Hej Lea!
Det du bör göra är att ta ett AUTOSAOMALT DNA-test hos FT-DNA (Family Tree DNA). Detta kan du sedan exportera till MyHeritage (du kan inte göra tvärt om). Du kommer då att få många träffar både hos FT-DNA och MyHeritage och sen gäller det att selektera de bästa träffarna och försöka avgöra på vilken sida dessa ligger på. Du är ju inte intresserad av träffar på din fars sida och din mormors sida. Det finns vissa sätt att selektera ut detta om du känner till dina släktingar på din fars och din mormors sida.
Du kommer alltså inte att få ett omedelbar träff på vem som sannolikt är din morfar!
Där efter väntar lite släktforskning på dessa personer du får träff på för att inte den första gemensamma anfadern. Så småningom kommer du få ut en högst sannolik morfar (eller en eventuell helbror du kommer alltså åtminstone hitta hans föräldrar).
Så det är några steg kvar.
Jag har en del träffar som ligger 3-4 generationer bort och alla finns i min databas så jag kan konstatera att min antavla (via släktforskning är korrekt) åtminstone 4-5 generationer från mig, och förmodligen längre tillbaka eftersom jag har konstaterat en hel del fall som ligger längre ifrån.
Du kommer bli förvånad av att en del släktingar inte ger någon träff. Det beror sannolikt på att det gemensamma arvsanlaget är olika för olika ättlingar och om det är lägre än ca 10 cM (centiMorgan) så redovisas de inte eftersom det är så många.
Allt förutsätter givetvis att den andra personen har gjort ett DNA-test och är kontaktbar.
Själv har valt att vara helt anonym genom att ha en annan identitet och en speciell E-postadress för detta ändamål. Detta var nämligen min viktigaste aspekt på det hela.
Tyvärr minskar det ju benägenheten för andra forskare att ta kontakt med mig, men jag brukar skicka ett meddelande med mitt riktiga nan och min ordinarie mailadress när jag vill ha kontakt, vilket är betydligt vanligare. Tyvärr så finns de massor av användare som gör sitt DNA test och sen inte följer eventuella meddelanden, dom der det helt enkelt inte.
Det är synd eftersom allt fler tar DNA-test.
Ibland har personer ändå lagt upp sin avtal och då kan man ändå göra lite släktforskning på den personen för att hitta den gemensamma nämnaren.
Det närmaste jag har kommit ditt problem är en kvinna som har över 100 cM gemensamt med mig. Genom att jämföra träffar på alla linjer kunde jag ganska säkert härleda släktskapet på min morfars mors sida. Genom uteslutningsmetoden kunde jag konstatera att personens farfars far sannolikt var en bror till min morfars mor och alltså inte den person som står i födelseboken för denna person. Det ändrade alltså inget i min egen antavla.
Lycka till!
Meddela gärna i den här tråden hur det går! Det är alltid intressant att se om man lyckats guida en person rätt! Så du får gärna bolla detta!
Mvh
Gabriel Wallgren
Epost: förnamn.efternamn@gmail.com