ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Yllen, Barbara  (läst 784 gånger)

2006-04-08, 14:41
läst 784 gånger

Utloggad Berit Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 166
  • Senast inloggad: 2012-03-15, 18:23
    • Visa profil
Hej alla!
 
Jag söker förgäves efter min farfarsfars morfars mormor, Barbara Yllen(står ibland Uhlen). Hon var mellan 1754 och 1761 gift med Christian Ludvig Landby(som var häradsskrivare). Hon gifte sig i Genarp på Häckeberga och bodde sedan i Snårestad. Här dog hennes make och sedan hittar jag inte henne. Vet heller inte när hon är född.
Finns det någon som vet något om henne eller möjligtvis känner till någon med namnet Yllen(Uhlen)så hade det varit mycket intressant att få veta.
 
Tack på förhand
 
Berit Eriksson

2010-08-20, 20:59
Svar #1

Utloggad Caroline Guntur

  • CEO, The Swedish Organizer, LLC
  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 138
  • Senast inloggad: 2023-11-25, 10:01
    • Visa profil
    • Searching Scandinavia
Hej Berit,
Jag letar efter samma person. Jag tror ocksa att vi ar ganska nara slakt, genom Brink-familjen. Kontakta mig garna sa kan vi utbyta information.
 
MvH
Caroline i Chicago

2010-08-21, 14:34
Svar #2

Utloggad Christina Skagerborg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 661
  • Senast inloggad: 2024-01-27, 16:37
    • Visa profil
Berit och Caroline!
Förmodligen bodde Barbara kvar i Snårestad eftersom dottern Anna Catharina gifte sig där 1779. Se om hon finns med bland dopvittnen i födelseboken efter mannens död. Barbara och hennes son Carl George finns med vid flera dop i Vallby dit dottern flyttade som gift. Kanske även de bodde där, titta i mantalslängderna.
 
Barbara hade en syster Susanna Maria Yhlen bosatt i Lilla Köpinge nr 5 i Stora Köpinge. Carl George bodde tillsammans med henne några år tills mostern dog 1797. Det finns en bouppteckning (A1a:36:14 Herrestad härad) som kan skickas efter från Landsarkivet i Lund. Barbara bodde också hos systern vid hennes bortgång och finns med i hfl det året men är struken. Om hon dog bör hon finnas i församlingens dödbok. Det finns en not skrivare J. Tengvall efter hennes namn, bör vara en släkting till svärsonen Simon Tengvall. Kanske betyder strykningen att hon flyttade dit. Det fanns också en bror i Lund enligt bou, förmodligen svarvarmästaren Sven Yhlen som gifte sig där 1750.  
 
I Stora Köpinges dödbok finns ovanligt mycket info om den avlidna Susanna Maria Yhlen. Hon var född 1 feb 1725 i Trelleborg, begav sig till Stockholm omkring 1755 och bodde där i 33 år.
 
Förhoppningsvis lite hjälp på traven.
Christina
 
(Meddelandet ändrat av chris 2010-08-21 14:47)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna