ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Von Woeppe, Anna Sophia  (läst 919 gånger)

2006-11-12, 09:37
läst 919 gånger

Bengt Krantz

Anna Sophia von Woeppe (står ibland von der Woeppe)kom från Widtfelft, Hannover enligt hfl Helsingborgs stadsförsamling. Hon fick barn med Anders Gustaf Silfverswärd 1812 i Helsingborg. Kan inte hitta några uppgifter när hon kom till Sverige och var. Om någon ser hennes namn före denna tiden i någon handling är jag tacksam för svar.
Har denna efterlysning även på Tyskland

2006-11-12, 12:08
Svar #1

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Hej Bengt!
 
Enligt familysearch.com gifte sig Anna Sophia Woeppe  den 10 mars 1808 med din nämnda Silfverswärd. Vigseln ägde rum i Melby, Frederiksborg, Danmark.
 
Har du prövat att söka i inflyttningslängderna från år 1808 - 1812?
 
Vänligen / Helene

2006-11-14, 19:30
Svar #2

Bengt Krantz

Hej o tack Helene
Jag har sökt i Mällby som ligger på skånska ostkusten. Det här var en värdefull upplysning du kom med.
Bengt

2015-01-24, 14:27
Svar #3

Utloggad Henrik Andresen

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 30
  • Senast inloggad: 2020-11-19, 21:52
    • Visa profil
    • www.k-h-andresen.dk
Hej Bengt.
 
Jeg kom tilfældigt på sporet af din efterlysning, og selv om der er gået nogle år, vil jeg skrive dette indlæg, i håb om at vi måske kan hjælpe hinanden videre.
Jeg søger også oplysning om Anna Sophia von der Woeppes forældre, og har følgende fakta:
 
Hun var (iflg. kirkebogen ved hendes begravelse) født 03-01-1782 i Hannover og blev gift 10-03-1808 i Melby, Strø hrd., Frederiksborg amt (Melby KB 1779-1816 s. 158, ArkivalierOnline opslag 168) med svenskeren Anders Gustaf Silfverswärd. Han var hvervet korporal i Husarregimentets 4. eskadron, der i de år gjorde tjeneste i Nordsjælland som led i bevogtningen af nordkysten.
 
Anders Gustaf var født 01-08-1772 i Norra Vånga, Skånings hrd., Skaraborgs län, og havde en lang og usædvanlig militær karriere, der begyndte i Västergötlands Kavalleriregemente og sluttede 1831 som sergent i Norra Skånes Infanteriregemente. Men ind imellem gjorde han to gange tjeneste i Danmark (1798-1800 og 1802-10). Han døde i 1860 i Fjälkestad, men var forinden vist nok blevet skilt fra Anna Sofia og gift (4. gang!) med Kerstin Åkesdotter.
 
Anna Sofia døde 07-02-1835 på fattiggården i Brösarp.
 
Hun kan have været datter af en militærperson fra Hannover, eller hendes far kan have været ansat ved krudtværket eller kanonstøberiet i Frederiksværk, men jeg har ikke fundet nogen med det navn, eller lignende tænkelige stavemåder, i folketællingen 1801 for Frederiksborg eller Københavns amter.  
 
Jeg kan nu se i HFL Helsingborg (AI:22) 1811-12 s. 102 og (AI:23) s. 25, at Anders Gustaf og Anna Sofia boede i Helsingborg, hvor han var stadsskolmästare. Men som nævnt ovenfor blev han 4. april 1812 förare og senere sergeant ved Norra Skånske Infanteriregemente.
 
Vänligst,
Henrik
 
(Meddelandet ändrat av Henrik 2015-01-24 14:34)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna