ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Dörarp  (läst 6416 gånger)

2010-08-15, 19:39
läst 6416 gånger

Utloggad Niklas Hertzman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1073
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 10:53
    • Visa profil
    • web.telia.com/~u40107259/
Hej !
Jag söker information om Jöns Bengtsson Risbeck och hans hustru Catharina Matthiædotter Hultgren som var verksamma som gästgivare i Dörarp runt 1730-1750.
 
Jöns Bengtsson Risbeck, född omkring 1687 och död 67 år gammal 1754-06-21 i Dörarp.
Gift 1:o (okänt när och var) med Catharina Matthiædotter Hultgren, född omkring 1702 och död 1738-05-14 i Dörarp.
Gift 2:o 1739-11-25 i Dörarp med Rebecca Oselia, född 1715 i Dörarp och omgift 1755 med Trotto Berg som var komminister i Dörarp.
 
Barn:
Christina Jönsdotter Risbeck, född 1724 (okänd var).
Erik Johannes Risbeck, född 1734-11-06 i Dröarp och död 1747-01-03 i Dörarp.
Catharina, född 1737-11-11 i Dörarp.
 
All information kring dessa är intressant och framför allt är jag nyfiken på varifrån de kommer innan de bosätter sig i Dörarp. Var gifter de sig och var är dotter Christina född, föräldrar o.s.v. ?
Niklas Hertzman

2010-08-18, 11:10
Svar #1

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2207
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 18:00
    • Visa profil
Hej Niklas.
 
Jag ska se lite närmare på detta. Har inga uppgifter framför mig nu. Men Befallningsman Matthias Hultgren förekommer som fadder 1709 i Dörarp, åt Sara Wetterbergs barn och där anges han vara Befallningsman i Tånnö socken. Han ska ha varit gift med jungfru Britta Wetterberg 1701 i Dörarp. Dessa kan troligtvis vara Catharina Hultbergs föräldrar. Men jag återkommer när jag har mina anteckningar.
 
mvh
Carina
 
(Meddelandet ändrat av jensen 2010-08-18 11:11)

2010-08-18, 14:50
Svar #2

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2207
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 18:00
    • Visa profil
Nu har jag en del anteckningar framför mig. Det finns inga barn till Matthias Hultgren födda efter giftermålet 1701 i Dörarp. Kanske att de då har fått sina barn i Tånnö socken, grannsocknen. I C:1 sid 26, vigs 1701 Befallningsmannen välaktad Matthias Hultgren med Jungfru Britta Wetterberg. Ev. att befallningsmannen Gabriel Wetterberg är morfar till Catharina Hultgren, men det är inget jag vet säkert, men 1709, C:1 sid 124 får herr inspector Gabriel Wetterberg en dotter, Christina Elisabeth Wetterberg, i sitt andra gifte, med madame Christina Ölandra och vid denna dotters dop är Befallningsmannen i Tånnö, Ehrborne Matthias Hultgren fadder. Jöns i Krogen är fadder i april 1735, C:1 sid 12, till Lars Ekman och hans hustru Sophia Wetterbergs son Peter ( kan då Sophia Wetterberg vara en eventuell moster till Catharina Hultgren ? )Likaså 1732 C:1 sid 4, bär Catharina Hultgren i Krogen fram barnet Maria till dop, vars föräldrar är Ryttaren Swen Michaelsson och Sara Wetterberg ( ev. ännu en moster till Catharina Hultgren ), så troligtvis finns det band till Wetterberg i Catharina Hultgrens släkt.
 
Det finns även en dräng Mattias Jönsson i Krogen som förekommer som fadder 1732, även han till Sara Wetterbergs barn C:1 sid 4, och troligtvis är det samma person som dräng Mattias Risbeck som år 1735, C:1 sid 13, är fadder åt barnet Gustav, son till Gabriel Arvidsson och Christina Jönsdotter Lund i Flattinge Norregård.
 
Jöns Risbeck själv är svårare att få grepp om.

2010-08-19, 21:42
Svar #3

Utloggad Ingrid Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 147
  • Senast inloggad: 2024-03-31, 23:28
    • Visa profil
Hej!
Dörarp är svårt att forska i när det inte finns husförhör förrän 1805.
Jag har ett par i släkten som bor på Flattinge lilla jönsagård.
Det är Anders Isacsson född 1724, där tror jag att fadern heter Isac Svensson och bodde i Berga.
Anders var änkling när han gifte sig med Catharina Månsdotter 1760, och det är hennes anor bakåt som verkar vara omöjliga att finna.
Catharina avled i Dörarp 1802 och var då 68 år och bör då vara född omkring 1734.
Jag har tittat på dopvittnen till deras barn och letat efter eventuell boupteckning, men inte fått något napp.
Nu undrar jag om det finns någon som vet något om detta paret eller om det finns någon hembygdslitteratur från Dörarp där man kan läsa om lilla jönsagården.
 
Hälsningar
Ingrid

2010-08-20, 19:35
Svar #4

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2207
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 18:00
    • Visa profil
Lite information ang. Jöns Bengtsson Risbeck och Catharina Hultgrens barn i inläggen ovan.
 
Även dottern Catharina Jönsdotter Risbeck, dör 1738, 9 mån och 1 vecka gammal ( C:1 sid 224 )
 
Dottern Christina Jönsdotter Risbeck, vigs 14/11 1742, med rusthållare Anders Jönsson från Hult Norragård
 
Sonen ( den troliga sonen ) Matthias Jönsson Risbeck, är fadder åt Salig länsman Benct Appelgrens barn, Bencta, 30 dec 1740, och anges då vara kopparslagar-lärodräng ifrån Halmstad ( C:1 sid 64 )

2010-08-23, 14:46
Svar #5

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2207
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 18:00
    • Visa profil
Jöns Bengtsson Risbeck och Catharina Hultgren får en dotter, Elisabeth, 11/9 1729 ( Dörarp C:1 sid 183 )

2010-08-24, 11:01
Svar #6

Sten Magnusson

Hej!
Tog en liten titt på ovan nämnda födelsebok men var står det Risbeck? Jag ser bara att fadern heter Jöns Bengtsson.
 
Däremot står det efter föräldrarna framburen af fru Rebecka i Ingelstads Qvarn.
 
Mvh/Sten Magnusson

2010-08-24, 13:36
Svar #7

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2207
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 18:00
    • Visa profil
Risbeck verkar det som om Jöns Bengtsson tog sig senare. 1737 tror jag i alla fall att han hette Risbeck, ( har inte böckerna framför mig nu ). Vad kom namnet Risbeck ifrån ? Kan det vara ett namn han tog sig i och med han blev gästgivare på 1730-talet ? Åren innan 1729 förekommer en Jöns Bengtsson från Rolstorp ( Tånnö sn )som fadder till några barn. Möjligtvis kan detta vara Catharina Hultgrens make Jöns Bengtsson, som senare skrev sig Risbeck. Jöns Risbeck är svår att finna något ursprung på. Det man har sett av fadderskapet ( de som jag inte kan binda till hustrun Catharina Hultgren ) är att Olof Schilling i Skogen förekommer ofta som fadder åt Jöns Risbecks barn och vice versa, likaså en piga Anna Stina Schilling på Skogen, vidare en Anders Jönsson Sjöström från Hohlegården ( tror det var Hohlegården, men har inte tillgång till anteckningarna nu, så jag är inte helt säker om det var Hohlegården ), Per Börjesson i Abrahamsgården förekommer också en del. Jöns Bengtsson Risbeck var fadder åt en hel del barn på 1730-talet, och det gör så att det är svårt att få ihop ett släktförhållande mellan honom och de andra faddrarna.

2010-09-01, 19:27
Svar #8

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2207
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 18:00
    • Visa profil
Hej igen Niklas.
 
Jag har tittat i Dörarps böcker för att försöka få upp ett spår av Jöns Bengtsson Risbeck, via fadderuppgifter på de föräldrar jag inte kan koppla till hans hustru Catharina Hultgren, men det är onekligen lite knepigt. Han verkar till att ha en viss koppling till Tånnö socken, eller i alla fall en del av de personer han förekommer som fadder hos, förutsatt att Jöns Bengtsson i Krogen är samma person som Jöns Bengtsson Risbeck i Krogen.
 
Allt hämtat ur Dörarp C:1
 
Jöns Bengtsson i Dörarps Krog är fadder hela 3 gånger till Jöns Jönsson Skogvaktare på Bondatorp och hans hustru Karin Johansdotter. Till sonen Per 1733 ( sid 6 ), sonen Gustav 1734 ( sid 11 ) och till sonen Johan ( sid 63 ). Jöns Jönsson Skogvakt och kyrkans sexman ifrån Bondatorp gifter sig med pigan Karin Johansdotter ifrån Smeatorpet 1726 i Dörarp.
 
Följer man sedan Jöns Skogvakt så blir det knepigt. Det fanns två stycken Jöns Jönsson Skogvaktare i Bondatorpet samtidigt, kan vara far och son, då den yngre av dem nämns som Lillejöns och den unge Jöns och de håller sig till rätt så lika namnval till sina barn. De får dock barn under samma period men Jöns den äldre kan vara omgift. 1683 gifter sig i Dörarp Jöns Jönsson Skogvaktare på Bondatorpet med pigan Kirstin Jonsdotter från Tånnö socken. Kan detta då vara Jöns Jönsson Skogvaktares föräldrar som på 1730-talet har Jöns Bengtsson i Krogen som fadder ? Jöns Jönsson Skogvakt den yngre, har visserligen en hustru som nämns Brita vid fadderskap i början på 1700-talet, men han kan ju ha varit gift mer än en gång.  Den unge Jöns Skogvaktare får ett barn och då bars det barnet fram av h. Elin Lassas i Rolstorp ( Tånnö ) ( sid 53 ). Nämnas kan att Jöns Skogvaktare den äldre och hans hustru Kirstin Jonsdotter får en son Johan 1689 ( sid 84 ) och där är en fadder Anders Jonsson från Kåratorp ( Tånnö ) ( en bror till Kirstin Jonsdotter ??? ) Några år längre fram har dessa Jönsar i Bondetorpet, en fadder benämnd Arrendator Anders Jonsson på Toftaholm och hans dotter pigan Margareta på Toftaholm är också fadder. ( Kan Anders Jonsson i Kåratorp och arrendator Anders Jonsson på Toftaholm, vara identiska och samma person ??? ) Varken den äldre Jöns Skogvakt eller hans hustru Kirstin Jonsdotter har jag hittat som döda i Dörarp. Troligtvis flyttade de.
 
Jöns Bengtsson Risbeck är fadder även till Nils Jönsson och hans hustru Britta Simonsdotters i Simontorp dotter Catharina 1736 ( sid 17 ). Nils Jönsson från Rolstorp Norregård, Tånnö vigs 1725 med pigan Britta Simonsdotter ifrån Simonstorp, Dörarp sn. Denna Nils Jönsson är även han fadder till Jöns Jönsson Skogvaktares ena barn.
 
Jöns Bengtsson Risbeck är även fadder till Jöns Bengtsson på Stora Rödian och Sara Simonsdotters barn Maria 1736 ( sid 15 ). Följer man Stora Rödian bakåt i tiden så föds en Jöns 1696 med en far Bengt och tittar man i vigselböckerna så vigs 1681 drängen Bengt Nilsson från Tånnö med pigan Britta Månsdottwer på Rödian och Toftaholms torp.
 
Likaså har jag för mig att jag har sett Hans Nilsson, rättare i Smeatorp förekomma som fadder åt Jöns Bengtsson och Catharina Hultgrens barn. 1698 vigs drängen Hnas Nilsson i Smeatorpet med Anna Swensdotter från Tånnö socken.
 
Detta är som sagt var inget jag vet säkert hur det förhåller sig. Skulle bara försöka få upp ett spår av Jöns Bengtsson Risbeck. Eventuellt kan han ju ha rötter både i Dörarp och Tånnö socknar, tyvärr finns ju inte Tånnös böcker kvar.
 
Troligtvis en son till Jöns Risbeck begravs i Dörarp 3/8 1735, Benct Jönsson ifrån Krogen 8 år, 2 mån, 1 vecka, 5 timmar gammal ( sid 221 )
 
mvh
Carina
 
(Meddelandet ändrat av jensen 2010-09-01 19:30)

2010-09-25, 20:54
Svar #9

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2207
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 18:00
    • Visa profil
Fler faddrar som förekommer mellan Jöns Bengtsson Risbeck och Catharina Hultgren i Dörarps Krog, och dess omgivning. Obs, det är bara troliga släktförhållanden och hypoteser, vilka kan vara fel. Rätta mig gärna. Dock är ej Jöns Risbecks ursprung hittat än.  
 
Anders/Andreas Jönsson Siöström i Hulegård f. ca 1700 ( var okänt ), d. 1762 i Dörarp, gift med Christina Johannis i Hulegård, var fadder till Jöns Bengtsson Risbeck och Catharina Hultgrens son Eric Johannes f. 1734, hustrun Christina Johannis, dock innan hon var gift med Anders Siöström, var fadder till deras dotter Elisabeth f. 1729 ( kanske döpt efter Catharina Hultgrens eventuella mormor Elisabeth Drefling d. 1707 ). Jöns Bengtsson Risbeck är fadder till två av Anders Siöström och Christina Johannis barn, Christina f. 1739 och Hans f. 1743.
 
Christina Johannis kan ev. vara Christina Johansdotter döpt 8/4 1712 i Dörarp, dotter till Johannes Oselius och hustru Ingierd Zachrisdotter Colliandra i Hulegården, troligen en syster till Rebecka Oselia, Jöns Bengtsson Risbecks 2:a hustru. Rebecka Oselia f. 13/7 1715, vid hennes födelse anges fadern vara Herrens trotjänare i Vittaryd och har här även namnet Bur tillagt efter Oselius. ( ev. kan det finnas ett samband med isak Bur som var komminister i Dörarp, men hur vet jag inte ). Jungfru Christina Johannis i Hulegård och jungfru Rebecka Johannis i Hulegård är flitigt anlitade som faddrar till barn i Dörarps sn.
 
Anders Jönsson Siöström och Christina Johannis har till två av sina egna barn, två stycken faddrar som kommer från Rolstorp i Tånnö sn. Det är Nils Jönsson som bor i Simonstorp, gift 1725 med Britta Simonsdotter i Simonstorp och anges då komma från Rolstorp Norregård, nämnda i inlägget ovan, och en hustru Ingrid Jönsdotter från Rolstorp Norregård som bär fram barnet. Nils Jönsson i Simonstorp har till ett av sina barn en dräng Jacob Jönsson i Rolstorp Norregård och även Anders Jönsson Siöström förekommer till Nils Jönssons barn.
 
Troligen är Nils Jönsson i Simonstorp, hustru Ingrid Jönsdotter i Rolstorp Norregård och dräng Jacob i Rolstorp Norregård syskon. Om Anders Jönsson Siöström är ytterligare en bror, det vet jag inget om, för bland faddrar på 1720-talet så finns det en dräng Anders Jönsson i Hulegård och vid något tillfälle finns en Hans Siöström med, vilket namn bärs av en av Anders Siöströms söner f. 1743, Hans.
 
Johan Oselius hustru Ingierd Zachrisdotter Colliandra var gift 1. med Vällärde Hr Andreas Virgander. De får döttrarna Catharina Andrea Virgandra f. 1701 i Berga sn och Annika Andrea Virgandra f. 1706 i Dörarp sn, dessa båda är halvsystrar med Christina Johansdotter Oselia och Rebecka Johansdotter Oselia i Hulegården.  
 
En annan som det förekommer fadderskap med är mönsterskrivare Benct Appelgren som var gift med Änkan Catharina Andrea Virgander den 28/5 1729. Benct Appelgren skrivs vid något tillfälle med patronymikonet Jonasson. Tilläggas ska att det i Berga socken finns en TalaSophia Jonasdotter Appelgren från Kvänarp som gifter sig 1729. Dock är Benct Appelgrens ursprung okänt.
 
Ingierd Colliandra dör 1758, 31 dec, 81 år gammal, gift med Andreas Virgander 9 år och gift med Johannis Ofelius 47 år, 7 mån, 1 vecka och 5 dagar. Johannes Oselius begravs i maj 1760, 80 år gammal.
 
Befallningsmannen Olof Schilling på Skogen är en annan fadder, bor i Hallsjö Skattagård 1726, gift 1722 med Karin Andersdotter, han från Toftaholm, hon från Skogen, kan ev vara den Karin f. 1702 med far:  Anders Jacobsson på Skogen och mor: Karin Nilsdotter. Anders Jacobsson och Karin Nilsdotter har 1699 åt dottern Kirsten en hustru Kirsten från Rolstorp som bär fram barnet.
 
Folk i Abrahamsgården verkar till att ha någon sorts förhållande eller kontakt med Jöns Bengtsson Risbeck och hans hustru. Börje Persson i Abrahamsgård är fadder åt Risbecks barn och vice versa. Dräng Per Persson, arrendator från Hulegård, vigs 1. 1719 med änkan Maria Persdotter i Abrahamsgård, vigs 2 med Sara Börjesdotter från Bondatorpet 1734. Börje Persson i Abrahamsgård kan ev. vara dotter till Per Persson i Hulegård och hans okända hustru, dotter till Märta Arvidsdotter Kåse ( kan ev. vara en Anna Börjesdotter Kåse som dör på 1700-talet i Dörarp ). Per Persson själv, anges vid sin död 101 år gammal, ha bott på Hulegård i 61 år och på Abrahamsgård 5-6 år ( kommer ej ihåg exakt antal år ). Eventuellt att 2:a hustrun Sara Börjesdotter är dotter till Börje Jönsson i Bondatorp som i sin tur ev. kan vara en bror till Jöns Jönsson Skogvaktare i Bondatorp, också omskriven i inlägget ovan. Och på Bondatorpet finns eventuellt också en anknytning till Tånnö sn om man tittar på de tidiga vigslarna i kyrkboken.
 
En annan fadder som förekommer är gabriel Arvidsson i Flattinge Norregård. Ev. att Gabriel Arvidsson är son till Arvid Svensson i Flattinge Norregård, som i sin tur är son till arrendator Sven Jonsson på Toftaholm och hans hustru Karin Arvidsdotter Kåse.
 
Rebecka i Ingelstad Kvarn är fadder en gång till Risbecks barn 1729. Kan ev. vara den fru Rebecka Zarnecow från Ingelstad kvarn som begravs i Dörarp 14/4 1739.
 
Ett flertal faddrar till finns att utreda.
 
mvh
Carina
 
 
Källor:
 
Berga C:1 sid 163
 
Dörarp C:1 sid 8,9,11,13,15,17,19,21,33,35,59,61
70,99,110,119,129,137,183,189,219,241,242,243

2010-09-30, 12:22
Svar #10

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2207
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 18:00
    • Visa profil
[color=0000ff]Dräng Per Persson[/color], arrendator från Hulegård, vigs 1. 1719 med änkan Maria Persdotter i Abrahamsgård, vigs 2 med Sara Börjesdotter från Bondatorpet 1734. Börje Persson i Abrahamsgård kan ev. [color=0000ff]vara dotter [/color] till Per Persson i Hulegård  
 
Dräng Börje Persson och vara son till Per Persson ska det vara och inget annat. Det blev fel i hastigheten i inlägget ovan.

2010-10-05, 22:21
Svar #11

Utloggad Tomas Risbecker

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 238
  • Senast inloggad: 2019-09-14, 12:47
    • Visa profil
Hej alla som funderat en hel del på Jöns Bengtsson Risbeck och hans bakgrund!
Jag har forskat en hel del på släkten Risbeck från Skåne som grenat ut sig i åtminstone en Västgötaflock, en Värmlandsflock och en Stockholmsflock.
De äldsta identifierade i Västgöra- resp. Värmlandsflocken har bägge noteringen född i Skåne utan angivande av födelseort. I det senare fallet heter han (skräddarmästare) Anders Risbeck f. c:a 1680 i Skåne, gift 1702 i Kristinehamn med Maria Edenström och död där 16 juni 1730. I detta  
äktenskap är åtminstone 7 barn kända varav sonen Bengt Risbeck f. 22 sept 1712 i Kristinehamn också blev skräddarmästare där och död 3 dec 1783 i samma stad. Nu en fundering: kan man tänka sig att Anders hade en bror som hette Bengt, som stod honom nära och därför döptes Anders förstfödde till just Bengt. Skulle denne okände Bengt kunna vara far till Jöns Bengtsson Risbeck? Den senare omnämns f.ö. också i Genealogisk Tidskrift, häfte-7-9, sid 200 i en artikel om Karl XII´s officerare. Han står nämnd, som en av delägarna i fjärdingsskattehemmanet Lilla Rålstorp (Tånnö) den 15 juni 1742.Hans hustru (Werner eller Wetterberg)var då död kan man konstatera med ledning av texten: hans moderlösa barn har fått en systerlott för 26:21:8  Visst är det här åtskilligt mycket mer spännande än Seduko....!!!
En annan fråga: vad finns det för belägg att Jöns och Catharina varit gästgivare? I socknen finns kronohemmanet Krogen - kan det namnet vara  
anledningen till yrkesangivelsen?
Med släktforskarhälsningar
Tomas RISBECKER

2010-10-06, 12:44
Svar #12

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2207
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 18:00
    • Visa profil
Hej Tomas.
 
Det var intressanta uppgifter du kommer med. Det kan vara en teori, någonstans har namnet Risbeck kommit från, Anders Risbeck kan ev. ha en bror som heter Bengt, eller Bengt kan vara ett familjenamn. En vild gissning och annan teori, från min sida ( innan jag sett ditt inlägg ) är att det finns ett ställe i Höreda i Dörarps grannsocknen Berga, som heter Riset. Ungefär samtida med Jöns Bengtsson Risbeck bor det i Riset en Per Bengtsson. Bengt Appelgren är en fadder som förekommer till Jöns Risbecks barn. Troligtvis har Bengt Appelgren anknytning till Berga socken, Kvänarp. Två eventuella systrar till honom förekommer där, TalaSophia Jonadotter Appelgren och Maria Jonadotter. Bengt Appelgren var gift med Catharina Virgandra, som också har en viss anknytning till Berga socken. Likaså bodde Catharina Hultgrens mostrar Sara Wetterberg och Sophia Wetterberg i Berga socken på 1717-1720- talet. Det är två eventuella teorier och en tredje teori är att han eventuellt kan komma från Tånnö och då blir det svårt att få fram uppgifter på honom. En del fadderskap mellan Jöns Risbeck och en del personer i Dörarp, har föräldrar eller någon sorts anknytning till Tånnö, bl a har några föräldrar där föräldrar vars en av föräldrarna har anknytning till Tånnö och kommer från den socknen.
 
Obs, att ovanstående är bara rena teorier och de kan vara fel.
 
Catharina Hultgren benämns i Dörarps kyrkobok på 1730-talet, när hon bär fram ett barn till dop, vara gästgivarhustru i Dörarp och Jöns Risbeck nämns vara Gästgifvare vid fadderskap i kyrkboken på 1730-talet.
 
Tack så mycket Tomas  för dina intressanta teorier, de tål att tittas på. Det kan ju vara ytterligare en teori, att Jöns Bengtsson Risbecks far Bengt kommer från din släkt Risbeck och att han slog sig ner i Tånnö. Allt som är av värde mottages tacksamt.
 
Med släktforskarhälsningar tillbaka
Carina

2010-10-08, 11:55
Svar #13

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Har egentligen inget att bidra med som löser frågorna ovan, men i mina anteckningar ur Sunnerbo dombok 1700 har jag noterat att det på sidan 97 nämns att befallningsmannen välbetrodde Gabriel Wetterberg har en broderson sadelmakargesällen Mathias Johansson Zeandrii. Denne sistnämnde får bördsbrev och anges vara född av komministern uti Berga salig herr Johan Zeander ohh Elin Sunadotter.

2010-10-08, 13:32
Svar #14

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2207
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 18:00
    • Visa profil
Tack så mycket, Niclas  Det förekommer någon Christina Johansdotter Zeandra i Skyttatorpet, via fadderskap, men man har inte förstått sambandet med Zeander. Hon kan ev. vara en syster till Mathias Johansson Zeandrii som du har funnit och de skulle då vara kusiner till Sara, Sophia och Britta Wetterberg, och Catharina Hultgren då ett kusinbarn till Zeandrii.

2010-10-08, 15:50
Svar #15

Utloggad Niklas Hertzman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1073
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 10:53
    • Visa profil
    • web.telia.com/~u40107259/
Hej !
 
Trevligt med lite uppgifter. Jag har lite dåligt samvete att jag inte har tid till att kommentera och diskutera, men det får bli vid tillfälle.
 
Gabriel Wetterberg är son till kyrkoherden i Hakarp Nicolaus Ingemari Zeander (1609-1682) och Kerstin Pedersdotter Dubb (-1685) och en bror är den Johan som Niclas nämner (enl. Växjö stifts herdaminne). Enligt samma herdaminne på Johannes Nicolai Zeander har han en dotter Christina, född 1685 i Dörarp och död 1747-06-07.
 
Mattias kallas för sadelmakargesäll i herdaminnet.
 
Vad gäller Risbeck i Skåne, så är det en intressant tanke. Jag tycker att namnet är så pass ovanligt att det borde finnas ett samband på något sätt. Jag misstänker att den äldste kände är klockaren i Lund Magnus Andersson Risbeck. Han var gift åtminstonde två gånger, 1679-09-30 med Elna Tulesdotter och 1686-09-07 med Märta Persdotter Thorin.
 
1679 den 17 julij lystes första gang for Mons Andersson Student och Ellene Tullisdaat: 1679 den 30 Septemb bleff Mons Andersson Studiosus och Ellena Thullis daater viett.
och
1686 d.22 Augusti lystes första gång til Echtenskap för mig Magnus Rijsbech klockare här wedh domkyrckian och dygdälskande jomfru Mertha Persdotter Torina. 1686 d.17 Sept: bleg iag Magnus Risbech klockare her wed domkyrckian och Marta Persdotter Torina copulerat.
 
Den 5/10 1684 föds en son Andreas, kan det vara han som flyttar till Kristinehamn?
1684 Den 5 october blef Mogens Andersen Rislebeckr? barn christnad huid naffn Andreas. Sissele Professor Papchens bar dett, Professor ___? Engka tog af hoffuedett, Fadderar: Professor Vetterhorn, Doctor Sackis elste dattre.
 
Vad finns det för uppgifter om Skånesläkten Risbeck ?
Niklas Hertzman

2010-10-16, 16:58
Svar #16

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2207
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 18:00
    • Visa profil
Hej, Tomas Risbecker och Niklas Hertzman.
 
Tomas, du sitter med triumf på hand, jag tror att du har rätt. Dels för att jag har försökt att koppla ihop faddrarna via fadderskap och på så sätt få fram Jöns Bengtsson Risbecks ursprung. Jag har lusläst flera timmar och dagar i Dörarp, Berga och grannsocken Vittaryds kyrkböcker, utan att finna det minsta halmstrå efter någon släktskap mellan Jöns Risbeck och hans faddrar och inte heller till de där han själv förekommer som fadder. Däremot har hans hustru Catharina Hultgren släktskap med en del faddrar.
 
En fadder jag inte heller kunde finna något att gå på är Mönsterskrivare och länsman Bengt Jonasson Appelgren, nämnd några ggr i inläggen ovan, som troligtvis har en syster TalaSophia Appelgren som vigs i Berga sn 1721. Bengt Appelgren och Jöns Bengtsson Risbeck är fadder vid ett flertal tillfällen åt varandras barn. Så döm om min förvåning när jag googlade på namnet Jonas Appelgren. Då blev det napp, för här i forumet under rubrik Lemchen så är TalaSophia Appelgren omtalad och här anges hennes far vara [color=0000ff]Klockaren Jonas Appelgren i Västerstad, Lunds stift[/color], och är troligtvis också Bengt Appelgrens fader.
 
Niklas, du nämner i inlägget precis ovan detta en [color=0000ff]Magnus Andersson Risbeck, Klockare i Lund[/color]
 
Så Jonas Appelgren, Klockare i Västerstad och Magnus Andersson Risbeck, Klockare i Lund ( kanske släkt med Bengt NN Risbeck ???, far till gästgivare Jöns Bengtsson Risbeck i Dörarps krog ), kanske kan det betyda att dessa två umgås och finns i den gemensamma bekantskapskretsen.
 
Likaså om man tittar i Dörarp C:1 sid 64, så är Jöns Bengtsson Risbecks troliga son Mattias Jönsson Risbeck, fadder åt Salig Bengt Appelgrens dotter Bengta, 30 dec 1740.[color=0000ff] Mattias Jönsson Risbeck anges där vara kopparslagar-lärodräng i Halmstad.[/color]  
 
Det finns ett [color=0000ff]Halmstad i Skåne [/color] och det kan vara detta som avses här, och inte dagens sommarparadis Halmstad i Halland. Jöns Bengtsson Risbeck kan ha någon form av tillhörighet till detta Halmstad där sonen befinner sig, eller i alla fall en bekantskapskrets, så det kan vara värt att titta lite närmare på det.
 
I Dörarp C:1 sid 225, står att Länsman Bengt Appelgren dör den 2 maj i Traheryds gästgivargård, 44 år, 6 mån och två veckor gammal.
 
Tomas, från och med nu så är jag helt inne på din teori  
 
(Meddelandet ändrat av jensen 2010-10-16 17:02)

2010-10-27, 16:30
Svar #17

Utloggad Tomas Risbecker

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 238
  • Senast inloggad: 2019-09-14, 12:47
    • Visa profil
Hej!
Kan jag få komplicera situationen ytterligare? Hittade alldeles nyss följande uppgift i Family Search: Döpt Mickel Jonsson (skall nog vara Jönsson)
den 1 juli 1780 i Hedeskoga, Malmöhus län - fader: Jons Risbeck (skall nog vara Jöns Risbeck) o h h Elna Hansdotter (source film 145546,p.16)
Mvh
Tomas Risbecker

2010-10-28, 12:56
Svar #18

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2207
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 18:00
    • Visa profil
Oj, ja. Det är knepigt detta.
 
En del av faddrarna har anknytning till Berga sn. Bl a. Klockaren Jonas Appelgren i Västerstad, Lunds stift. Han dör i Berga sn 1733 och anges då som barnfödd i Kvänarp Söderg, har studerat i Wexiö och vid Academien i Lund, varit klockare i Skåne i många år, omsider bliven sjuk och bunden vid sängen in mot i 15 år. I Västerstad ( Skåne )Katekesmilängd år 1704, så heter hans hustru Hedvig Sophia 35, son Carl 19, pigan Ingar Månsdotter 24, dräng Jäppa Oluffsson 26, Jonas Appelgren själv anges vara 38 år och skulle då vara född omkring 1666.
 
Likaså är Jöns Risbeck fadder åt ett av Lars Bondessons barn i Dörarp. Lars Bondesson anges vid vigseln vara från Torlarp, Berga sn. Lars Bondesson var gift med Maria Olofsdotter vid Bäcken, Dörarp. Lars Bondesson föräldrar är Bonde Mattsson och Karin Jönsdotter i Hallsjö. Det är fadern Bonde Mattsson som har anknytning till Torlarp i Berga socken, där bor också en ev. bror Per Mattsson. Lars Bondessons mor Karin Jönsdotter, kan ev. vara dotter till länsman Jöns Larsson i Hallsjö Södergård. Mycket tyder på det då min egen ana, Ingrid Jönsdotter och denna Karin Jönsdotter förekommer ofta vid fadderskap åt varandras barn. Bonde Mattsson och Karin Jönsdotter är bosatta 1698 i Dörarp socken och några år framåt, för att år 1709 bo i Berga socken. Maria Olofsdotter kan ev. vara dotter till Olof Haraldsson vid Bäcken och Kirstin Abrahamsdotter, vigda 1681, han från Bäcken, hon från Dörarp.
 
Likaså verkar det till att finnas någon anknytning till Dörarp Norregård. 1730 i grannsocken Vittaryd finns det en hustru Catharina Mattisdotter i Dörarp Norregård som bär fram ett barn till dop vars föräldrar är Jöns Larsson och Ingeborg Persdotter i Feringe Norregård, Vittaryd. 1731 i Dörarp socken finns det en Jöns Bengtsson i Dörarp Norregård som är fadder till Nils Jönsson och Britta Simonsdotters barn ( nämnda i inlägg ovan ). Om denna Catharina Mattisdotter och Jöns Bengtsson i Dörarp Norregård är identiska med Catharina Hultgren och Jöns Bengtsson Risbeck är ännu så länge oklart. 1706 bor det en Sven Bengtsson i Dörarp Norregård, gift med Bengta Ericsdotter. Han var ryttare för Hästberga i Göteryd socken och hette ibland Sven Wiberg ( har kanske inget samband med Risbeck, är i nuläget oklart )
 
Börje Persson i Abrahamsgården ( nämnd i inlägg här ovan, ev son till Per Persson i Hulegården ) och hans hustru Maria Persdotter är också faddrar som förekommer mer än en gång. Maria Persdotter gift 1. 1698 med Johan Jacobsson från Värmsjö i Berga socken, hon anges komma från Stora Rödian vid giftermålet. Johan Jacobsson var gift 1. med Kirstin Johansdotter, från Abrahamsgård och det verkar vara på så vis Maria Persdotter och hennes andre make Börje Persson från Hulegård, får tillgång till Abrahamsgården, genom Marias förste make Johan Jacobssons d. 1717, första maka Kirstin Johansdotter d. 1697.
 
Ingenstans i varken Berga, Dörarp eller Vittaryd socknar verkar det vara någon som bär namnet Risbeck. Inte heller i Berga socken på 1730-talet verkar Jöns Bengtsson Risbeck eller Catharina Hultgren ha förekommit som faddrar ( obs, jag kan ha missat )
 
Obs, att jag har inga bevis på släktförhållandena jag skrev om ovan, utan det är bara teorier i stora drag som kan vara troliga och som jag kan ha fel i.
 
Källor:
 
Västerstad ( Skåne ) Kat: 1 1683-1736, bild 6/sid 9 i AD
Berga C:1 sid. 304
Dörarp C:1 sid. 110
Vittaryd C.1 sid. 89
 
(Meddelandet ändrat av jensen 2010-10-28 12:57)
 
(Meddelandet ändrat av jensen 2010-10-28 13:40)
 
(Meddelandet ändrat av jensen 2010-10-28 18:36)

2010-10-31, 14:48
Svar #19

Utloggad Tomas Risbecker

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 238
  • Senast inloggad: 2019-09-14, 12:47
    • Visa profil
Hej!
Mitt inlägg den 27 oktober har nu fått sin förklaring tack vare ett meddelande via Scangen från en duktig forskare i Skåne, nämligen Nils-Olof Witting. Han har noga kontrollerat underlagen och summerar situationen på följande sätt:Jöns Risbeck skall vara Jöns RISBERG. Nils-Olof skriver vidare :Jag har läst både Hedeskoga och Öjas födda för denna tid och det är ingen tvekan vad han heter i efternamn.Och då har jag också läst det från orginalboken.Har nu läst alla uppgifterna en gång till, och kom fram till följande; Vigsel: 1776 i Hedeskoga = Ryttaren Jöns Risberg och pigan Elna Hansdotter från Folkestorp.Barn, det finns fyra för mig kända, och det framgår vid tre dop att det är Ryttaren Jöns Risberg och hu Elna Hansdotter Folkestorp. Barn fyra Mickel Jönsson 1780 då har prästen skrivit fel, Ryttaren Jöns Risbeck och hu Elna Hansdotter Folkestorp.Död: 1792 i Öja 66 år,Ryttaren Jöns Risberg. Ev har prästen skrivit fel här med, ty Öja och Hedeskoga har samma Präst, så fel bok kan ha legat upp- slagen!!?? Och 1792 då 66 år blir född 1726 så Jöns Risberg är troligen född 1726 - 1730, det finns en Jöns Risberg som är född 1728 i Örsjö, ca 5km från Rydsgård
 
Denne Jöns Risberg kan således avföras från våra diskussioner ovan och fyndet i Family Search Index avfördas som oriktigt!. Tack i alla fall till Nils-Olof Witting i Ystad!
 
Avslutningsvis till Carina: Kanske länken till Jonas Appelgren, klockare i Västerstad innehåller en väg till lösningen. Det känns inte som en ren tillfällighet att det finns en klockare i Lund med namnet Risbeck och att yngre kollegan Appelgren har kontakter så pass norr ut (det var ganska långt ändå på den tiden) med någon som heter Risbeck, och som ju inte är ett vanligt namn....
 
mvh/TR

2010-11-01, 08:46
Svar #20

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2207
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 18:00
    • Visa profil
Hej Tomas.
 
Jag stöder din teori till 100 %  Det finns ingen annan person än Jöns Bengtsson Risbeck i Dörarps Krog och hans båda barn Christina och Mattias som bär namnet Risbeck, varken i Dörarp, Berga eller Vittaryds socknar. Jag har tittat i dessa socknars böcker flera timmar, dagar och veckor utan att finna någon som har anknytning till namnet Risbeck och jag håller även med dig om att det är nog ingen tillfällighet med dessa båda Klockare i Lund och Västerstad, namnet är som du säger relativt ovanligt. Det är synd att Tånnös böcker är förstörda.

2010-11-05, 19:06
Svar #21

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2207
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 18:00
    • Visa profil
Jag tror att Jöns Bengtsson Risbeck på något sätt hör ihop med Risbecksläkten från Skåne. Klockare Jonas Appelgren i Västerstad, Lund stift och Klockare Magnus Andersson Risbeck i Lund är ingen tillfällighet, men jag tror även att Jöns Bengtsson Risbeck har någon sorts anknytning till Dörarp och/eller socknarna runt Dörarp, eventuellt via mödernet. Det finns en anknytning till Klockarna i Dörarp också, som verkar till att ha anknytning till Snickaretorpet, men hur det förhåller sig med den anknytningen, det vet jag inte. Likaså verkar det till att finnas någon form av anknytning eller kontakter med Hallsjö Södergård i Dörarp och kanske till Hallsjö Norregård också.
 
OBS, ni får ta detta som rena hypoteser, allt är bara ihop-pusslat via fadderuppgifter och jag kan ha fel i mina antaganden om släktförhållandena. Inget av det som skrivs nedan är fastställt med säkerhet, utan är mest menat som en vägledning för att hitta Jöns Bengtsson Risbecks ursprung.
 
Hallsjö:
 
1737 är Jöns Bengtsson Risbeck fadder åt Lars Bondesson och Maria Olofsdotters, vid Bäcken, barn Sara. Lars Bondesson föds 1701 i Hallsjö, Dörarp ( Lars Bondesson och hans hustru nämns i inlägg ovan ), som son till Bonde Mattsson ( som har sitt ursprung i Torlarp, Berga sn ) och Karin Jönsdotter. Karin Jönsdotter är troligtvis dotter till Jöns Larsson i Hallsjö Södergård. Det allra första barnet som är uppskrivet i kyrkboken 1680 är Jöns Larssons dotter Karin. Jöns Larsson nämns vid något av sina barns födelse vara länsman. Troligtvis fick han många barn för han var gift åtminstone 3 ggr. Första hustrun hette Karin ( vet ej mer om henne ), andra hustrun hette Karin Knutsdotter, gift med Jöns Larsson 1692. 1711 gifter han sig med en piga Maria.
 
 
1736 är Jöns Bengtsson Risbeck och även dottern Stina Risbeck faddrar åt, soldat för Hallsjö Norregård, Jöns Larsson Hallin och hans hustru Maria Nilsdotters barn, Abraham, dessa är vigda 1728, han från Hallsjö, hon från Hånger. Jöns Larsson Hallin är son till Lars Nilsson d. 1711 och Ingri Jönsdotter i Hallsjö Norregård, troligtvis den son Jöns som föds 1703. 1695 vigs Lars Nilsson i Norregården Hallsjö med pigan Ingri Jöns Larssons dotter. Troligtvis är då Lars Bondesson och soldat Jöns Larsson Hallin kusiner, barn till systrarna Karin och Ingri Jönsdöttrar, och båda barnbarn till länsman Jöns Larsson i Hallsjö Södergård. Jöns Larsson i Hallsjö Torp dör 1738, 92 år gammal, har bott i Hallsjö 66 år, 60 i Södergården och 6 år på Hallsjö Torp, född omk 1646 ( räknat från dödboken ). Soldat Hallins far, Lars Nilsson, är son till Nils Andersson d ä ( d ä, är eget tillägg, så man kan skilja personerna från varandra ) i Hallsjö Norregård, modern är okänd. Min egen ana är Jöns Larsson Hallins bror Anders Larsson f. 1699, gift 1723 i Vittaryd sn med Elin Sigfridsdotter f. 1702 i Vret, Vittaryd, dotter till Sigfrid Bengtsson i Vret och hans hustru Ingrid Persdotter ( Ingrid kan ev. vara syster till Klockaren Nils Persson i Vittaryd, men det är inget som är klarlagt än ). Anders Larsson bosatte sig i Myrakull i Vittaryd. Denna släkten i Hallsjö verkar överlag ha tidiga förbindelser med Vittaryd sn.
 
1740 är Jungfru Stina Risbeck i Krogen fadder till Nils Andersson och hans hustru Sara Börjesdotters i Hallsjö Norregård barn, Anna. Nils Andersson är troligtvis son till Anders Nilsson i Hallsjö Norregård, och den son Nils som föds 1712. Anders Nilsson i Hallsjö vigs 1692 med pigan Anna Jönsdotter ( ej nämnt var hon kommer ifrån ). Anders Nilsson är en bror till ovan nämnde Jöns Larsson Hallins far, Lars Nilsson d. 1711 och således också son till Nils Andersson d ä i Hallsjö Norregård. Sara Börjesdotter är troligtvis född 1704 och dotter till Börje Nannesson i Hallsjö och hans hustru Elisabeth Jönsdotter ( det blir lite komplicerat när alla hustrur heter Jönsdotter ).
 
Här har vi, [color=0000ff]Lars Bondesson f. 1701, Hallsjö,[/color] som är [color=0000ff]kusin[/color] med [color=0000ff]Jöns Larsson Hallin f.[/color] [color=0000ff]1703, Hallsjö,[/color] Lars Jönsson Hallin i sin tur är också [color=0000ff]kusin[/color] med [color=0000ff]Nils Andersson f. [/color] [color=0000ff]1712, Hallsjö Norregård.[/color]
 
Kan en gemensam nämnare, som har samband med Jöns Bengtsson Risbeck då vara, [color=0000ff]Jöns Larsson som dör i [/color] [color=0000ff]Hallsjö Torp 1738 [/color] och/eller hans [color=0000ff]okända hustru Karin NN [/color] ? Nils Andersson f. 1712 kanske inte har något att görs med Jöns Larsson d. 1738, visserligen heter hans mor Anna Jönsdotter, men hon behöver inte vara ytterligare en dotter till Jöns Larsson d. 1738, utan hon kan komma från ett annat ställe, tyvärr får man inte fram något mer om henne. När det gäller Nils Andersson född 1712 kan den gemensamma nämnaren vara [color=0000ff]Nils Andersson d ä [/color] eller hans [color=0000ff]okända [/color] [color=0000ff]hustru.[/color] Sedan kan det ju även vara så att Jöns Bengtsson Risbeck inte har några släktband med dessa utan bara var en nära vän som umgicks med folket i Hallsjö.
 
Stenstorp och Snickaretorp:
 
1734 är Jöns Bengtsson Risbeck fadder till Gustaf Abrahamsson ( förekommer troligen själv som fadder till Jöns Bengtsson Risbeck och Catharina Hultgrens barn 1729 ) och Ingierd Svensdotters i Abrahamsgård, barn Martha. Gustaf Abrahamsson från Abrahamsgård vigs 1728 med pigan Ingierd Svensdotter från Snickaretorpet. Ingierd Svensdotter är troligtvis dotter till Skräddaren Sven Svensson i Snickaretorp. 1686 vigs drängen Sven Svensson från Torpet med Per Nilssons styvdotter vid Tofta Kvarn, Karin Nilsdotter. Sven Skräddare från Snickaretorpet dör 1710.  
 
1749 är Jöns Bengtsson Risbeck fadder till Klockare Gabriel Persson i Stenstorp och hans hustru Ingierd Bengtsdotters barn Bengt. Gabriel Persson vigd 1. 1740 med änkan Elin Johansdotter som är vigd 1. med Johan Jonasson från Skyttatorp. Gabriel Persson och Elin Johansdotter får troligtvis inga barn. Äktenskapet blir kort i och med Elins död ( kan ev. vara dotter till Johan Erlandsson vid Ledet och hans hustru Martha Olofsdotter, den dotter Elin som föds 1710 ), men ett par tre år senare får han barn med Ingierd Bengtsdotter och de är troligtvis vigda i en annan socken för deras vigsel finns inte med i Dörarps böcker. Klockare Gabriel Persson är troligtvis son till Klockare Per Svensson i Stenstorp och hans hustru Maria Nilsdotter. De får sonen Gabriel 1715 i Stenstorp. Modern Maria Nilsdotter anges från 1708 och flera år framåt, heta Maria Persdotter, för att vid Gabriels födelse åter stå som Maria Nilsdotter. Dräng Per Svensson från Snickaretorp vigd 1. 1690 med Britta Andersdotter från Anders Stenstorp, vigd 2. 19 jan 1698 med pigan Maria Nilsdotter, anges vid vigseln vara Klockare och komma från Stenstorp. Klockaren Per Svensson d. 23 aug 1741, 77 år gammal, varit Klockare i Dörarp 51 år, en gudfruktig, ärlig och from man. Från dödboken räknat skulle han då vara född omk 1665 och rätt så jämnårig med Klockare Jonas Appelgren i Västerstad, Lund stift.
 
Av fadderskap att döma är [color=0000ff]Klockare Per Svensson i Stenstorp [/color] och [color=0000ff]Skräddare Sven Svensson i [/color] [color=0000ff]Snickaretorpet[/color] bröder. Jöns Bengtsson Risbeck förekommer som fadder till bådas barn, Klockare Gabriel Persson i Stenstorp och Ingierd Svensdotter i Abrahamsgården. En fundering, kan det finnas något samband mellan Jöns Bengtsson Risbeck och bröderna Svensson och/eller deras okända föräldrar ? Men även i detta fallet kan de ju bara finnas i varandras vänskapskrets, utan att vara släkt.
 
Angående Börje Persson i Abrahamsgård ( nämnd i inlägg ovan ) och Rättare Hans Nilsson i Smeatorpet ( omnämnd i tidigare inlägg ):
 
1738 är Jöns Bengtsson Risbeck fadder till Arvid Johansson och Anna Hansdotters i Smeatorpet, barn Jonas. Anna Hansdotter är troligtvis dotter till Rättare Hans Nilsson på Smeatorpet och hans hustru Ingeborg Persdotter, de får en dotter Anna 1715. 1713 vigs änklingen Rättaren Välaktad Hans Nilsson från Smeatorpet med änkan hustru Ingeborg Persdotter i Hulegården, gift 1. med Jonas Nilsson från Trotteslöv i Berga sn. Ingeborg Persdotter är en syster till Börje Persson i Abrahamsgården och de båda är barn till Per Persson i Hulegården ( nämnd i inlägg ovan ), som ska ha varit gift med en okänd dotter till Märta Arvidsdotter Kåse ( enligt tidigare inlägg här i forumet ). Denna okända hustru kan ev. vara den Salig hustru Anna Börjesdotter Kåse ifrån Hulegård som begravs i Dörarp 1724, 72 år gammal, f. omk 1652. Om Per Persson i Hulegård var gift mer än en gång, det vet jag inte.
 
Börje Persson i Abrahamsgård och Jöns Bengtsson Risbeck förekommer som faddrar till varandras barn ett flertal ggr. [color=0000ff]Anna Hansdotter i Smeatorpet [/color] är således en [color=0000ff]systerdotter[/color] till [color=0000ff]Börje [/color] [color=0000ff]Persson i Abrahamsgård[/color]. Ytterligare en fundering, om det finns något samband mellan Jöns Bengtsson Risbeck och Per Persson i Hulegård och/eller hans okända hustru Kåse. En ogift dotter till Per Persson i Hulegård, Kierstin, dör som piga 1714, 40 år och 10 veckor gammal.
 
1743 är Jöns Bengtsson Risbeck fadder åt Jonas Hansson och Kirstin Bothelsdotters i Bråten, barn Karin. Jonas Hansson är troligtvis också ett barn till rättare Hans Nilsson i Smeatorpet men med hans första hustru, Anna Svensdotter. 1703 får de en son Jonas. 1698 vigs dräng Hans Nilsson från Smeatorpet med pigan Anna Svensdotter från Tånnö sn. Anna Svensdotter dör 1711, 30,5 år gammal. Jonas Hansson och hustrun Kirstin Bothelsdotters vigsel går inte att hitta men ev. att Kirstin är från Tånnö, för de har två stycken faddrar till sina barn från Kåratorp ( Tånnö ), Elin Bothelsdotter och Anders Bothelsson.
 
[color=0000ff]Anna Hansdotter i Smeatorpet [/color] och [color=0000ff]Jonas Hansson i Bråten [/color] är [color=0000ff]halvsyskon,[/color] båda barn till Rättare Hans Nilsson men med två olika mödrar. Hans Nilsson dör 1731, 71 år gammal, f. omk 1662. Ev. att han är son till Nils Jonsson från Smeatorpet död 1711, 85 år gammal, f. omk 1626.
 
Om någon hittar Jöns Bengtsson Risbecks ursprung, nu eller längre fram, så är jag tacksam om jag får ta del av uppgifterna  
 
Källa:
 
Dörarp C:1 sid. 10, 22, 24, 25, 26, 28
 
57, 69, 75, 96, 102, 112, 113, 114, 125
 
128, 136, 137, 205, 212, 221, 224, 250

2010-11-08, 12:36
Svar #22

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2207
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 18:00
    • Visa profil
Forts, Jöns Bengtsson Risbeck
 
Jag har tittat lite på folket också som bodde i Dörarps Norregård. 1730 i Vittaryd finns det en Catharina Mattisdotter i Dörarp Norregård, som bär fram ett barn. 1731 finns det en Jöns Bengtsson i Dörarp Norregård. Jag vet inte om de är identiska med Catharina Hultgren och Jöns Bengtsson Risbeck.
 
1741 finns Jöns Bengtsson i Krogen ( vet ej omdetta är Risbeck ) som fadder till Sven Persson och Gunnil Månsdotters barn. Pigan Stina Risbeck i Krogen är också ett vittne. Gunnil Månsdotter kan eventuellt vara faster till Komministern Bengt Bergvall som kom till Tånnö 1778. Bengt Bergvalls far är Mårten Månsson Bergvall i Ingelstad, Berga sn. ( enligt nätuppgifter ) Gunnil Månsdotter har även en syster Elin Månsdotter som bor i Hulegården 1747 ( hon försvinner från Dörarps socken sen ), en bror Handelsman ifrån Borås Hr Johan Bergwall och en bror som bor några år på Dörarps Norregård på 1740-talet, Swen Månsson Bergwall Handelsman ifrån Laholm, gift med Elisabeth/Lisken Ekegren. Troligtvis en bror till är drängen Nils Månsson i Ingelstad Kiärragård. Denna familj verkar till att ha anknytning till Vittard Skattagård, Vittaryd sn och Ingelstad Kiärragård. Ev. kan syskonen Månsson/Månsdotters far vara den Måns Nilsson som bor i Ingelstad Kiärragård på 1720-talet. En del släkter har man kunnat knyta ihop med varandra, dock UTAN att finna Jöns Risbecks ursprung.
 
 
Dörarp C.1 sid. 64, 71, 79, 253

2010-12-09, 18:15
Svar #23

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2207
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 18:00
    • Visa profil
Snickaretorpet som nämns ovan i samband med att försöka finna Jöns Risbecks ursprung, verkar till att ha anknytning till resandesläkter. Där förekommer en Johan/Jon Gudmundsson Häktemakare ifrån Växjö ( ev. kan han ha samband med resandesläkten Krok men det är inget som är fastställt ). En dotter till Anders Snickare, som bodde vid denna tiden på Snickaretorpet, var gift med Jon Gudmundsson. På 1680-talet dör Anders Snickares svärmor och hon anges då komma ifrån Växjö. Det verkar även till att finnas en del ur släkten Skotte i Dörarp också.

2010-12-17, 21:28
Svar #24

Utloggad Tomas Risbecker

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 238
  • Senast inloggad: 2019-09-14, 12:47
    • Visa profil
Jag hoppade till något när jag hittade följande uppgifter idag på mormonernas forskarsida. Det gäller äktenskap ingångna i Norge liksom dop och barnafödelser där. Under rubriken Dop 1634-1927 förekommer följande uppgift: Född MATHIAS JENSEN döpt 16 okt 1787 i Bragernes (senare Drammen),
far JENS RISBECK mor Gierthru  KIELSDOTTER  (batch C42048-2/film no 123845). Utan att ha haft tid att närmare undersöka denna uppgift så tror jag
att Jens döpt sin son till Matthias efter sin egen far Matthias Risbeck som tillhör Värmlandsflocken, med kanske finns den ovan omskrivna Jöns Bengtsson, med i bilden eftersom en Bengt var bror till Matthias, så kanske de valda dopnamnen ändå pekar på en relation/namntradition. Om någon känner till något om den här norska grenen av Värmlandsflocken, så är jag mycket intresserad.
 
Generellt har jag aldrig sett någon koppling till resandesläkter i samband med min Risbeck-forskning och kopplingen till klockaryrket i vår ovan diskussion pekar knappast på något sådant. Detta a propos Carina Månssons senaste inlägg.

2010-12-22, 10:04
Svar #25

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2207
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 18:00
    • Visa profil
Hej Tomas.
 
Tack för din upplysning. Du verkar till att vara kunnig inom Risbeck-släkten  De valda dopnamnen kan peka på en relation som du skriver. Nej, jag tror inte heller att Jöns Bengtsson Risbeck har någon anknytning till resandesläkter, utan dessa personer stötte jag bara på i kyrkboken.

2011-02-20, 19:58
Svar #26

Utloggad Thomas Norberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2020-01-21, 14:38
    • Visa profil
Hej,
 
Jag söker information om en släkting född i Dörarp.
Min farmors släkt kommer från Dörarp. De var många syskon men en av systrarna kan jag inte hitta någon information om. Hon dog rätt tidigt säger rykten och jag har ett kort där hon är 25-30 år.
Hon heter Anna Sofi Svensson född 23/12 1893. Far Johan Peter Svensson f 22/8 1871 , mor Ida Matilda Johannesdotter f 9/11 1871.
MVH
Thomas

2011-02-20, 21:50
Svar #27

Utloggad Monika Wilander

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2640
  • Senast inloggad: 2023-11-26, 16:39
  • Ha inte så bråttom bakåt! Nära forskning ger mer.
    • Visa profil
Thomas! En liten pusselbit i alla fall: Anna Sofi är oäkta född, men hennes mamma gifte sig 27/4 1894, troligen med Anna Sofis pappa. Hon heter Johansdotter precis som sina systrar. Anna Sofi flyttar tillsammans med en yngre syster till Berga församling som piga 18/11 1913. Därifrån flyttar hon till Lunds domkyrkoförsamling 26/11 1917. Tyvärr har jag inte tillgång till några inflyttningslängder där, så jag kan inte hitta henne i Lund. Hon lever alltså 24 år gammal.
Källor: Berga BI:1 (1895-1915) sid 35; Berga AII:4  (1912-1927) sid 728.
 
Hälsn Monika W

2011-02-21, 00:44
Svar #28

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21976
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 12:26
    • Visa profil
Inflyttningslängden (Lunds domkyrko BI:12) finns skannad hos Svar och där är hon inskriven på sid 200, inflyttad från Berga 26/11 1917. Hon ska finnas på fol 3330 i AIIa:65 (1914-1925), men den församlingsboken saknas hos Svar och Genline - kanske AD har den?
Hälsar vänligen
Maud

2011-02-21, 12:04
Svar #29

Utloggad Eva Almqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 222
  • Senast inloggad: 2020-10-22, 18:11
    • Visa profil
Hej  
Anna Sofia Johansdotter gift Ramsing finns i Sveriges dödsbok. Hon står som född i Dannäs socken, Jönköping men vid en kontroll är det samma person som föddes där men modern bodde i Dörarp. Anna Sofia dör 1938-11-01 i Södertull 9,Lund.
Eva

2011-02-21, 20:07
Svar #30

Utloggad Thomas Norberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2020-01-21, 14:38
    • Visa profil
Tack Monika, Maud och Eva, äntligen är gåtan löst.
Tydligen bytte några av barnen namn till Johansdotter och en del behöll Svensson.
 
MVH
Thomas

2012-06-10, 17:17
Svar #31

Utloggad Lars Norrby

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 484
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 11:06
    • Visa profil
Hej!
 
Jag har en anmoder som heter Catharina Jacobsdotter som dör 26 feb 1782 på Flattinge Norregård. Hon var då 55 år och borde vara född omkring 1727. Av bou framgår det att gården gått i arv till henne och inte genom maken.  
Nu kan jag inte finna hennes födelsenotis i socknen.  
En möjlig syster är den år 1745 på gården födda Stina Jakobsdotter - dotter till en Jacob Arvidsson och en Ingrid Persdotter. Denne Jacob kan mycket väl vara son till Arvid Svensson  som dör omkring 1737 därstädes.
 
 
Finns det någon som känner till något om Catharina och om hon kan knytas till Jacob Arvidsson?
 
Mvh
 
Lars Norrby
 
PS Efter lite letande har jag möjligen funnit Jacob Arvidsson och Ingrid Persdotter som gifter sig i Vittaryd 1724 - han dräng från Erikstad och hon piga från Lindhult. En Catharina föds till ett par med samma namn i Vret i samma socken 1726. Frågan är ändå om inte Jacob kan ha sitt ursprung i Dörarp.
 
(Meddelandet ändrat av Norrby 2012-06-10 17:23)
 
(Meddelandet ändrat av Norrby 2012-06-10 23:03)

2013-08-04, 23:48
Svar #32

Utloggad Lars Norrby

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 484
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 11:06
    • Visa profil
Hej!
Har ögnat igenom ovanstående diskussion om Risbeck och i synnerhet om anknytningen Snickaretorpet och klockare. Den 26 december 1757 gifter sig Knut Johansson, klockare i Vittaryd och sannolikt Ryssbo där med Anna Börjesdotter från Snickaretorpet. Anna bör vara född 1733 eller därikring, men återfinns inte i födelseboken för Dörarp.  
Finns det möjligtvis någon släktanknytning till ovan? Vem kan fadern Börje i så fall vara, kanske en klockare han också?
 
Mvh
 
Lars Norrby

2013-09-22, 22:56
Svar #33

Utloggad Lars Norrby

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 484
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 11:06
    • Visa profil
Hej!
 
 
Får se om jag har bättre tur denna gång. Känner någon till Snickartorpet? Under vilken gård låg det?
 
Det tycks vara samma torp som också kallas Fiskartorpet. Namnen används omlott på ett förvirrande sätt. Mycket troliga föräldrar till Anna i mitt föregående inlägg är Börje Persson och Anna Knutsdotter som gifter sig 1727 - han ifrån Haraldstorp och hon ifrån Smedstorp men de boo på Snickartorp.  
Han tycks dö vid 83 års ålder 1775 (C:2 s 297) i Fiskartorpet, hon i eldsvåda 1780 vid 69 års ålder och var då bosatt i Snickartorpet. I Ortnamnsregistret förekommer över huvud taget inte namnet Snickartorpet. Av hsfl framgår det att det ska vara samma torp.
 
Mvh
 
Lars Norrby

2013-11-13, 17:33
Svar #34

Utloggad Leif Johansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 48
  • Senast inloggad: 2024-01-28, 19:06
    • Visa profil
Hej!
 
Någon som forskar på Abraham Nilsson och Stina Andersdotter boende på Hallsjö Norregård.  
Där fick de barnen Catharina född 1753-04-09, Nils född 1755-11-10, en ny Catharina född 1758-08-25, Anna-Lena född 1762-04-27, Peter född 1764-01-20 och Gustaf född 1767-01-28.
 
Mitt problem utgörs av att jag inte kan härleda om sonen Nils är min ana och som senare gifte sig med Catharina Knutsdotter i Tannåker 1787-10-14. Nils död finns inte registrerad i KGF. Hustrun Catharina blev änka någon gång mellan 1796-98 i Berga socken, där hon avled 1839-04-05.
 
Hoppas på svar.

2015-03-29, 10:28
Svar #35

Utloggad Anders Johnsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 24
  • Senast inloggad: 2024-02-15, 16:51
    • Visa profil
Hej!
Min mf mm f Pehr Mattisson föddes i Dörarp 1789-11-26. Fader: Mathis Hansson, Moder Sara Larsdotter, (Dörarp C:2 sid 107).
De bodde på Svenstorpet. Söker ytterligare uppgifter om Pehrs föräldrar, Tacksam för all hjälp.
Mvh
Anders

2015-03-30, 08:46
Svar #36

Utloggad Dagny Claesson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 48
  • Senast inloggad: 2016-11-09, 14:03
    • Visa profil
Hej!
Enl. Kgf:s databas föddes Sara 1748-01 och döptes 1748-01-10 på Svenstorp. Föräldrar: Lars Magnusson och Martha Nilsdotter. Sara och Mathis vigdes 1779-10-16, Sara från Svenstorp. Står inget om Mathis, mer än att efternamnet där är Persson.
Sara dör troligen 1835-08-12 87 år gammal på sockenstugan. Änka. Har inte hittat när Mathis dör. Allt hämtat från Kgf:s databas, så du får kanske kontrollera.
Med vänlig hälsning Dagny

2015-03-30, 20:55
Svar #37

Utloggad Anders Johnsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 24
  • Senast inloggad: 2024-02-15, 16:51
    • Visa profil
Tack Dagny för all hjälp.
Mvh
Anders

2021-07-03, 14:10
Svar #38

Utloggad Lars Norrby

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 484
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 11:06
    • Visa profil
Hej!


Med referens till diskussionen som till viss del berör Wetterberg i Dörarp och Berga socken har jag en undran.


Gabriel Eriksson som dör i Flattinge Norregård 1803 bör ha varit född omkring 1720. Den ende tänkbara i trakten jag kan finna är den GE som föds av Sara Gabrielsdotter Wetterberg och frälsefogden Erik Persson på Lilla Ingelstad i Berga år 1720. Föräldrarna har gift sig ett par år tidigare och Sara anges då komma från Toftaholm i Dörarp och är väl då dotter till inspektor Gabriel Wetterstad därstädes.
Efter att maken Erik har dött 1722 gifter sig Sara om med drängen Sven Michelsson i Ingelsta, Berga. De flyttar snart till Hallsjö prästgård i Dörarp där Sara dör 1745.


Det tidigaste belägget för min Gabriel har jag ifrån omkring 1751 där han står som dräng i Krogen. Wetterbergare (Sofia, Sara och Brita) förekommer flitigt som dopvittnen i gårdar som är förknippade med Gabriel och hans hustru Catharina Jacobsdotter: Flattinge norregård, Krogen, Tånnö krog (i Berga?). Namngivandet i Gabriel och Catharinas familj förstärker vidare misstanken om att min Gabriel är son till Sara Wetterberg. Mot det talar dock att det inte någonstans entydigt går att finna dopvittnen till deras barn från Wetterbergssidan.


Finns det någon som kan stärka min misstanke att Gabriel i Flattinge Norregård är son till Sara Wetterberg och Erik Persson?


Mvh


Lars Norrby

2024-02-08, 10:09
Svar #39

Utloggad stefan wastegren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 311
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 16:22
    • Visa profil
angående risbeck, när min anfader lambrecht gieschen avlider 1742 utses risbeck som förmyndare,
Göta Hovrätt - Advokatfiskalen Jönköpings län (F) EVIIAABA:1157 (1743) Bild 3120 (AID: v323955.b3120, NAD: SE/VALA/0382503)


något som modern christina prytz överklagar år 1753 i Göta Hovrätt - Advokatfiskalen Jönköpings län (F) EVIIAABA:1439 (1753) Bild 1560 (AID: v371270.b1560, NAD: SE/VALA/0382503)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna