ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-01-09  (läst 3274 gånger)

2003-10-20, 14:43
läst 3274 gånger

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Tack för hjälpen Bo!
Det är tydligt att åldersuppgifterna är tagna ur dödboken där Esaias Adelgren nämns 50 år och hustrun 36. Har förgäves letat efter hennes namn - i dödboken endast pastorens hustru från prästgården. Då hon förekommer som dv är det som pastoris hustru och liknande. Fann en döduppgift: 1717 25 sept begrovs kyrkoherdens tvenne barn; dottern var 7 år och sonen 2 år. Vad jag kan finna är 2-åringens födsel inte antecknad i födelseboken.
Får hålla ögonen öppna vid dombokstudier om var Esaias är född. Lönnerholm hade gått igenom domboken och kan ha fått uppgiften därifrån, om  den inte rentav finns i församlingens skrivelse till domkapitlet dat. 17/7 1710 (Lönnerholm). I mtl 1657 finns en Håkan Gudmundsson i Liarp med hu Elin Jonsdotter, vilket kan vara bra att veta.
Om Du Bo eller någon annan har ytterligare uppgifter om den här familjen mottas de tacksamt.
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2003-10-21, 18:07
Svar #1

John Sidén

Idag har jag fått möjlighet att se bouppteckningen efter Knut Larsson i Nannarp och det står precis så som Christer minns att det står, några namn på sönerna och döttrarna (om nu inte Israel Knutsson är en son och Lena Knutsdotter är en dotter) står inte.  
När det gäller notisen om Jöns Jönssons födelse 1749-06-09, döpt 1749-06-11, är han förstås den ende Jöns som står på den sidan. Den förste på den sidan heter Lars, därefter kommer Jöns och sedan Johan, jag läste Lars som Jöns förra gången jag fick möjlighet att läsa Adelöv C:2.  
Anders Jonsson i Botilstorp avled 1817-05-26, det står i Adelöv C:3.  
Med vänlig hälsning
John

2003-10-21, 20:56
Svar #2

Utloggad Christer Gustavsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 895
  • Senast inloggad: 2023-01-28, 16:47
    • Visa profil
    • bergstorp.se
John,
Israel bör vara son till Knut och Kerstin Israelsdotter och född 1762-11-22 i Nannarp. Jag uppfattar att Lena är en dotter men jag har ingen födelsenotis för henne.

2003-10-21, 21:11
Svar #3

John Sidén

Christer,  
fortfarande kvarstår frågan om Catharina Knutsdotter, som är född 1743-09-25 och uppges vara Knuts dotter i Ingelsbo enligt Adelöv C:2, är dotter till Knut Larsson och hans hustru Sara Abrahamsdotter. Jag vågar inte svara entydigt ja på den frågan även om källorna pekar i den riktningen.
Med vänlig hälsning
John

2003-10-25, 19:34
Svar #4

Peter Boquist

Ang. Den tidigare diskussionen kring Elias Olofsson i Skog. Något jag ej kontrollerat men som verkar sannolikt är att nämndemannen Oluf i Nostorp är fadern. Han flyttar 1728 till Skog. (Se Lönnerholm s.170 'lista över nämndemän'.)

2003-10-25, 22:04
Svar #5

Utloggad Pär Westberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 18
  • Senast inloggad: 2008-08-11, 14:15
    • Visa profil
Jag har kört fast!
Vet någon om det finns kvinna en vid namn Inga Lisa Larsdotter i Adelöv, född omk 1795-96. Ska antagligen vara gift med en östgöte vid namn Johannes Johansson, född på okänd ort.
Inga Lisa skulle vara min fmfm om allt stämmer!
Vänligen, har du uppgifter som kan bekräfta, sänd dom till mej!
Pär Westberg

2003-10-26, 14:49
Svar #6

Peter Boquist

Ang. Den tidigare diskussionen om Elias Olofsson i Skog. Jag har ej kontrollerat detta men fadern är med stor sannolikhet nämndemannen Oluf i Nostorp. Han flyttar 1728 till Skog. (Se vidare Lönnerholm s.170 'lista över nämndemän').

2003-12-10, 21:35
Svar #7

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Pär Westberg,
Har gått igenom födelseboken 1789-1799. Ingen Inga Lisa Larsdotter - eller Ingrid Elisabeth - funnen. Vilken är Din källa för uppgiften?
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2003-12-21, 08:27
Svar #8

Bo Johansson

Hej alla Adelövare.
Jag tänkte ägna mig åt min ff släkt i vinter och har funnit två så här långt som är födda i Adelöf. Min FFFMM hette Hedvig Svensdotter född 18180517 och min FFMMFM hette Stina Jönsdotter född 17620501 båda gifte sig och flyttade och dog i Stora Åby. Födelsedata är från husförhör i St Å så exaktheten är kanske flexibel. Är det någon som har något om dessa så bleve man gla?  
Go? Jul från Bosse i Va?stena

2003-12-21, 09:40
Svar #9

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hedvig Svensdotter f 17/5 1818 är dotter till torparen Sven Jonsson och hu Greta Larsdotter i Klinten. Så här ser familjen ut i hfl A:l:8 1826-1831:

I Anmäkning: Utflyttad till Åby 29 1/3.
 
Följde dem från Al:6 och det dör ett barn på vägen. Som Du ser är båda Adelövsbor och jag hoppas att snön inte faller för tätt utan att Du kan pulsa ner till slottet och ta upp tråden.
God Jul i stan? från,
Olle Elm
 
PS. Ifall Du inte känner till Adelöv kan det kanske vara bra att nämna att det som står under Hitkom betyder: Stenk[elstorp] och Nann[arp] DS.
Vänligen,
Olle Elm

2003-12-21, 16:51
Svar #10

Bo Johansson

Tack Olle  
Jag känner inte Adelöfs geografi än, men det kommer. Platserna tycker jag är lika intressant som namnforskningen. Har just köp häradskartorna och letandet kan börja..   Mvh Bosse

2003-12-21, 21:46
Svar #11

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Fadern Sven Jonsson, född 1789, som anges född 15/11, var troligen född 16/11 och son till soldaten Jonas Modig och hu Catharina Larsdotter i Stenkilstorps soldattorp. Så här ser familjen ut i hfl A1:2 1789-1794:

Det ser ut som familjen flyttar 1793(?) och eftersom det står Vide Fotsjö bör de väl sökas där framåt. Jonas Modig verkar dö 1793. Skall kolla notisen.
Det finns flera Jonas födda 1755. Lite speciellt är att Sven i Ingelsbo får en Jonas detta år 19/1. En av faddrarna är Jonas Modig. Sanolikt är detta organisten Jonas Modig, bosatt i Stötarp, vilken var gift med Ella Kristina Falk, dotter till skolegodsinspektören Johan Falk i Ingelsbo.
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2003-12-21, 22:20
Svar #12

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
1790 11/10 dog avskedade soldaten Jonas Modi på Stänkilstorps ägor av bröstsjuka och begrovs den 17 ejusdem. Gammal 51 år o 8(?) månader.
Vänligen,
Olle Elm

2003-12-22, 17:12
Svar #13

Bo Johansson

Hej Olle och alla Adelöfare
Jag var nere på arkivet och hittade Hedvig Svensdotter som var född 18180517 familjen flyttar till Stora Åby 1829. Stinas pappa är Sven Jonsson f.17891116 (FB). Svens pappa är Jonas Modig och mor Catharina Larsdotter. I AI:2 står det som Olle visar ovan. Lite längre ner på samma sida finns soldaten Peter Modig f1767 hu Stina Jonsdotter med dotter Stina f1792. Ytterligare längre ner på samma sida finns en Modig till som jag inte kan läsa. Sedan kommer det konstiga som genererar en fråga.  I AI:1 sidan 42 vilket är en äldre fich, finns familjen också, men där finns ej Jonas Modig med samt att hustrun står som änka!???? alla barn finns där!!!!?. Sedan finns det inget mer bakåt i tiden.
En annan fråga hur hittar du info om organisten och giftet med Ella Kristina Falka-tanta???
Härligt när man måste använda båda hjärncellerna plötsligt blir de nog överens   Lev väl från bosse i Va´stena

2003-12-29, 10:28
Svar #14

Utloggad Gun Pålsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 228
  • Senast inloggad: 2016-12-25, 19:31
    • Visa profil
Lars Svensson, död i Fotsjö 16 augusti 1833.
I dödlängden på den förträffliga JBGF:s hemsida finns en torpare Lars Svensson, avliden 50 år gammal.
Har länge sökt efter en Lars Svensson, född omkring 1780 och hans hustru Sara Håkansdotter. I början av 1800-talet bor de i Rogberga sn där de får två barn Sven 1802 och Anders 1804, sedan försvinner de utan att prästen gjort anteckningar om vart.
Kan det vara möjligt att familjen flyttat över till Adelöf sn.  
Sonen Anders Larsson flyttar till Skärstad 1832 från Adelöf. Anders tar namnet Appelquist och blir osttryckare bla på Drättinge i Skärstad.
Har någon möjlighet att se vem den döde Lars Svensson är och om koppling finns till min sökta familj?
Mvh
Gun Pålsson

2004-01-01, 20:35
Svar #15

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Lars Svensson, Torparen i Storgöl på Fotsjö ägor, död 1833 16 aug, anges född i Vireda sn 1783 27/1 i Vireda sn. Så här ser familjen ut i hfl 1831-1835:

Ser kanske inte att vara Din.
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2004-01-01, 21:15
Svar #16

Utloggad Gun Pålsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 228
  • Senast inloggad: 2016-12-25, 19:31
    • Visa profil
Olle:
Ja, då kan vi avskriva den Lars Svensson. Det var ju ett hugskott, har sökt familjen under ett antal år nu och hoppades på tur. Får fortsätta att leta!
Då är frågan om det går att finna min Anders någonstans i Adelöf. Han skall komma från Adelöf när han flyttar in till Skärstad 1832.
Du skall ha tack för hjälpen
Hälsningar
Gun

2004-01-01, 22:51
Svar #17

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Gifte drängen Anders Larsson flyttade 1832 från Näs i Adelöv till Skärstad (attest nr 35 - som dock ej är bevarad i Genlinematerialet).
Finner honom dock ej under Näs i Hfl för detta år. Är han född i Rogberga? Vet Du när han kom till Adelöv? Vet Du vem han var gift med och när och var han gifte sig?
Ett sätt att finna honom i Adelöv - om det nu är Din Anders Larsson som flyttar till Skärstad - är givetvis att lusläsa Hfl ... Inte så svårt om man vet födelseorten.
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2004-01-02, 09:44
Svar #18

Utloggad Gun Pålsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 228
  • Senast inloggad: 2016-12-25, 19:31
    • Visa profil
Olle,
Jo, Anders är född i Rogberga enl fdl och när han flyttar in till Skärstad 1832 från Adelöv står han som gift liksom hustrun Kerstin Persdotter född 1803 i Ölmstad. Men jag vet inte när han kom till Adelöf eller varifrån han kom. Vigseln hittade jag efter mycket letande i Gränna den 29 september 1831, där Kerstin var piga, men direkt efter giftermålet flyttar hon tillbaka till föräldrarna corpralen Per Nilsson Björn och Ingrid Israelsdotter i Ormestorp, Ölmstad. Den 17 januari 1832 föds första dottern Anna Sophia i Ölmstad och Anders och Kerstin flyttar ihop först när Anders får tjänst på Drättinge.
(en yngre dotter Elisabet gifter sig senare med min fåraherde Johannes Danielsson på Lyckås, som Du och jag har talat om tidigare ).
Min tanke var att försöka följa Anders bakåt för att på så sätt hitta vart föräldrarna tagit vägen.
Hälsningar
Gun

2004-01-02, 17:33
Svar #19

Utloggad Gun Pålsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 228
  • Senast inloggad: 2016-12-25, 19:31
    • Visa profil
Olle,
tror att jag hittat Lars Svensson och Sara Håkansdotters vigsel!
Se under Lekeryd!
Mvh
Gun

2004-01-05, 19:57
Svar #20

Utloggad Åke Dahlström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 91
  • Senast inloggad: 2013-11-12, 17:05
    • Visa profil
Hej alla Adelövare,
Jag är lycklig ägare och sommarboende på Kappetorp numera kallad Stranden i Adelöv. Från början är det ett torp under Kappetorp/Prästgården
som ligger vi sjön Valen. Vi köpte detta fantastiska torp 1984 och jag är intresserad om någon vet mera om torpets bakgrund och de människor som har bebott detta torp som har nummer vid avstyckning 1:8. Var detta ett soldattorp eller en drängstuga?
Torpet är enligt sägen från 1700-talets slut och och har säkert en intressant historia .....
Tack till alla härliga Adelövare och andra ...
God Fortsättning på det nya året!
Lasse Löf

2004-01-05, 22:37
Svar #21

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Åke Dahlström,
Kan direkt erkänna att Kappetorp var okänt för mig. Ser dock vid en hastig titt i husförhörslängden att kyrkoherdebostället, 1 mt krono, kallas så i t ex 1876-1880 års hfl. Stranden är dock upptagen jämte följande andra underlydande torp och backstugor:
 
Backstugan Torp
Janstorp Torp
Sjöstugan B[ackstuga]
Dannemark Torp
Stranden Torp
 
Underligt nog tar inte Lönnerholm, vad jag kan se, upp namnet Kappetorp i sin redogörelse för gårdar i Adelövs sn i Boken Linderås och Adelöv - två socknar i Holaveden. Han nämner det dock bland torp-namnen på sid 107 - Kappes torp - men utan kommentar.
 
Jag kollade för skoj skull i min databas över vigda i Adelöv 1715-1763 och jag finner ej heller namnet där ...
 
Skall fundera på Kappetorp och återkomma när jag får tid. Om jag inte minns fel finns en mycket gammal donation av jord till prästgården ...
 
Vad gäller torpet Stranden kan det sannolikt följas ganska enkelt i husförhörslängderna. Här kommer bilden av folket i hfl för 1794- och fem år framåt. (Jag råkade logga ut   )
 
Som Du ser är det inga märkvärdigheter att hitta folket och det vore väl trevligt för Dig att göra en egen forskning på detta. Före hfl kan man läsa de andra kyrkböckerna och se när namnet dyker upp.Jag har en osäker notis om en vigsel: 1766, 05-feb, källa: C:1/45 avsksold Jonas Vallgren och pig. Ingrid Leonardsdotter i Stranden? (samt en del text där) men det måste kollas.  
Vänligen,
Olle Elm
 
PS. Då Du verkar trivas i Norra Vedbo och Adelöv får jag väl erinra om den gamla ramsan:
Säby harra,
Frinnaryds narra,
Linderås män,
Adelöfs vattletappa
leva än
 
Det sista syftade på att ladugårdsskötsel var huvudnäringen. (Se Sigurd Pira, Norra Vedbo härad 1542.)  DS
Vänligen,
Olle Elm

2004-01-06, 12:42
Svar #22

Utloggad Lars Hasselblad

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 478
  • Senast inloggad: 2024-03-01, 14:36
    • Visa profil
E u i hfl Flisby föds 1819 i Adelöv en Gustaf Stark, sannolikt soldatbarn, gift 1844 23/6 i Lommaryd m Anna Carin Johansdtr, dtr till häradstjänaren Johan Vass.  
Vill/kan någon hjälpa mig med Gustafs föräldrar?

2004-01-06, 16:38
Svar #23

Lars Löf

Tack Olle!
Du verkar ha läst på /kunna mycket om om Adelöv. Jag måste bara förtydliga lite runt
torpet Stranden.  
Den tidigaste noteringen om Kappetorp Stranden hittar jag i JGF där det noteras att pigan Maja Zackrisdotter nedkom med en oäkta dotter (Stina Greta) far till barnet var Anders Andersson. Detta hände år 1829-01-05
1831-07-21 föddes även Hedda. Någon far finns inte noterad. (jungfrufödsel?) Hedda avled 1831-08-22 i hjärtsprång i månad gammal.
1865-08-31 avled torparen Gustav Persson i lunginflammation på Kappetorp Stranden.
Jag är absolut nybörjare på att forska i detta så jag är ytterst tacksam för tips och glada tillrop och framför allt intressanta fakta runt detta torp och människorna som har bebott torpet.
Hur kan jag få reda på när torpet byggdes?
 
Lars Löf  
Stranden Adelöv

2004-01-06, 18:09
Svar #24

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Lasse,
Nu har jag kollat upp Kappetorp men kommer att återkomma när det gäller namnet och gårdens ålder, där jag tack vare Din fråga får lära mig något helt nytt!
 
Ang Kappetorp som modern företeelse; Har Du någonsin sett ett bokverk som heter Sveriges Bebyggelse, svensk topografisk uppslagsbok, Landsbygden från 1956? Där finns följande angivet om Adelöv och Kappetorp:
 
Kappetorp 1:1 Prästgården - trä 1780 (ingen jord angiven) - kh Gustaf Skiöld (äg pastoratet)
Kappetorp 1:1 Lönebostället - trä 1919, 240,5 ha (25 åker) - arr familjen Hjort (äg pastortatet)
Kappetorp 1:1 Dannemark - trä - rest 1939 - Arr Gunnar o Greta Larsson (äg pastortatet)
Kappetorp 1:1 Janstorp - trä omkr 1900 - 4,5 ha (2,5 åker) - Arr Simon o Astrid Wiktorsson (äg pastortatet)
Kappetorp 1:3 Brostugan - trä omkr 1907 - 12,5 ha (3 åker) - Äg lantbr Hugo o Elsa Karlsson
 
Stranden ej nämnd i bokverket. Den kan kanske redan 1956 varit sommarviste eller kanske obebott. Vad säger di gamle på orten? Di brukar ha bra reda på sek - öm stövera, menar jak ...
 
Ang det Du skriver ovan; Jag tror jag förstått att Du vill veta mer om torpet Stranden som nu avstyckats och kanske fått fastighetsbeteckningen Kappetorp 1:8 Stranden. Sannolikt är väl detta detsamma som det Stranden jag skriver om innan och har kanske så länge pastoratet ägde det haft beteckningen Kappetorp 1:1 Stranden. Först när det bryts ut får det ju en ny beteckning. Om jag vore Du skulle jag tala med lantmäteriet för att höra hur gammal den nya beteckningen är - om Du inte redan vet det? Den fanns trol inte 1956.
 
När det gäller att ta reda på hur gammalt torpet är har jag försökt att redogöra för det ovan. Du skriver att Du är en ovan forskare och jag förstår att Du letat bland avskrifter av olika handlingar pä nätet.
Om Du vill kartlägga Din fastighets ålder finns inga genvägar. Man får gå igenom de källor som finns tillgängliga:
 
0 - Intervjua alla gamla på orten och anteckna noga.
1 - Börja i husförhörslängder och gå bakåt - år för år (enkelt och lättläst - oftast)
2 - gå igenom födelse, vigsel och dödböcker för tiden innan hfl. Här gäller det att vara uppmärksam på födelsebokens dopvittnen - ibland kan ett torpnamn första gången påträffas där
3) - Läsa mantalslängder
4) - Gå igenom Bouppteckningsregistret på Landsarkivet i Vadstena
5) Läsa domboken (vilket är roligt men tar en hel del tid).
 
Jag kan hålla ett öga på namnet Stranden när jag forskar på Adelöv och meddela Dig vad jag hittar här. Men, roligast - även om Du är ovan - är väl att Du försöker själv. Och att börja med intervjuer och hfl.
 
Här kommer innevånarna i Stranden enligt sista husförhörslängden som jag har tillgång till 1891-1895:

Kanske något att börja med  
Alla som inte anges födda i någon församling är trol. födda i Adelövs sn.
Vänligen,
Olle Elm

2004-01-06, 18:11
Svar #25

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Här kommer en karta. Får jag fråga vilket av de två husen Du bor i?

Vänligen,
Olle
 
PS. Hur uttalar lokalbefolkningen Stranden? DS
Vänligen,
Olle Elm

2004-01-06, 18:36
Svar #26

lars

Tack Olle!
Det kan bli en början på min forskarkarriär.
Torpet som vi bebor är det torpet som ligger under S i stranden. 50 meter norrut ligger en gammal grund till en mindre ladugård.  
Torpet till höger under D är ett torp som tillhör Näs gods.  
Torpet som ligger ovanför m i Dannemark kallas för lilla stranden och är byggt senare.  
Dannemark är torpet som ligger ovanför D och är även det senare byggt.  
Den lite runda pricken ovanför vägen in till Lilla stranden är en milsten.
Torpet Stranden ( som vi bor i )var bebott fram till 1950-60 talet som permanent bostad.
Vi hade besök för ett 15 tal år sedan av en gammal farbor som ville titta på sitt hem. Han hade bott i huset som fosterbarn och hade med sig fotografier från sin barnbomstid. Han lovade att komma tillbaka och berätta mer, men livet ville annorlunda. Han omkom i en olycka straxt efteråt.
Men jag skall försöka att jobba vidare med de som bor runtomkring för att hitta bakgrunden.
Tack för dina tips!
Har du intresse att få veta hur långt jag kommer vidare? I så fall håller jag dig underrättad efter hand
Lasse.

2004-01-08, 22:39
Svar #27

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Lars Hasselblad,
Gustaf, född 16(?)/8 1819 son till Sold. Jonas Stark och hu Greta Petersdotter vid Stötarp.
Så här ser familjen ut i hfl 1815-1820:

Som Du kan se är knekten född i [St] Åby i Östergötland.
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2004-01-08, 22:54
Svar #28

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Lars Löf,
Självklart skulle det vara intressant att ta del av Din kartläggning.
Tack vare Din fråga fick jag möjlighet att utreda bakgrunden till Kappetorp. Gården såldes till kyrkan 1428 av en Mårten Frosson enligt ett pergamentsbrev som ännu 1690 fanns i original i kyrkkistan, men som nu endast är bevarat i avskrift.  
1660 var det enligt domboken bråk mellan prästgården och Rudu ang Valstorp. Där omtalas bl a detta gamla brev, och ges också berättelser om hur det kunde gå till i trakten. T ex:
Anders i Dockarp witner at när han tiente i Adelöf Prästegård Ao 1623, då tilböd Rudo fella på Walstorp, men Her Anders förmente dem det; sejandes, Jöns som då bodde i Rudo wara en blyg man, kunde inthz giöra där åt, effter H Anders war en styf man.
Riktigt så gammalt är nog inte Stranden  
 
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2004-01-09, 16:29
Svar #29

lars

Tack Olle!
Stranden är gissningsvis från slutet 1700 talet.  
Info kommer efterhand som jag hittar.Närmast ligger att intervjuva lokalbefolkningen.
MVH
Lasse.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna