ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ilsberg i Skåne 1637  (läst 1380 gånger)

2010-03-01, 12:21
läst 1380 gånger

Utloggad Andreas Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 187
  • Senast inloggad: 2021-07-29, 09:34
    • Visa profil
Hej,
Läser i Faurås härads dombok från 1637 om en lösdrivare som säger sig vara född i Ilsberg socken och by i Såne. Jag hittar ingen riktigt bra kandidat till vad detta kan tänkas vara. Finns några tips eller idéer?
 
Bästa hälsningar från andra sidan Hallandsåsen,
Andreas Karlsson

2010-03-06, 12:33
Svar #1

Utloggad Andreas Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 187
  • Senast inloggad: 2021-07-29, 09:34
    • Visa profil
Hej,
Svarar på mitt eget inlägg. Har senare funnit att det rör sig om Färs härad, och den rimligaste slutsatsen torde bli att det rör sig om Ilstorp - jag kan inte hitta något bättre förslag på socken, trots att det inte stämmer överens riktigt bra fonetiskt.
 
Andreas

2010-03-06, 22:52
Svar #2

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Hej Andreas:
 
Kan detta handla om en namn ändring till Ilstorp senare på svenska, från ett möjligt danskt Ilsbjerg (Ilsberg kanske på den tiden!?). Detta var ju fortfarande under den danska tiden och torp inte precis är vanlig i ortsnamn i Danmark (Torp finns dock som efternamn i Danmark, men om det har svenskt ursprung vet jag inte?). Har inte -up ändelsen liknande betydelse som torp (t.ex. Kastrup, Sturup för att inte nämna Spendrup...föresten har den bryggarfamiljen danska anor?).
Ja, bara en tanke från en svensker som bott i Danmark i många år.
 
Mvh: Steve

2010-03-07, 20:53
Svar #3

Utloggad Nils-Yngve Herrström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 284
  • Senast inloggad: 2024-02-15, 15:05
    • Visa profil
Hej!
 
I Decimantjordeboken 1651 för Skåne, Blekinge och Bornholm skrivs Ilstorp som Jlstrup så jag tror inte att Ilstorp har haft -berg som ändelse. Det jag kommer att tänka på är Eldsberga men det ligger förstås inte i Skåne! Enligt skatteverket.se skrevs det en gång Igelsberga.
 
Vänliga hälsningar,
Nils-Yngve

2010-03-08, 11:16
Svar #4

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Hej Nils-Yngve:
 
Decimantjordeboken? Det finns så många olika register, arkiv och dokument. Jag blev nyfiken på vad denna jordebok och begreppet decimant (något med 10?) betyder? Jag kanske skulle behöva kontakta/bläddra i den någon gång omkring min förfäders jord innehav i Skåne.
 
Mvh Steve

2010-03-08, 18:34
Svar #5

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5046
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 15:53
    • Visa profil
Hej Steve!
 
Decimantjordeboken beskrivs av AD Online som:
 
Ej jordebok i egentlig mening, då den saknar uppgifter om skattesatser. Decimantjordeboken är extrakt av uppgifter insända av prästerna med anledning av ett kungligt brev till biskoparna 1651-02-21: Vi bede og naadigst ville, at I med forderligste ved Praesterne udi Eders Stift lade forfaerdige en kort, dog rigtig Specifikation paa hvor mange Decimantes, hele og halve Gaarde og Bol de udi ethvert av deres underhavende Sogne have....
 
Decimantjordeboken som originalkälla finns avfotograferad av AD Online under Domkapitlet i Lund, volymerna GVI:9-10. Den är dock även publicerad som källtrogen avskrift år 2007, genom Sten Skansjö och Birgitta Tuvestrand, under namnet Decimantboken 1651 för Skåne, Blekinge och Bornholm - denna finns att låna vid ett antal bibliotek runt om i Sverige, men även till försäljning genom Skånes Genealogiska Förbund.
 
Mvh Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2010-03-08, 21:32
Svar #6

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Flot Markus, hvordan Du nu kunne finde frem til dette? Jeg håber nogle historiker vil kige naermere på det her! Det er jo naeppe brugt ordentlig i den objektive diskurs og historiske forsking endnu...
 
mvh Steve

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna