ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hittades död vid rälsen  (läst 867 gånger)

2009-11-25, 22:27
läst 867 gånger

Utloggad Katarina Möller

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 311
  • Senast inloggad: 2023-08-22, 19:30
    • Visa profil
Hej!
 
Har någon av er stött på en olycka som ska ha hänt i början av 1900-talet vid en järnvägsräls mellan Helsingborg och Malmö?
 
Jag hjälper en dansk man att hitta sina svenska släktingar. Flera av hans anor arbetsutvandrade till Danmark. Enligt historien som går i hans hembygd ska John/Janne Albert Hultgren f. 1885-10-01 i Sillhövda, Blekinge län (K) haft sådan hemlängtan till Sverige att han rymde från sin husbonde på Fyn. Kanske hade han inga pengar till tåget och blev avhyst eller var det olyckshändelse så att han ramlade av tåget, men man ska vid denna tid ha hittat en död yngling vid järnvägsspåret någonstans mellan Hbg och Malmö.
 
Jag har belagt att han emigrerade den 1 maj 1900 till Danmark via Emibas.
 
Finns det någon som har hört talas om detta?
 
undrar
Katarina Möller
Karlskrona

2009-11-26, 16:23
Svar #1

Utloggad Monika Wilander

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2640
  • Senast inloggad: 2023-11-26, 16:39
  • Ha inte så bråttom bakåt! Nära forskning ger mer.
    • Visa profil
Katarina, hej!
En kommentar bara: Jag har en anfader som omkom i en tågolycka/alt. självmord på 20-talet. Jag tog kontakt med den lokala tidningen som mycket riktigt hade haft en längre artikel om händelsen. De grävde fram en kopia ur sitt arkiv. Kanske skrev man även om den tragiska händelse Du refererar till.
 
Hälsn Monika W

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna