ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Fria fantasier ? Var kommer alla gamla led ifrån från?  (läst 503 gånger)

2025-09-28, 21:13
läst 503 gånger

Utloggad Rickard Bergelius

• Anbytare **
  • Antal inlägg: 90
  • Senast inloggad: 2025-09-30, 16:58
    • Visa profil
Det här kommer att vara en svår fråga, för den är så allmän, men jag hoppas ändå på någon sorts svar från de erfarna och inbitna. Jag vet inte heller var på forumet den passar in, hoppas den får stå kvar.

Jag använder enbart online resurser för min 'forskning' och jag är inte jättebra på att läsa äldre manuskript, det gör att före 1600 har jag inte mycket att gå på och jag förlitar mig mest på MyHeritage, Ancestry och nån mer site. Jag VET att informationen där skall tas med skopor av salt men jag blir ändå förbryllad av det jag ser. Här är ett exempel på far och dotter:
Ingemar Gutturmsson Svinhufvud till Ornäs Svinakulla, född 1372 i Stråtenbo, Dalarna
Barbara Lydekadotter Siaweka Van Bergen, född 1423 i Bergen auf Rügen, Mecklenburg

Jag är verkligen ingen expert med det är SÅ mycket som ser helt galet ut här att jag skulle bli mäkta förvånad om det var korrekt. Även vid intensiv googling så hittar jag nästan inga källor, bara varianter på samma information som valsar runt i olika släktträd. NU ÄR FRÅGORNA:
-Var kommer sådana här uppgifter ifrån? Det finns mängder. Finns det verkligen så många och utförliga offline källor? Och varför finns det inga hänvisningar till dem?
-Är det fria fantasier? Vem bemödar sig om att skapa sådana? Om JAG kan se att Ingemar inte borde vara far till Lydekadotter så borde alla se det och kopplingen borde aldrig ha gjorts, än mindre spridas. Så vad är det som pågår här?

Vad är jag ute efter? Mest bara att förstå. Jag har dokumenterat mitt träd så långt det finns husförhör och lite längre, sen har jag tagit med obekräftade uppgifter så långt som de klarar någon sorts rimlighets test, men ibland blir jag rådvill. Det ser så galet ut att jag inte tror att någon kan ha skapat det utan grund.

Tack för att ni läste, om ni kom så här långt. Alla kommentarer är mycket välkomna, jag räknar inte med några tydliga absoluta svar, kanske är lite diskussion det bästa jag kan hoppas på.Det här kommer att vara en svår fråga, för den är så allmän, men jag hoppas ändå på någon sorts svar från de erfarna och inbitna. Jag vet inte heller var på forumet den passar in, hoppas den får stå kvar.

Jag använder enbart online resurser för min 'forskning' och jag är inte jättebra på att läsa äldre manuskript, det gör att före 1600 har jag inte mycket att gå på och jag förlitar mig mest på MyHeritage, Ancestry och nån mer site. Jag VET att informationen där skall tas med skopor av salt men jag blir ändå förbryllad av det jag ser. Här är ett exempel på far och dotter:
Ingemar Gutturmsson Svinhufvud till Ornäs Svinakulla, född 1372 i Stråtenbo, Dalarna
Barbara Lydekadotter Siaweka Van Bergen, född 1423 i Bergen auf Rügen, Mecklenburg

Jag är verkligen ingen expert med det är SÅ mycket som ser helt galet ut här att jag skulle bli mäkta förvånad om det var korrekt. Även vid intensiv googling så hittar jag nästan inga källor, bara varianter på samma information som valsar runt i olika släktträd. NU ÄR FRÅGORNA:
-Var kommer sådana här uppgifter ifrån? Det finns mängder. Finns det verkligen så många och utförliga offline källor? Och varför finns det inga hänvisningar till dem?
-Är det fria fantasier? Vem bemödar sig om att skapa sådana? Om JAG kan se att Ingemar inte borde vara far till Lydekadotter så borde alla se det och kopplingen borde aldrig ha gjorts, än mindre spridas. Så vad är det som pågår här?

Vad är jag ute efter? Mest bara att förstå. Jag har dokumenterat mitt träd så långt det finns husförhör och lite längre, sen har jag tagit med obekräftade uppgifter så långt som de klarar någon sorts rimlighets test, men ibland blir jag rådvill. Det ser så galet ut att jag inte tror att någon kan ha skapat det utan grund.

Tack för att ni läste, om ni kom så här långt. Alla kommentarer är mycket välkomna, jag räknar inte med några tydliga absoluta svar, kanske är lite diskussion det bästa jag kan hoppas på.

2025-09-29, 08:40
Svar #1

Utloggad KG Hammarlund

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3943
  • Senast inloggad: 2025-11-07, 17:39
    • Visa profil
Ett problem är väl att uppgifter i äldre släktutredningar anammas ganska okritiskt vilket på sätt och vis är förklarligt eftersom det ofta är praktiskt omöjligt att själv granska primärkällorna. I ditt exempel Svinhuvud handlar det väl om sammanblandningen av släkterna Svinhuvud och Svinkula som går tillbaka till 1700-talet (Johan Peringsköld) men kunde påvisas av Hans Gillingstam på 1960-talet, se https://sok.riksarkivet.se/sbl/Presentation.aspx?id=34993

Rent allmänt, när det gäller Sverige, kan väl sägas att om man inte kan härleda anor till högadel eller högre prästerskap går det sällan att med säkerhet komma längre än sent 1600-tal, för jordägande bönder med hjälp av skattelängder och domstolsarkiv kanske till 1500-talet.

Myheritage och Ancestry vimlar av fel. Ibland oavsiktligt (felläsningar/felskrivningar) men ibland säkert också till följd av önsketänkande och okritiskt anammande av obekräftade uppgifter, från internet eller familjetraditioner (av typen "mormors mor ska ha varit Karl XVs oäkta dotter").

Om jag själv kan kontrollera primärkällorna är det inga problem. Jag för också in andrahandsuppgifter från släktutredningar jag bedömer som seriösa, där det anges källor även om jag själv inte kan kontrollera dem (ej digitaliserade, svårtolkade osv osv). När en uppgift står helt utan antydan till källa för jag inte in den i mitt träd, möjligen gör jag en notering om den, typ "möjligen dotter till... enligt..."

2025-09-29, 09:34
Svar #2

Utloggad Ulla Lundell

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2788
  • Senast inloggad: 2025-11-04, 11:25
    • Visa profil
Hej

Detta med att kolla källor och sådant har jag sett själv, en person som skrev om min farfar och hans barn och hustru där var det helt fel. Enligt personen som skrev hade min farfar bara varit gift en gång och hade med den hustrun 5 barn. Jag fick fatt på personen i fråga och talade om som det var, min farfar hade varit gift 1 gång tidigare och hade med första hustrun 3 barn 1 av dem var min far, hustrun dog dog tidigt. Farfar gifte om sig med en annan kvinna som hade ett barn sedan tidigare hon och min farfar fick ett gemensamt barn.

// Ulla :-)

2025-09-29, 14:57
Svar #3

• Anbytare **
    • Visa profil
Tack KG, tack Ulla! Intressant att höra era erfarenheter! Jag är lite mer förlåtande än du KG, och tar med det som verkar rimligt. Men när Anders född 1549 har en dotter som heter Johansson och är född 1562, då får det vara :)

2025-09-30, 08:47
Svar #4

Utloggad KG Hammarlund

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3943
  • Senast inloggad: 2025-11-07, 17:39
    • Visa profil
Hittade nyss ett annat exempel. Min hustru har släkten Rudbeck i sitt träd. Den går ju hyggligt att följa tillbaka till 1500-talet, men där öppnas för mer eller mindre fantasifulla spår.
Johannes Pedersen Rudbeck, stadsskrivare i Örebro, var gift med Christina Persdotter/Petersdotter Bose. Hon var dotter till Per/Peter Larsson i Almby, åtminstone enligt Johannes' (ej bevarade) gravskrift i Örebro som citeras i Strängnäs stifts herdaminne där hennes bror Esbjörn, kyrkoherde i Örebro, finns upptagen.
I gravskriften, där namnen är latiniserade, nämns också Per Larssons far Laurentius Petri, dvs Lars Persson.
Här tycks många dragit slutsatsen att denne Lars Persson "måste" vara ärkebiskop Laurentius Petri, bror till Olaus och med anor till Vasaätten, och de uppgifterna har också spritts via geni, familysearch osv. Visst finns en geografisk närhet mellan ärkebiskopens födelseort Örebro och Almby socken, men såvitt jag förstår finns inget mer än namnlikheten som styrker kopplingen - och namnet Lars Persson är ju inte direkt ovanligt. Och varför ett av ärkebiskopens barn, som bör ha fötts i Uppsala (eftersom han bodde där som gift), skulle hamnat som bonde i Almby är oklart.

2025-09-30, 16:58
Svar #5

• Anbytare **
    • Visa profil
KG, mycket underhållande! Och skönt att se att det "drabbar" inte bara mig. Jag har fokuserat hårt på mina anor och inte brytt mig så mycket om deras syskon, jag har tagit med dem och tänkt att dem tittar jag på sen. Nu har jag märkt att i de lite äldre leden så är namnskicket ofta åt skogen har mängder av Anna Jansson på 1500-talet. Och några Jan Andersdotter. Jag funderar på om det är inte svensktalande som skapat dessa uppgifter.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Annonser

Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna