ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Erik Biurs förteckning över lappar i Västerbotten  (läst 4053 gånger)

2025-08-07, 16:51
läst 4053 gånger

Utloggad Tobias Lindberg

• Anbytare **
  • Antal inlägg: 23
  • Senast inloggad: 2025-09-15, 09:12
    • Visa profil
På väldigt många olika släktforskningssidor på nätet, bland annat på många profiler på Geni, så stöter man på uppgifter om att dessa personer finns upptagen på en Erik Biurs förteckning av lappar i Västerbotten.

Formuleringen lyder oftas så här:

"Upptagen i Erik Biurs förteckning över de lappar i Västerbotten som betalar skatt till Kungl.Majt. och Kronan av år 1723."

Jag har sökt lite på detta och kommit fram till att Erik Biur ska ha varit Lappfogde under tiden runt 1720 och att han ska ha bott i Umeå.

Är det någon som vet mer om honom och framförallt denna förteckning över lappar/samer som han ska ha haft? Finns denna förteckning någonstans så att man kan ta del av den?

2025-08-09, 20:09
Svar #1

Utloggad Erik Holmlund

• Anbytare ****
  • Antal inlägg: 698
  • Senast inloggad: 2025-11-01, 21:06
    • Visa profil
Hej Tobias,

Jag måste säga att det är en något luddig och kanske man rentav kan säga att det är undermålig källhänvisning som du har sprungit på. Jag förstår att du inte har kunnit hitta källan utifrån den källreferensen.
Det handlar om 1723 års uppbördsbok, och längden fördes mycket riktigt av lappfogden Erik Biuur.

En mer korrekt källhänvisnning hade kunnat se ut så här:
Mantalslängder 1642-1820, Västerbottens län, SE/SVAR/RA-111010024/M 24/139 (1723)
Direktlänk: https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0001891_00169

Länken tar dig till början av Åsele lappmark och fortsätter någon sida fram med Umeå lappmark.

Har längden bland mina avskrifter så om det är nåt du behöver hjälp att tolka, så säg bara till.

/Erik

2025-08-10, 19:07
Svar #2

Utloggad Tobias Lindberg

• Anbytare **
    • Visa profil
Stort tack för ditt svar Erik Holmlund och för länken till källan! Jag har nu även lyckats hitta samma sidor på ArkivDigital där det är bättre bilder som jag tycker är lättare att läsa.

2025-08-10, 19:16
Svar #3

Utloggad Tobias Lindberg

• Anbytare **
    • Visa profil
En annan fråga jag har gällande den förteckning som Erik Biuur hade är om det är någon som vet hur stor andel av de personer som är i förteckningen som är samer?

Som jag har förstått det, utifrån vad jag har läst om vad som har skrivits om Erik Biuurs förteckning, är att det var en förteckning över de personer som skulle betala lappskatt, men att även icke-samer ofta var tvungna att betala lappskatten om de hade tagit över nybyggen/mark efter samer.

Om det stämmer, att det även är en massa icke-samer i Erik Biuurs förteckning, finns det då något sätt som man kan avgöra vilka i förteckningen som är samer och vilka som inte är det?

2025-10-01, 12:43
Svar #4

Utloggad Sten Lindquist

• Anbytare **
  • Antal inlägg: 28
  • Senast inloggad: 2025-10-29, 11:52
    • Visa profil
Hej kyrkoherden Boo Warniksson som var kyrkoherde på Backens kyrka i Umeå och som är begravd där med, var han född i Umeå lappmark? Jag har inte lyckats hitta något mer om honom.

Undrar även var Wistträsklandet låg i Åsele lappmark. Hittar ingen info om Wistträsklandet låg.

Hans Nielsen från Vefsen, skattar för landet 1695

2025-10-03, 18:41
Svar #5

Utloggad Erik Holmlund

• Anbytare ****
  • Antal inlägg: 698
  • Senast inloggad: 2025-11-01, 21:06
    • Visa profil
Vistträsk är ett äldre namn på Viskasjön, dvs sjön som ligger vid Fredrika samhälle.
Fredrika heter för övrigt Vistege på sydsamiska.

2025-10-03, 20:26
Svar #6

Utloggad Jörgen Tollesson

• Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 8404
  • Senast inloggad: 2025-11-09, 18:39
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Fredrika kapellförsamling hette ursprungligen Viska. Och Viska är än i dag byns fastighetsnamn.
Kontakt: https://jts.arkivguiden.net/. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: https://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2025-10-04, 13:11
Svar #7

Utloggad Sten Lindquist

• Anbytare **
    • Visa profil
Vistträsk är ett äldre namn på Viskasjön, dvs sjön som ligger vid Fredrika samhälle.
Fredrika heter för övrigt Vistege på sydsamiska.

Då hette landet på senare tid Viskalandet? Det tackar jag för, har du uppgift om Boo Warnikssons härkomst??

2025-10-04, 13:13
Svar #8

Utloggad Sten Lindquist

• Anbytare **
    • Visa profil
Fredrika kapellförsamling hette ursprungligen Viska. Och Viska är än i dag byns fastighetsnamn.

Hej tack för svaret, finns det möjligen en karta över Wistträsklandet, Viskalandet? Jag hittar ingen karta över landet som fanns,

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Annonser

Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna