ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Saknad konfirmation  (läst 218 gånger)

2025-07-05, 20:05
läst 218 gånger

Utloggad Inger Ekströmer

• Anbytare **
  • Antal inlägg: 60
  • Senast inloggad: 2025-07-08, 16:56
    • Visa profil
    • karingafallan.blogspot.com
Hej
Jag har letat febrilt efter en konfirmation. Min morfar Karl Alfred Mårtensson född Karlsson och hette alltså Karlsson när han konfirmerades född 1901 03 23 i Ramdala. Han konfirmerades enligt hans bibel han fick vid tillfället den 7 oktober 1916. Jag har letat i angränsande församlingar, men inte funnit hans konfirmation. Kan prästen ha glömt att föra in honom? Jag vore. tacksam om någon kunde hjälpa mig vidare var man kan söka efter hans konfirmation. Eller var det så illa att han kuggade, men fick en bibel ändå?

2025-07-05, 21:29
Svar #1

Utloggad Åke Carlsson

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11142
  • Senast inloggad: 2025-07-18, 14:53
    • Visa profil
    • Gensvaret

2025-07-06, 08:29
Svar #2

Utloggad Inger Ekströmer

• Anbytare **
    • Visa profil
Hej
Jo det har jag sett, men inget i någon konfirmationslängd. Det var det jag ville ha hjälp med, inte läshjälp. Det har jag inga problem med. Å andra sidan så hade mormor lite a i konfirmationsbetyg så det jämnar ut sig. Dessutom var ingen i den släkten troende så jag förstår att inte barnen heller var intresserade av undervisningen i kyrkans regi.

2025-07-07, 17:37
Svar #3

Utloggad Eva Mårtensson Kangeman

• Anbytare ***
  • Antal inlägg: 251
  • Senast inloggad: 2025-07-07, 17:39
    • Visa profil
Hej Inger!
Jag vill tipsa dig om att du kanske kan hitta den saknade konfirmationen i kyrkböckerna i Jämjö församling, som då var en annexförsamling till Ramdala. (Längre bak i tiden var det i alla fall så.)
Vartannat år hade man konfirmation på lördagen i Jämjö och nattvardsgång på sondagen i Ramdala och vartannat år tvärtom. 1916 var det just så: konfirmation i Jämjö på lördagen den 7 oktober och nattvardsgång i Ramdala kyrka på söndagen den 8.
Jag ser att du har tittat i angränsande församlingars kyrkböcker, så jag är kanske ute i "ogjort väder".
Kan han inte helt enkelt ha varit sjuk den dagen och därför frånvarande?
Jag känner till dessa församlingars sätt att ordna sin konfirmation eftersom jag har min farmors dagböcker bevarade i min ägo och kan kolla en massa saker där. Min farfar var närvarande vid nattvardsgången i Ramdala på söndagen.
Hoppas att du hittar det du söker!
Eva M K

2025-07-08, 16:56
Svar #4

Utloggad Inger Ekströmer

• Anbytare **
    • Visa profil
Hej
Tack så mycket och självklart ska jag kolla i Jämjö. Jo det slog mig nu att det var en annexförsamling. Jag har för mig jag kolat där men skadar inte kolla igen.
Tack

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Annonser

Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna