ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 11 juni, 2008  (läst 4575 gånger)

2007-07-16, 18:02
läst 4575 gånger

Sture Mobaeck

Hej.
 
Hennes efternamn var Nilsdotter. Det ser man 1774 den 16 nov. då de får dottern Catharina.
 
/Sture

2007-07-16, 18:57
Svar #1

Utloggad Holger Holmquist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 127
  • Senast inloggad: 2024-03-04, 15:59
    • Visa profil
Hej Sture !
Tack för hjälpen
Mvh Holger

2007-07-17, 16:40
Svar #2

Utloggad Mats Lindeskog

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 27
  • Senast inloggad: 2020-06-29, 10:55
    • Visa profil
Hej ni som forskar på Ebbe Arvidsson i Hareryd och Brånstorp. Han skulle kunna vara den Ebbe som står som dräng hos Brodde Persson i Rickelstorp 1666-1669. Broddes hustru var Ingeborg Arvidsdotter, som väl var dotter till Arvid Nilsson, som bodde på Rickelstorp åtminstone från 1638 till sin död 1663. Ingeborg var min mf mm ff mf fm. Det är väl inte orimligt att tro att Ebbe tillhörde Arvids barnaskara, tillsammans med Ingeborg, Kerstin, Ingrid, Nils, Marit och Måns.
Arvids hustru 1643 var Marit Broddsdotter, men  Nils föddes ca. 1617 och Måns 1645, så det är väl troligt att de inte hade samma mor.
Det är svårt att vara helt säker på släktskapen så tidigt under 1600-talet, men det låter i alla fall troligt att det kan hänga ihop så här. Vad tror ni ?
 
Mats

2007-07-18, 13:04
Svar #3

Anders Westerberg

Ebbe Arvidsson mfl
 
Hej Mats!
 
Nu har jag inte granskat dina uppgifter närmare men det kan vara en intressant tanke. Dock förbryllar mig i så fall namnfloran bland barnen. Ebbes barn hette Arvid, Bengt, Per, Gustaf och Johan. Ingen av dessa namn, förutom Arvid, finns med bland dina personer. Jag skulle i så fall ha velat se en Brodde, Nils eller Måns bland Ebbes söner.
 
Jag har inte granskat mantalslängderna 1666-1669 men står verkligen drängen Ebbe namngiven? Och står han i så fall för ett eget hushåll?
 
Ebbes hustru, Marit Bengtsdotter, var född 1643 (enligt åldersuppgift i dödboken) och om det var Ebbes första och enda hustru så skulle Ebbe också kunna vara född i närheten av detta år, vilket då skulle kunna klämma in honom i dina nämnda syskonskara.
 
Hälsningar,
Anders.

2007-07-18, 13:56
Svar #4

Utloggad Mats Lindeskog

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 27
  • Senast inloggad: 2020-06-29, 10:55
    • Visa profil
Hej Anders,
 
Ebbe står med som dräng 1666-1669, men ej med efternamn. Det passar ju bra att han försvinner från Rickelstorp och dyker upp på Brånstorp 1670, men att han verkligen är son till Arvid Nilsson är en gissning. Men att han skulle stå som dräng så länge som 4 år i Rickelstorp tycker jag talar för det, eller i alla fall att han är bror till Ingeborg, som tillsammans med sin man Brodde Persson är de enda som står upptagna här för dessa åren. Det vore konstigt om Ingeborg Arvidsdotter inte var dotter till Arvid Nilsson. Hon gifte sig 1654 och Arvid levde där till 1663.  
Om inte Brodde Persson var släkt med Arvids hustru Marit Broddesson, men det är väl ändå för långsökt...
 
Jag tänkte bifoga bilder från mantalslängderna, men det verkar inte som man kan göra det längre.  
 
mvh,
Mats

2007-07-30, 15:09
Svar #5

Utloggad Birger Svensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 40
  • Senast inloggad: 2009-02-01, 18:53
    • Visa profil
Hej ni som forskar på Ebbe Arvidsson Hareryd.
Han är också min ana.Jag undersöker om Arvid Nilsson och Marit Broddesdotter är anförluster.
Min Ana Gunilla Persdotter född 1688 i St.Tofta är min anmoder.Föräldrarna bör bara Per Knutsson
och Sara Nilsdotter vigda 1682 Han St.Tofta Hon Rickelstorp. Hon kan gissningsvis vara Nils Arvidssons dotter. Nils Arvidsson som dör i Hareryd 1714 78 år alltså född 1636. Jag antar att han flyttar till Hareryd vid sin bror Ebbes död 1695. Kan även Marit Broddsdotter som dör i Nyaby 1691 96 år vara Arvid Nilssons fru. Hon skulle i så fall vara född 1595. Namnet är ju inte så vanligt.
 
Tacksam för synpunkter
 
Hälsningar Birger

2007-07-31, 13:42
Svar #6

Utloggad Mats Lindeskog

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 27
  • Senast inloggad: 2020-06-29, 10:55
    • Visa profil
Hej Birger,
Nils Arvidsson i Rickelstorp begravs 1/5 1710, 93 år gammal, så jag tror Nils (jag tycker det står Olufsson ?) i Hareryd måste vara någon annan.
Men giftermålet mellan Per Knutsson och Sara Nilsdotter är intressant.  
Nils Arvidsson i Rickelstorp gifter sig 16/10 1662 i Askeryd, kanske med den Gunnel som dör i Rickelstorp 1681. Nils gifter om sig 15/10 1682 med Anna Nilsdotter och de får flera barn mellan åtminstone fram till 1690. Han är ju rätt gammal då, men det kan väl stämma ändå, om det inte fanns två Nils Arvidsson i Rickelstorp. Han borde då vara född ca. 1617.
Sara Nilsdotter borde väl vara ett av Nils Arvidssons barn i första giftet, men jag har inte hittat några av dessa i Flisbys kyrkböcker. De bodde kanske i Askeryd innan de flyttade till Rickelstorp efter att Ebbe (Arvidsson ?) försvinner därifrån 1670 (mantal).
 
Mina anor kommer också ifrån både Tofta och Rickelstorp. Kerstin Bengtsdotter, som torde vara en kusin till Per Knutsson, gifte sig med Per Broddsson 1700.  
Det blir lite komplicerat här, för jag tror att Pers fader Brodde Persson var Marit Broddssons son i ett tidigare gifte och alltså styvbroder till Nils Arvidsson. En styvdotter till Arvid Nilsson, Anna Persdotter, gifter sig nämligen 1653, så det verkar vettigt att Brodde, som står som son i mantalslängden också är hans styvbarn.
Då återstår frågan vem Brodde Perssons hustru Ingeborg Arvidsdotter var... Jag vet inte om det var tillåtet att gifta sig med styvsyskon på 1600-talet eller ej.
 
Kan den Marit Broddsdotter i Rickelstorp, som gifter sig med en Lars 1673 verkligen vara Arvid Nilssons änka ? Hon är ju fasligt gammal redan då om hon är den som dör i Nyaby 1691. Men det finns en koppling mellan Rickelstorp och Nyaby. Marit Arvidsdotter i Rickelstorp gifter sig 1661 med Per Jönsson i Nyaby. Denna Marit kan väl vara ett av Arvid Nilssons och Marit Broddsdotters gemensamma barn.
 
Ganska komplicerat... Vi kanske kan närma oss verkligheten till slut.
 
Mats

2007-07-31, 18:18
Svar #7

Utloggad Birger Svensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 40
  • Senast inloggad: 2009-02-01, 18:53
    • Visa profil
Hej och Tack Mats !
 
Jag godtar din version av Nils Arvidsson även om jag tycker att han är väl gammal. Nils i Hareryd heter Olofsson.
 
När det gäller Marit Broddesdotter så tror inte jag att hon gifter sig 1673. Det är förmodligen ett barnbarn. Att hon dör i Nyaby är ju rimligt, eftersom hennes dotter bor där.
 
Ebbe Arvidssons son Per 1677-1738 är min anfader.
Han är gift 1701 i Tofta med Anna Nilsdotter 1678-1727. Annas föräldrar är Nils Larsson och Marit Svensdotter 1636-1710 i Tofta. Nils föräldrar är formodligen Lars NN och Elin Bengtsdotter, Tofta Hon död 1656.
Jag önskar fler uppgifter om Nils Larsson.
 
Per Knutssons föräldrar i Tofta är Knut Månsson och Anna Tyrsdotter vigda 1642. Han död 1665. Hon 1681.
Tacksam för fler upplysningar.
 
Hälsningar Birger

2007-08-01, 10:35
Svar #8

Utloggad Mats Lindeskog

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 27
  • Senast inloggad: 2020-06-29, 10:55
    • Visa profil
Hej Birger,
 
visst måste det vara barnbarnet Marit Broddsdotter som gifter sig.
 
Det är väl Nils Larsson och hustrun som är skriven i Tofta från 1664. De efterträdde då Jöns Håkansson och Elisabet Tyrsdotter. Elisabet var, precis som Anna Tyrsdotter, Tyrs Perssons och Karin Nilsdotters barn. De hade säkert systern Karin och antagligen bröderna Anders och Bengt. Föräldrarna var Tyrs Persson (död 1650) och Karin Nilsdotter. Tyris bodde i Tofta åtminstone från 1630, Karin säkert från 1643.
 
Bengt Tyrsson (ca. 1641-1712) är min anfader. Jag är litet osäker på om han verkligen är son till Tyrs Persson. Han efterträder Sven Hemmingsson och Kerstin Arvidsdotter (Arvid Nilssons dotter) i Tofta 1663 som knekt, så han kan ha kommit utifrån.
 
Jag har lite om Anna Tyrsdotter, som kanske du redan vet: Hon var gift tre gånger, Först med Per Ödbjörnsson 1645 (död 1649) då hon fick dottern Kristina (1645-1650), sedan med din Knut Månsson 1649, då hon fick barnen Per och Kerstin (1652) (med flera ?), och sist med Per Arvidsson 1665 (även han från Rickelstorp).
 
En del av Tyrsdöttrarna bodde i Kårarp från 1646: Anna med mannen Per Ödbjörnsson 1646-1648, Elisabet med mannen Jöns Håkansson 1648-1651 och Karin med mannen Anders Månsson 1652-1654 (ej kollat längre än 1654).
1653 gifter sig hustru Karin i Kårarp med Anders i Ingaryd(?) och hennes dotter med Knuts broder i Tofta Anders (Anders Månsson). Det måste väl vara änkan Karin Nilsdotter och Karin Tyrsdotter det rör sig om.
 
Toftastugan i Nässjö hembygdspark från slutet av 1600-talet är tydligen från Stora Tofta i Flisby socken, så den kan ha bebotts av släktingar.
 
Mats

2007-08-01, 11:47
Svar #9

Utloggad Birger Svensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 40
  • Senast inloggad: 2009-02-01, 18:53
    • Visa profil
Hej Mats och tack för dina mycket intressanta uppgifter om Anna Tyrsdotter. Jag har nyligen upptäckt släktskapet så det var helt nytt för mig
 
När det gäller Nils Larsson och Marit Svensdotter så vill jag förtydliga . De bodde i Lilla Tofta.
 
Nu skulle jag vilja ha hjälp med ett för mig olösligt fall. Det är Per Ebbesson och Anna Nilsdotters son Nils Persson i Lilla Tofta 1703-1779. Problemet är hans fru Helena Andersdotter
1700-1757.Vid vigseln 1729 bor hon i Nyaby.
Det föds inga barn i Flisby omkring 1700 endast en Helena Andersdotter 1708 men hon dör samma år. Fadern var en soldat som vistades i Ryssland och modern bodde i Boråshemmet, Nyaby. Det andra
alternativet är en förmodad moder Kerstin Jönsdotter som dör 1740 hos sin son Anders Andersson i Nyaby. Hon har varit änka i 37 år och
är 67 år. Alltså dör hennes man 1703 då saknas dödsuppgifter.
 
Tacksam för kommentarer
 
Birger

2007-08-05, 03:16
Svar #10

Anders Westerberg

Hej Mats och Birger!
 
Hemkommen från semesterns färder ser jag en hel del intressant om Ebbe Arvidsson mfl. Jag har inte riktigt möjlighet nu att kasta mig över själva urkunderna för att verifiera ett och annat så jag får bara referera till mina tidigare avskrifter. Det som förbryllar mig är att ni båda tycks mena att Per/Peder Ebbessons hustru, Anna Nilsdotter, var dotter till en Nils Larsson.  
 
I dopnotiserna står bara faderns förnamn (Nils) på barnen:  
1657 Nils i Toftas barn Nils
1664 Nils i Lilla Toftas barn Per
1667 Nils i Lilla Toftas barn Karin
1672 Nils i Lilla Toftas barn Karin
1678 Nilses barn i L. Tofta b:d: Anna
 
1698 dör nämndemanen Niels Thyrsson i Tofta och 1710-06-11 dör hustru Marit Swänsdotter i Lilla Tofta (som varit Sahl. Nils Tyrssons Änka ibid).
 
Jag har anteckningar från bara spridda mantalslängder när det gäller Tofta:
1660 Knut + hustru; Jöns + hustru; Sven + hustru
1663 Knut + h; Jöns + h; knekt Bengt
1665 änkan; Nils + h; Bengt + h
1667 Per + h; Nils + h; Bengt + h
1670 Per + h; Bengt + h; Nils + h
1675 Per + h; Bengt + h; Nils + h
1677 Änkan och dräng; Bengt och Nils (vet inte nu efteråt om det ska vara + hustru på dessa)
1685 Bengt + h; Nils + h; Per + h;
1690 Bengt + h; Nils + h; Per + h;
1702 Bengt + h; Per + h + son Tyres; nock (dvs ännu en) Per + h
1708 Bengt + h; Per Knutsson + h; Per Ebbesson + h
 
Finns det fler Nils i Tofta? Var finns det belagt en Nils med patronymikon Larsson? Jag har hela tiden trott att Anna Nilsdotter var dotter till Nils Tyrsson.  
 
Det verkar konstigt att Nils i (Lilla) Tofta haft hustru och barn redan 1657 men att det först i 1665 (eller 1664 enligt Mats) års mantalslängd dyker upp en Nils. Är födelsbokens 1657 års Nils ändå inte densamma som 1664 års Nils? Det är ändå 21 år emellan första barnet (1657) och sista (1678). Kanske var det en Larsson först och en Tyrsson sedan?
 
Varandes ute på ännu halare is undrar jag om Tyr kan ha används synonymt med Tor vid denna tid, då jag har sett en vigsel 1661 mellan Nils Thoresson i Gäddewijch och Swens dotter i Ekery, som då skulle kunna passa in på Nils Tyrsson + Marit Svensdotter. Det ska nämnas att jag inte har kollat Gäddevik för att se om denne Nils finns där.  
 
Ni verkar ha tillbringat mer tid runt alla dessa personer än jag så jag är högst tacksam för klargörande hur allt ligger till!
 
Hälsningar,
Anders

2007-08-06, 16:46
Svar #11

Utloggad Mats Lindeskog

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 27
  • Senast inloggad: 2020-06-29, 10:55
    • Visa profil
Hej Anders,
 
jag har inte själv forskat i den Nils som bor i Tofta 1664 och 1697 utan spann bara vidare på vad Birger skrivit. Nils Larsson är helt okänd för mig annars. Eftersom det verkar varit en och samma Nils i Tofta mellan dessa år så verkar det troligt att det är Tyrsson. Det finns ingen Nils mantalsskriven i Tofta innan 1664.
 
Nils Tyrsson var ny för mig, han kanske är ännu en son till Tyrs Persson ? I vigselnotisen kan man tänka sig att det ska stå Töresson.
 
Namnet Tyrs (aldrig Tyr) skrivs omväxlande som Tyris, Tyres, Töris eller Töres. Jag tror inte att det är en synonym med Tor/Tore, för detta namnet finns samtidigt i mantalslängden utan att variera. Nu ser jag att en Tore Andersson finns i Gäddevik åtminstone mellan 1644 och 1657. Kanske  
Nils Tyrsson var en felskrivning i dödsboken. Eller att Tyrs verkligen kunde vara synonymt med Tor.
 
Mats

2007-08-07, 00:37
Svar #12

Anders Westerberg

Hej Mats!
 
Eftersom du verkar ha källorna inom räckhåll undrar jag om du sett någon Nils Toresson efter 1661 i Gäddevik (eller vad orten numera heter)? Detta för att ev utesluta att Nils Toresson kan ha något att göra med Nils Tyrsson i Tofta.
 
Det var mycket intressant att läsa ovan att Nils i Tofta efterträdde Jöns Håkansson och Elisabet Tyrsdotter. Jag har ingen uppfattning om hur vanligt namnet Tyrs var i dessa trakter men troligen inte alltför vanligt, antar jag. När jag sammanfattar det du skriver ovan och det jag har att komma med så låter som mer än en tillfällighet att så många Tyrar figurerar i Tofta. Kan man tänka sig följande: Tyrs Persson i Tofta överlåter först gården till en av sina vuxna döttrar, Elisabet och sedan till en son, Nils (min Nils Tyrsson), när han blir gammal nog. Och brodern Bengt är först knekt och tar över en av de andra gårdarna i byn, som egentligen kanske bara tillfälligt brukades av någon icke-Tyring (dvs Sven Hemmingsson). Tyrs andra dotter, Anna, har placerats på den återstående gården. Jag vet inte hur det ser ut i tidigare årgångar i Tofta men det verkar som om hela Tofta hört till Tyrs Persson, och tre av hans barn tagit över med en gård var. (Fast Tofta var väl kronohemman, har i alla fall för mig att jag sett det någonstans.)
 
Nåja, man får se ovan som en arbetshypotes men att Tyrs Perssons och Karin Nilsdotter skulle ha en son Nils verkar inte ologiskt. Jag försöker knöka in min Nils i detta sammanhang för jag tror inte att dödboken gjort en felskrivning när Nils själv dör - även på änkan onämns maken med samma patronymikon. Och passar inte en man med detta namn ypperligt in just i Tofta?
 
Dock är jag lite brydd över det stora spannet i ålder för dina nämnda barn till Tyrs Persson. Elisabet och Anna (åtminstone) är vuxna och verksamma vid en tid då Bengt och ev Nils var lindbarn. Man kan tänka sig två (eller fler) kullar med olika makar.
 
Jag håller definitivt med om att Tyrs och Tor(e) är två skilda namn och eftersom båda dessa namn förekommer vid samma tid så kan de knappast användas om varandra. Det var bara en vild chansning.
 
Slutligen inväntar jag uppgifter om Nils Larsson i Tofta.
 
Hälsningar,
Anders

2007-08-09, 17:13
Svar #13

Utloggad Mats Lindeskog

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 27
  • Senast inloggad: 2020-06-29, 10:55
    • Visa profil
Hej Anders,
 
nu jag har gått igenom mantalslängderna tom. 1662, men inte hittat Nils Torsson. Dessa år står bara förnamnen, så det är omöjligt att få ut något vettigt från andra gårdar.  
 
En Nils Ödbjörnsson var faktiskt mantalsskriven i Tofta 1646. Han var bror till Anna Tyrsdotters första man, Per Ödbjörnsson. Per dog 1649, så att denne Nils skulle bo i Tofta 1657 är kanske inte så troligt.
 
Förutom Tyrs Persson i Tofta, så fanns en Tyrs Karlsson i Torsjö 1643-1650. Han hade åtminstone barnen Elin f. 1636 och Per 1645.
 
Anna, Karin och Elisabet står uttryckligen som Tyrs Perssons döttrar i mantalslängden. Anders (S. eller R. 1643) och Bengt är väl troliga söner och även en Simon Tyrsson som är i Kårarp fr.o.m. 1655 (direkt efter Anders Månsson och Karin Tyrsdotter). Det måste väl vara Bengt Tyrsson som bor i Kårarp och gifter sig 1662, för att sedan bo i Stora Tofta.
 
Tyrsdöttrar och söner bodde i Kårarp fr.o.m. 1648 så långt jag kontrollerat (1662) och det verkar som Karin Nilsdotter också bodde där 1652 (omgift med Anders i Ingaryd). I tur och ordning bodde där Anna (med Per Ödbjörnsson) 1646-1648, Elisabet (med mannen Jöns Håkansson) 1648-1651, Karin (med mannen Anders Månsson) 1652-1654 och Simon Tyrsson (med Ingfrid Nilsdotter) 1655-1662.
 
Det hade varit intressant att hitta Nils Tyrssons vigselnotis. Jag tror inte det är den från 1651 med Ekeryds Svensdotter.
 
Mats

2007-08-10, 01:00
Svar #14

Anders Westerberg

Hej Mats!
 
Först tack för allt ditt jobb med sökande i urkunder. Det är ett kärt nöje tycker jag själv men just nu har jag inte den möjligheten.
 
Jag börjar luta åt att den Nils i Tofta som får ett barn 1657 inte är densamma som övriga Nils i Lilla Tofta (allt enligt min lista ovan). Dels är det lite långt mellan barnen 1657 och nästa 1664. Dels finns ingen Nils mantalsskriven i Tofta före 1664 (förutom Nils Ödbjörnsson 1646). Den Nils som får barn i Tofta 1657 kan vara en högst tillfälligt därstädes boende och eftersom denne anges som boendes i Tofta, inte Lilla Tofta. Tyvärr framgår inte av mantalslängden vilken gård som är just Lilla Tofta (såvida inte denna gård tidvis står på helt annat ställe och jag därför missat den). (I Nils Tyrssons begravningsnotis står dock bara Tofta medan änkan Lilla Tofta.)
 
Alltså torde jag söka efter fler barn till Nils T på annan ort i födelseboken före 1664 (varför inte i Kårarp, där alla andra Tyrar avlöst varandra i rasande fart, vilket är lustigt i sig?) eller ett giftermål strax före, och helt bortse från 1657 års Nils i Tofta. Denna vigsel finns då knappast i Flisby eftersom jag borde sett den då jag studerade kyrkoböckerna. Den enda vigseln som var i närheten var denna för Nils Toresson + Svens dotter i Ekeryd 1661.
 
Synd att du slutade genomgången av mantalslängderna 1662 för det var just där som det började bli riktigt intressant (Nils Toresson i Gäddevik gifte sig 1661 och 1662 års mantalslängd skulle kunna vara upprättad i slutet av 1661 och därigenom missat denne Nils).
 
Hälsningar,
Anders.

2007-08-13, 23:21
Svar #15

Utloggad Jan Östergren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 117
  • Senast inloggad: 2008-03-21, 16:16
    • Visa profil
Intill vägen från Anneberg norrut mot Aneby, vid en vägkorsning står det en minnessten ute på en åker. I närheten av vägkorsningen finns det en gård som heter ev.Rävudden. Avtagsvägen går mot väg 32 , Vibäck.
 
Denna sten har något med min frus farmors släkt i Bälaryd att göra. Stenen skulle ha rests efter att det varit ett rånmord.  
Min frus farmor hette Hulda Maria Lundqvist som ogift. Gift till Malmbäck som Rydh. Hon var född 18720322.
 
Finns det någon som vet något om denna sten?
 
Hälsn Jan

2007-08-15, 23:23
Svar #16

ulla ljungsell

Hej!
Jag söker fadern till Arvid Persson Nyaby gift med Marit Jönsdotter vigda 1697. Arvid har brodern Daniel gift med Ingrid Persd, systrarna Elin g m Per Månsson Applarp, Sara g m Johan Johansson Applarp och Marit g m Lars Nilsson. Arvid död i Nyaby 17490914 79 år. Vem är hans far? Hör han till Rickelstorps Arvid/Per?
Hustrun Marits far är jag också?osäker på, kan det vara Jöns Jönsson i Nyaby? Marit död i Nyaby 17580414 82 år. Syskon till Marit: Ingrid, Elisabet, Peder, Karin, Brita, Kirstin?  
Mycket tacksam för alla uppgifter om denna familj.

2007-08-17, 21:44
Svar #17

Utloggad Birger Svensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 40
  • Senast inloggad: 2009-02-01, 18:53
    • Visa profil
Hej och tack Mats och Anders!
 
Först en ursäkt för mitt förvirrande inlägg om Nils Larsson i L Tofta. Jag har läst fel det skall vara Nils Tyrsson naturligtvis. Nu önskar jag få upplysning om min anfader Anders Månsson i
Södra Sönnerängen 1685-1746 gift 7/6 1717. Hans
föräldrar antar jag är Måns Nilsson 1638-1718 och
Karin Jönsdotter 1648-1716. Det som förbryllar är att Anders M föds i N.Sönnerängen Samma år 1685 föds en dotter Ingrid i S Sönnerängen av en annan Måns Nilsson död 1693 gift med Ingrid Broddesdotter död 1695.Vid Ingrids andra gifte 1693 nämns Måns Nilsson i N Sönnerängen som farbror,vilket kan förklara att mina förmodade anor flyttar till Södra Sönnerängen. Jag vill alltså ha mer upplysning om Måns Nilsson och Karin Jönsdotter och deras föräldrar.
 
Hälsningar Birger

2007-08-19, 19:11
Svar #18

Utloggad Göran Sollin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 548
  • Senast inloggad: 2024-02-21, 15:31
    • Visa profil
Hej!
 
Jag söker förfäderna till Nils Larsson och Elisabet Isaksdotter
Nils Larsson från Bredestad gifter sig 1687 23:e söndagen efter Treenigheten i Flisby med Elisabet Isaksdotter från Applarp. Möjligen är hon dotter till Isak Persson i Applarp som är dopvittne i Flisby 1688 då Pers barn i Applarp döps? Har ej hittat henne född där.
Nils Larsson dör 1695 i Släthult, Norra Solberga (F), och begravs 16:e söndagen efter Trefalldigheten. Makarna hade då troligen bott i en annana socken (Bredestad?) under tiden, då inga barn föds i Flisby eller Norra Solberga.
Elisabeth Isaksdotter gifter sig i andra äktenskapet 1696-11-11 i Norra Solberga med ryttaren Gösta ”Gustaf” Månsson Wessdahl i Vässleda, döpt 1763-01-17 i Vässleda, senare löjtnant och död under Karl XII:s krig.
Elisabeth gifter sig i tredje äktenskapet 1708-04-21 i Norra Solberga med ”preceptorn i Gullarp” Harald Jacobsson Lönqvist född 1682 i Lönholmen, Bälaryd (F), son till glasmästaren Jacob Mårtensson och Kerstin N.N.
Elisabet Isaksdotter dör 1733-10-05 i Östraby och begravs i Flisby (F), och Harald dör 1735 i Östraby och begravs 1735-12-21 i Flisby (F).
 
Mvh
Göran Sollin

2007-08-19, 21:14
Svar #19

Utloggad Jan Östergren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 117
  • Senast inloggad: 2008-03-21, 16:16
    • Visa profil
Påar om mitt inlägg ett par stycken uppåt på sidan.
 
Är det ingen som vet eller har hört nåt om den där minnesstenen som står där  ute på åkern?
 
Förhoppning om det finns
 
Mvh Jan

2007-08-20, 19:15
Svar #20

Utloggad Inger Norrlin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 24
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej Jan
jag skickade mail till dig angående stenen vid Räfudden.
Ifall du inte fått det hör av dig.
Jag har din frus farmor i min släkt.
MVH Inger Norrlin

2007-09-04, 17:34
Svar #21

Hans Sandblad

Hej!
Jag söker uppgifter om Anna Kristina Johansdotters föräldrar Johan Gustaf Johansson och Anna Sohlberg (ev. Solberg).
Anna Kristina är född 1840-10-17 i Knäppet, Flisby och död 1919-05-17, Annelund, Forserum.
Vore tacksam för all hjälp jag kan få om dessa föräldrar och deras ursprung.

2007-10-06, 10:15
Svar #22

sylvia barbro kristina ljung

tacksam för all tillgänglig information om min farfar Axel William Alms familj.Han föddes i Flisby församling 18820711 .Föräldrar var Kristina Karolina och Karl Gustav Alm(tror han var stationsinspektor) ,och han hade 2 systrar:
Elin och Jenny.Om det är möjligt vill jag alltså ha data m alla dessa och deras familjer.
Tack på förhand
mvh
Sylvia Ljung(född Alm)

2007-10-06, 17:25
Svar #23

Siv Lundgren (Silu)

Hej Sylvia, här är ett klipp ur hfl på hans familj och även broderns familj, de var alla på samma sida i hfl. Karl gustav m. familj flyttade till Ljusdal i Gälvleborgs län år 1886. Mvh Siv
 


2008-05-14, 21:47
Svar #24

Utloggad Ylva lidström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 115
  • Senast inloggad: 2010-12-08, 22:02
    • Visa profil
Söker föräldrarna till Peter Alfred Petersson f. 1836 i Flisby fs. Han gifte sig med Sofia Christina Johansdotterf. 18440622 i Målen, Bredestad.
De fick bla dottern Amanda Christina 18751014

2008-05-14, 23:50
Svar #25

Utloggad Kerstin Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 329
  • Senast inloggad: 2021-04-12, 21:47
    • Visa profil
Hej
Födelsenotisen på GID 221.21.49500
Dr. Petter Pettersson och hust, Stina Hansdotter på Åkersberg, 25 år
mvh
Kerstin

2008-05-15, 00:17
Svar #26

Siv Lundgren

Hej Ylva, här är klipp på födelsenotis och ur hfl. på Peter Alfred Mvh Siv
 



2008-06-11, 11:58
Svar #27

Utloggad Rose-Marie Kalén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 153
  • Senast inloggad: 2019-09-23, 08:50
    • Visa profil
Hej
 
Söker efter uppgifter om Anna Stina Abrahamsdotter f 17831012 Fliseryd.Skulle vilja ha hjälp med dödsdatum på henne samt datum på far Abraham Jonsson och mor Annika Andersdotter. Tack på förhand
 
Mvh
 
Rose-Marie

2008-06-11, 16:45
Svar #28

Utloggad Vivi Bryntesson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1213
  • Senast inloggad: 2010-11-14, 21:45
    • Visa profil
Hej Rose-Marie !
 
Anna Stina Abrahamsdotter f. 1783 10 12 Nyaby, Flisby
Fad: Abraham Jonsson f. 1750 09 16
Mod: Annika Andersdotter f. 1750
Barn:
Anders Magnus f. 1780
 
Fam. flyttar från Nyaby till Knagghemmet i Flisby 1783
Det står inte var föräldrarna är födda ej heller för sonen. Jag kan inte hitta honom i födelseboken för Flisby. Det går heller inte att följa fam. för det är dåligt med hfl.Finns inte heller några flyttböcker för den perioden.Jag hittar inte heller paret vigda i Flisby.
Källhämtning: Flisby födelsebok, hfl. A1:3 sid 33, sid 15
 
Mvh
 
Vivi

2008-06-11, 17:13
Svar #29

Utloggad Rose-Marie Kalén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 153
  • Senast inloggad: 2019-09-23, 08:50
    • Visa profil
Hej Vivi
 
Tack så jättemycket för uppgifterna. Jag håller på att knäcka nötter lite på olika håll i släktträdet, så varje liten detalj är en framgång.
 
Tack !
 
Rose-Marie

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna