ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Rusthållare o nämndeman Anders Jepsson Drakamöllan  (läst 1627 gånger)

2012-12-14, 21:21
läst 1627 gånger

Utloggad Ulla Ekvall

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2022-12-26, 20:11
    • Visa profil
Föddes troligen på 1710-talet. Fick två söner Olav och Jeppa  född ca 1746 som flyttade till Åhus o blev Åbo på Åhus 55 år 1771). Fick dotter Karna  1756 ?  
 
Var troligen släkt med Per Olsson f 1706 som bosatte sig på Åhus 55 1742 eller 1743. Jeppa fick ärva Per Olsson. Hur var de släkt?

2012-12-16, 12:57
Svar #1

Utloggad Magnus Lindskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2711
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 17:42
  • Magnus Lindskog (Kvm)
    • Visa profil
Kanske kan äktenskapsmålet år 1742 vara intressant:
 
En Nämdeman ifrån Albo Härad, Dragemöllan och Brösarpz Församling Anders Jepsson benämd, som nyligen trolåfwat sig med en Möllnares dotter uti min mig i Nåder anförtrodde Annexe Församling Östra Wramb wid namn Bengta Andersdotter, som ännu eij fullkoml:n nådt sina 15 åhrs ålder, hafwer i anseende så wäll der till, at han uti sitt ensörjande tillstånd behöfwer hielp wid sit dryga hushålld, hwilket hafe för de många resor och andra beswär Nämdemannasysslan stadigt med sig hafwer, som och i anseende der till, at han med förra giftet hafwer små och omyndiga Barn, som dagel:n behöfwa trogen skiötzell, Wård och tillsyn, af mig begärat, iag in medio Julii nästkommande, då bem:te Piga fattas ungefär 3 månader uti 15 åhr, wille låta deras påbegynta Ächtenskap igenom lysning och wigsell Winna sin fullbordan, och emedan iag eij understådt mig lofwa at så snart, förran ofta bem:te Piga fyllat sina 15 åhr, fullgiöra dessa Contrahenters åstundan, med mindre iag der till kunde förruth erhålla Eders Faderl:a Högwyrdighets och Max:me Ven:dii Consistorii Höggunstiga tillåtelse ...
 
Westra Wramb
d 22 Maji 1742
 
Allerödmiukaste tienare
Nicolaus Robelius
 
Källa: Domkapitlet i Lund FIIf:66 (1742-1743) Bild 1170 (AID: v282182.b1170).
Se även: Bild 1440 (AID: v282182.b1440); Bild 2940 (AID: v282182.b2940)
 
Lysning och vigsel blev av år 1742 (Se Östra Vrams och Brösarps lysnings/vigselbok)
 
 
 
(Meddelandet ändrat av Kvm 2012-12-16 15:15)

2012-12-16, 19:58
Svar #2

Gunilla T Smith

Ulla:
Anders Jeppsson, Drakamöllan, Brösarp, 1704 - 1790. Han var nämndeman, häradsdomare och riksdagsman för bondeståndet (1760-1762). Gift tre gånger, fick nio barn (som jag känner till, kan vara fler).
 
Son till Jeppa Olsson Drake på Drakamöllan, född omkring 1662, död 1740 och hans hustru Elena Månsdotter.
 
Det är möjligt att det finns något släktskap mellan Jeppa Andersson och Per Olsson. Men i bouppteckningen efter åbo Per Olsson på Åhus N-o 55 tolkar jag det snarare som att Jeppas hustru, Nilla Jönsdotter, var anhörig på något vis med Per Olssons hustru, Elsa Persdotter. Se nedan.
 
”1771-04-23 Blef på åboen Jeppa Anderssons och des hustru Nilla Jöns dotters begäran Boupteckning öfwer qwarlåtenskapen företagen efter afledne åboen Pär Olsson i Åhuus som afled den 14 uti sidstwekne Februarii månad, och hwilken i Lifstjden åbodt och warit ägare af Kronoskatte fördels hemmanet N-o 55 1/4-del Åhuus; men detsamma, efter Testamente den 24. Januarii, som dess före afledne hustru Elssa Pärs dotter jemte honom underskifwit, som och all LösEgendom skiänckt och gifwit till en af Nemdeman Anders Jäppssons Söner och den han hälst wille, hwartill han utnemt Jäppa Andersson, emot det han ingår äktenskap med en af Ellsas anhörige och hwilken han till arfwinge efter sig utnemner, som blefwit Jöns Nilssons i Ripa dotter Nilla Jöns dotter med hwilken Jäppa detta wilkor, redan fullgiordt, och med henne äcktenskap genom wigsel fullbordat; ock hwilka bägge således nu äro arftagare till all qwarlåtenskapen; hwarförutan den dödas närmaste Släktingar Nils Olsson och Jöns Lasson i Degeberga blifwit underrättade, om denna förrättning som likwäl icke än tillstädes Kommit; Till att wärdera Egendomen war närwarande Nemdemännen wälförståndige Åke Abrahamson i Wijby och Swen Pärsson i Rinkaby; och instälte sig äfwen Jäppa Anderssons Fader förbemälte Nemdemannen Anders Jäppsson.”
 
Nilla Jönsdotter är för övrigt med på bouppteckningen efter Elsa Persdotter, som förrättades 1768-07-23.
 
Vet du var Per Olsson var född och var han bodde innan Åhus N-o 55, omkring 1742? Det förekommer en Per Olsson i olika faddersammanhang kring Drakamöllan, oklart om det är samme man.
 
Magnus:
Stort tack för informationen om äktenskapsmålet, det var intressant. Jag har inte kunnat få ihop Bengta Andersdotters ålder/äktenskap med uppgifter i olika källor, nu går det lättare.
 
Med vänliga hälsningar
Gunilla
 
(Meddelandet ändrat av gts 2012-12-16 20:00)

2012-12-21, 00:10
Svar #3

Utloggad Ulla Ekvall

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2022-12-26, 20:11
    • Visa profil
Varmt tack till både Magnus och Gunilla. Det var intressant information. Gunilla, du har kunnat tyda bouppteckningen bättre än jag. Att Per Olsson hade släktingar i Degeberga hade jag missat. Nils Olsson kan väl tänkas vara hans bror. Men jag har också hittat det nämnda testamentet. Av det framgår att Jeppa Andersson är anhörig till Per medan Nilla Jönsdotter är släkting till Elsa. De två släktena ska även i fortsättningen vara förenade genom gården. Men hur Per är släkt med Jeppa och hans far är olöst. Skulle bli tacksam för uppgifter om faddersammanhangen.  Var Per Olsson bott före 1743 har jag inga uppgifter om.  
 
Med vänlig hälsning
 
Ulla

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna