ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sven Nilsson och Agda Olsdotter i Tranås nr 15.  (läst 540 gånger)

2002-07-19, 11:10
läst 540 gånger

Utloggad Kristin Enemark

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 42
  • Senast inloggad: 2016-11-28, 14:55
    • Visa profil
Sven Nilsson var gift med Agda Olsdotter född 1815 och dog i barnsäng 1855. Är det någon som vet när och var Sven föddes och var Agda föddes.

2005-02-01, 12:03
Svar #1

Utloggad Carin Weiler

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 91
  • Senast inloggad: 2012-04-26, 12:46
    • Visa profil
Åstradhuset.
Är det någon som har några uppgifter om detta boende. Jag har också hittat ett namn där förnamnet är Åstrad ev. Gjiman eller Gjerman.
Alltså är jag inne på Tranås. Som jag förstår fins det ett Tranås i Kristianstads län Ska man då söka på Skåne Tranås. Jag är egentligen ute efter Mårten Hindricksson kan vara född 1773 i Tranås.Är det riktigt att hans far är Hindrich Gunnarsson. Om någon är på samma spår så hör av dig. Väntar Carin.

2005-02-01, 13:26
Svar #2

Joakim Bång

Hej Carin,
 
Kan det vara denna familj du söker:
 

 
Bilden från (Skåne) Tranås AI:1 (år 1781). Året efter benämns platsen där de bor för Åstradhusen. Åldersuppgifterna i den här typen av husförhörslängder skall tas med en nypa salt, de kan vara ? ett par år från verkligheten. Födelsebok saknas för perioden 1752-94.
 
Mvh
Joakim

2005-02-01, 14:56
Svar #3

Utloggad Magnus Påhlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 810
  • Senast inloggad: 2024-01-03, 11:47
    • Visa profil
Hej Carin
 
Hindric hette Gummesson i fadersnamn! Gumme är en kortform av Gudmund som användes flitigt i denna trakt. Du ser även att Hindrics son Gumme, som var 18 år 1781, fick bära detta namn.
 
Enligt vigselregistret på DigiArkivs hemsida så vigdes Henric Gummesson från Tranås med Hanna Nilsdotter från Toarp 1760-05-28 i Ullstorps församling!
 
MVH
Magnus Påhlsson
Rydsgård

2005-02-01, 15:16
Svar #4

Utloggad Carin Weiler

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 91
  • Senast inloggad: 2012-04-26, 12:46
    • Visa profil
Åstradhusen.
Tack Joakim det är rätt, Hindrich Gumason men på den sidan jag fann dem stod det Gummasson.Han har en son som heter Mårten som jag funnit och gissade att denne Gummasson var fadern efter som de stod tillsammans,på senare årtal.Det här efternamnet tycker jag är Mysigt. Åstrad är tydligen ett ganska vanligt förnamn tittade hos mormonerna som har en heldel. Åstrad med ett efternamn som jag inte kan tyda fans också under de här husförhören kring 1800 i Tranås.          
 
Tack för hjälpen du kanske vet något om Gumason.
Carin.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna