ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Okänd soldat.  (läst 402 gånger)

2025-09-26, 11:33
läst 402 gånger

Utloggad Erik Stenhols

• Anbytare ***
  • Antal inlägg: 177
  • Senast inloggad: 2025-11-09, 11:34
    • Visa profil
Hej!

Jag har letat igenom ett fotoalbum som jag har liggandes. I den finnes släktfotografier över dalmasar och dalkullor, mestandels icke-namngivna.
Några av barnen är namngivna till min släkt. Däremot hittar jag en soldat som inte verkar tillhöra Dalregementet.

Första bilden är tagen 1911 (av stampen som har gått genom fotot), där soldaten bär  uniform m/1886, med en mössa  m/1865. På axlarna ser vi att han tillhör I5 Kronobergs regemente och på mössknappen ser vi att han tillhör 2. Skatelövs kompani.

Andra bilden ser ut att vara samma soldat, tagen 1914 (av stampen). Han bär samma uniform, men nu har han en gradbeteckning på mössan och sedan har han en mössknapp 1 för 1. Livkompaniet.

Kan vi finna något mer på uniformen som kan identifiera vem soldaten är?

2025-09-26, 12:32
Svar #1

Utloggad KG Hammarlund

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3944
  • Senast inloggad: 2025-11-09, 12:51
    • Visa profil
Kronobergs regemente var inte I 5 utan I 11.

De tillhörde nog Västmanlands trängkår T 5, från 1906 i Sala (där fotografen fanns).

Jag är inte 100 % övertygad att det är samma person på båda bilderna. Bara den ena har mustasch, och öronformen tycks skilja sig (även om det är svårt eftersom vinklarna skiljer sig).

2025-09-26, 16:42
Svar #2

Utloggad Hans Högman

• Anbytare ****
  • Antal inlägg: 529
  • Senast inloggad: 2025-10-22, 14:51
  • Hans Högman
    • Visa profil
    • www.hhogman.se/
Nej, soldaterna bär inte infanteriets uniform m/1886. Det framgår klart av ärmuppslagen. Nej, det här bör vara Trängens uniform m/1895. 5:an på axelklaffarna skulle då innebära T5, dvs Andra Svea Trängkår. T5 höll till på Marieberg i Stockholm 1902 - 1904. Därefter fick regementet namnet Västmanlands trängkår och var från 1906 förlagd i Sala vilket också KG Hammarlund skriver.
Denna uniform bars även av Livgardet till häst samt dragonregementena. Trängkårens uniform var dock mörkblå med ljusblå krage medan Livgardet till häst och dragonregementenas uniform var mellanblå. /Hans Högman

2025-09-28, 09:06
Svar #3

Utloggad Erik Stenhols

• Anbytare ***
  • Antal inlägg: 177
  • Senast inloggad: 2025-11-09, 11:34
    • Visa profil
Tack för rättelsen och informationen därav. Då är det trängkåren T5 jag ska fokusera på.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Annonser

Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna