ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Svarta Sara i Malmö  (läst 721 gånger)

1999-03-03, 01:42
läst 721 gånger

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Är det någon som vet något om Svarta Sara. En mörk skönhet som enligt muntliga källor skulle ha trafikerat båtarna över Öresund någon gång mellan 1905 och 1913?

1999-03-03, 09:56
Svar #1

Andreas Törnqvist

Har du kollat stadsarkivet i Malmö? Jag vill minnas att när jag tittade efter något annat bland poliskammarens handlingar för ett antal år sedan, såg en del handlingar som rörde Malmös nattfjärilar i början av seklet, bl a en öknamnsförteckning.

2000-05-08, 21:52
Svar #2

Lotta Sigurdsson

Från ungefär mitten av 1800-talet och fram mot 1920 så registrerades alla prostituerade i storstäderna mot sin vilja. Kolla med Malmö stadsarkiv de borde ha handlingar kring detta. Prostitutionsbyrån i Stockholm tillhörde polismyndigheten och deras handlingar fanns i polismyndighetens arkiv
Mvh  
Lotta

2000-05-08, 23:56
Svar #3

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Hej Lotta och tack för Ditt tips. Jag har dock varit i kontakt med stadsarkivet och de har bara listor fram 1900 därefter, säger de, gjordes inga registreringar.

2000-05-09, 22:42
Svar #4

Lotta Sigurdsson

Låter konstigt men det kan nog stämma att det fortgick i Stockholm längre än i Malmö. Jag har skrivit en C-uppsats i historia om prostituerade som registrerades av polisen i Stockholm. Då använde jag en avhandling som en man skrivit som handlade om själva registreringssystemet i olika svenska städer. Tyvärr har jag för tillfället glömt bort vad både han och boken heter. Men jag kan kolla upp det så kan jag tipsa dig för det stod om Malmö där. Sedan skulle du ju kunna höra med Stockholms stadsarkiv för när jag jobbade med materialet så verkade det som om nattfjärilarna flyttade sig mellan olika städer rätt ofta. Dessutom verkar det som om många kom till Stockholm. I mitt material så stod smeknamnen angivna bredvid de riktiga namnen. När exakt var hon aktiv?

2000-05-09, 22:51
Svar #5

Andreas Törnqvist

Ett tips kunde oxå vara att leta fram ett ex av 1910 års prostitutionsutredning. Jag vill minnas (har tyvärr inte kvar utredningen - ibland måste man rensa i hyllorna) att det fanns en bilaga med redogörelser för hur damerna registrerades och kontrollerades i de större städerna

2000-05-13, 09:59
Svar #6

Lotta Sigurdsson

Hej Lena!
Nu har jag kollat upp vad boken hette. Det är: Den disciplinerade dubbelmoralen av Tommie Lundquist. Där ges mycket information som kan vara intressant för dig
Mvh
Lotta

2000-05-14, 00:35
Svar #7

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Tack snälla Lotta för Din hjälp. Skall genast försöka få tag på boken. Boken låter spännande - för att inte tala om titeln.
 
Mvh
Lena A L

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna