ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sångarkamraterna Integer Vitae  (läst 642 gånger)

2007-06-13, 19:38
läst 642 gånger

Utloggad Anders Klinteberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1310
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 21:35
    • Visa profil
    • www.klinteberg.se
Är det någon som vet något om sånggruppen alt. sångarkamratena alt. Kören Integer Vitae? Dom sjöng vid min farfars fars begravning 1932 i Malmö. Jag skulle vilja komma i kontakt med någon person för att fråga om det är möjligt att ta reda på om min farfars far Anders Andersson Klinteberg varit medlem någon gång i perioden 1886-1932.
Anders Klinteberg
www.klinteberg.se

2007-06-13, 20:35
Svar #1

Eva Leksell

Är du säker på att det var sånggruppen som hette så och att det inte var sångens namn? Det här hittade jag nämligen i Nordisk Familjebok, 1800-talsutgåvan, på nätet. (runeberg.org/nfag/0371.html)
 
Integer vitae scelerisque purus, Lat., 'ren i sin vandel och utan skuld', begynnelseorden till en af Horatius' oder (I, 22). Musik till denna ode är komponerad af F. F. Flemming (död i Berlin 1813, som praktiserande läkare), och den sjunges ofta vid begrafningar, minnesfester o. s. v.

2007-06-13, 21:52
Svar #2

Utloggad Anders Klinteberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1310
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 21:35
    • Visa profil
    • www.klinteberg.se
Hej Eva!
 
Du har kanske rätt i din fråga. Det står så här i den dokumentation jag har från begravningen.
Efter fader vår sjöng en kvartett av Sångarekamraterna Integer Vitae och akten slöts med ps. 119:4-5.
Frågan är kanske istället vad som menas med Sångarekamraterna?
Anders Klinteberg
www.klinteberg.se

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna