ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hitta äldre information!  (läst 133 gånger)

2025-11-04, 12:14
läst 133 gånger

Utloggad Ann-Charlotte Alvhult

• Anbytare **
  • Antal inlägg: 31
  • Senast inloggad: 2025-11-05, 10:37
    • Visa profil
Hej!

Jag undrar var man kan hitta äldre födelseår, giftasår, dödsår m.m. so inte finns i kyrkoböckerna? Det finns mycket info på myheritage, geni och allt vad de heter, MEN kan man lita på de uppgifterna. På dessa ställen är de ju inte överens om årtalen ens, vad göra då?
Villgärna ha tips om hur jag kan komma vidare. Jo jag vet att det inte alltid går att komma så lång som man vill. Men var har dessa människor fått sina uppgifter ifrån.

Vänligen Lotta
Vänliga hälsningar Lotta

2025-11-04, 13:20
Svar #1

Utloggad Lennart Altin

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1213
  • Senast inloggad: 2025-11-04, 13:48
    • Visa profil
Enskilda forskare är gör ofta egna uppskattningar om födelseår och dödsår som är av varierade kvalitet.
Det kan finnas åldersuppgifter i olika källor såsom Roteringslängder, mantalslängder och synesprotokoll.
Du får själv avgöra om de andras uppgifter och uppskattningar skall beaktas eller gör egna efter de källor som kan finnas.
När jag undersöker möjliga släktförhållanden som det finns uppgifter om i domboken, då har uppskattade födelsetid och dödsår sin betydelse.
Annars bryr jag mig om andras uppskattningar i begränsad omfattning.

2025-11-04, 13:36
Svar #2

Utloggad Per Pettersson

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1534
  • Senast inloggad: 2025-11-11, 21:24
    • Visa profil
Hej!

Förutom ovan nämnda kan bouppteckningar, om de nu finns, ofta vara en bra källa till framförallt dödsdatum och som regel levande arvingar vid dödstillfället.

Vidare kan kyrkoräkenskaperna (serie L), i äldre tid, ge viss information i samband med pengagåvor till i kyrkan i samband med begravning, vigsel och barndop.

2025-11-05, 10:38
Svar #3

Utloggad Ann-Charlotte Alvhult

• Anbytare **
  • Antal inlägg: 31
  • Senast inloggad: 2025-11-05, 10:37
    • Visa profil
Hej och tack för era tips, ska kolla detta också.
Vänliga hälsningar Lotta

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Annonser

Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna