ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Spelmannen, Lars Månsson (kallad Pängen) Sövde.  (läst 2036 gånger)

2002-06-05, 23:07
läst 2036 gånger

Jan-Åke Ericsson

Jag söker uppgifter om Lars Månsson Päng som var en känd och flitigt anlitad byspelman. En del av hans låtar är upptecknade av Olof Andersson och ingår i Svenska Låtar, ett storverk utgörande 24 delar med c:a 8.000 låtar med kommentarer spelmansbeskrivningar och fotografier. Tyvärr finns mycket knapphändiga uppgifter om Lars Månsson Pängen kallad. En son till honom, Anders Larsson ( min farfars bror) spelade också fiol och brukade ofta spela tillsammans med sin fader. Lars Månsson var född i Sövde socken (ingår numera i Sjöbo kommun) år 1825, var gift 2 gånger och hade i sitt första äktenskap (med Maria Andersdotter död 1877)6 söner och 2 döttrar varav Anders var äldst (f.9.6.1844) och Eric (min farfar) yngst (f.25.9.1859). Finns det nu någon som eventuellt har foto,tidningsurklipp eller andra uppgifter om Lars Månsson var snäll och hör av Er till mig.
 
Jan-Åke Ericsson

2004-04-21, 00:05
Svar #1

Åke Persson


2005-03-08, 00:11
Svar #2

Alf Wendel

Hej Jan-Åke !!
Jag såg din efterlysning av Lars Månsson Peng och jag har faktiskt en bra bild på honom. I Stig Wemanders forskning finns dessutom en bild på huset där Pengen bodde 1862-1905 på Sövdeljunga. Tyvärr så vet jag inte om Stigs forskning går att få tag på men Du kan ta kontakt med mej så kan jag scanna av bilderna i alla fall. Stigs forskning heter The Larson-Nelson Family History 1620-1978
 
Hälsningar  
Alf Wendel  Lomma

2005-03-08, 21:49
Svar #3

Jan-Åke Ericsson

Hej Alf och tack för ditt svar!
Efter min efterlysning 2002-06-05 om information och berättelser kring min farfars far, spelmannen Lars Månsson har jag haft kontakt med min ana Gustav Jantoft i Bara som har en ansenlig mängd information om Lars Månsson och hans släkt. Jag har också varit hemma hos honom i Bara och vi har haft ett rikligt och intressant informationsutbyte. Jag har också haft förmånen att med honom göra en bilresa ut till de platser Lars Månsson bott på, Pengahuset,Winkelhuset och Tågra 12. Byggnaderna på respektive platser är borta. Pengahuset och Winkelhuset låg i skogen bakom Snogeholm, rester av trädgårdsväxter finns dock kvar liksom grundmurar och jordkällare.
Vi har också haft kontakt med Harriet Andersson på Margretetorp och bl.a. erhållit gamla kartor över området.
Den bok/släktkrönika Du nämner, The Larson-Nelson Family History 1620-1978. är författad av vår släkting i USA Margareth (Larson) Westad. En stor del av det släktmaterial som finns där har jag sänt till kusin Stig (Vemander) f.d. Ericsson  ( Ottos son) som han därefter tillsammans med sitt eget material (foton och div. intervjureportage) översänt till USA. Även Gustav har i viss mån bidragit till stoff. Tyvärr har skriften en hel del brister, såsom avsaknad av källhänvisning och i en del fall adresser. Trots detta kan den i och för sig utgöra ett visst stöd i vidare forskning och utredning.
Naturligtvis är jag intresserad av den fina bild Du har på Lars Månsson. Jag kommer därför att ta kontakt med Dig via e-mail.
 
På återhörande
 
Jan-Åke

2018-09-23, 14:25
Svar #4

Utloggad Christian Persson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2019-07-15, 00:06
    • Visa profil
Jag är född 1982 och Pengen var min mormors morfars far och jaghar under min uppväxt hört talas om honom många gånger. Det finns kanske en enledning till att jag blir knäsvag och samtidigt stark när jag hör folkmusik på fiol.  ;) Nu har jag tagit tag i släktforskningen och har med hjälp av "The Larson Nelson family history, 1620 - 1978" och Ancestry så håller jag på att sätta in personerna i ett släktträd.  :)

2022-08-15, 23:20
Svar #5

Utloggad Christoffer Kling

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 9
  • Senast inloggad: 2023-05-20, 23:35
    • Visa profil
Hej Jan Åke, är du fortfarande aktiv?
Jag skulle vilja komma i kontakt med dig.


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna