ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: "Fiäl" i Tjocksta 1490 vid tinget i Linalunda  (läst 221 gånger)

2025-07-05, 17:13
läst 221 gånger

Utloggad Karin Desirée Granqvist

• Anbytare ****
  • Antal inlägg: 639
  • Senast inloggad: 2025-07-07, 10:11
    • Visa profil
Hej,

jag har två frågor om ett ärende från Linalunda i Uppland 1490. Vad är, eller var ett "fiäl"? Och visst blev Olaff Laresson tvungen att ge ifrån sig tomten i Uppsala till svärfadern Phillipus?

För "fiälet" Olaff bytte bort mot tomten i Uppsala var hans hustrus pappa Philippus. Det stod också att hustrun skulle ärva den efter sin pappa: "sin hustrus fader om en fiäl [...] oc war fornämpde philliphus hustru retta arff". Tomten i Uppsala hade tillhört en viss Niels i Myrby.
Det står i ärendet att såsom lagen såg ut så "Philippus skal faa Olaff nielsson i myreby sina tompt j gen eller swa mange peninga som hon warder Skattad for". I praktiken blev det då att Olaff Laresson skulle "be-tala helfftin med sinna hustrus fader etc.ra Philippus" (andra sidan, inte medtagen här). Den bortbytta "fiellin" i Tjocksta tillhörde vid tiden för tinget Olaff Nielsson i Myrby, som torde ha varit Niels son, dvs att "fiellin" hade gått i arv efter bytet med tomten i Uppsala.

Det är emellertid förvirrande eftersom det står "Thy dömpde jach [dvs.domaren] förenämpda Olaff laresson then fiellin till". Fast jag menar att den meningen endast betyder att i sammanhanget var det Olaff som dribblat med med den "fiellin", ingen annan. Alltså att domaren dömde Olaff till att ha varit den som hade bytt bort "fiellin" och ingen annan.

Så för att sammanfatta de två frågorna: vad var en "fiellin", en "fiäl"? Det torde ha varit något av större värde eftersom den kunde bytas med en tomt i Uppsala. Och visst har jag tolkat det helt rätt när jag menar att den tillbytta tomten skulle Olaff lösa ut till Phillipus? Inlösen var för att Olaff hade bytt bort "fiellin" till Nils i Myrby.

Mvh,
Desirée G.

2025-07-05, 18:27
Svar #1

Utloggad KG Hammarlund

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3516
  • Senast inloggad: 2025-07-19, 12:58
    • Visa profil
SAOB, fjäll substantiv 3:

https://svenska.se/saob/?id=F_0663-0033.z1GF&pz=3

Men syftningarna i domboken får det att gå runt i huvudet på mig, så de vågar jag inte uttala mig om.

2025-07-05, 21:19
Svar #2

Utloggad Lennart Gustafsson

• Anbytare ***
  • Antal inlägg: 165
  • Senast inloggad: 2025-07-14, 21:36
    • Visa profil
Hej Desirée,
Jag tänker att här kommer Olof Larsson och tilltalar sin svärfar Philippus på sin hustrus vägnar. Det är väl Pihilippus som bytt bort sin dotters arvejord, fjället. Utgången blir väl att bytet ska gå tillbaks så att Olof Larsson kommer i besittning av fjället, för sin hustrus räkning.

Men jag har inte kunnat tagit del av hela skriften eller bakgrunden så jag kanske är helt fel ute.

Hälsningar /Lennart

2025-07-06, 20:38
Svar #3

Utloggad Lennart Gustafsson

• Anbytare ***
  • Antal inlägg: 165
  • Senast inloggad: 2025-07-14, 21:36
    • Visa profil
Hej igen Desirée,
Texten finns återgiven i bokserien "Det medeltida Sverige 1:2". Finns att läsa som pdf-er hos Riksarkivet. Under Tjocksta står för år 1490:

tilldöms Olof Larsson i T en fjäll, som ligger i hans äng och som hans svärfar Filip i T hade bytt bort till Nils i Myrby mot en tomt i Uppsala. Fjällen var Olofs svärmors rätta arv, och nämnden uttalar att en bonde inte har rätt att sälja sin hustrus jord om inte ’besynnerlig nöd driver honom därtill’. Tomten i staden skall återlämnas till Olof Nilsson i Myrby eller lösas in. (ULdb s 13)

Jag tänker att det är Filip som olovandes har sålt sin hustrus arvejord utan lov varför det ska gå tillbaks nu till Filips dotter som är rätt arvtagare.

Hälsningar/ Lennart

2025-07-07, 09:09
Svar #4

• Anbytare ****
    • Visa profil
Hej Lennart,

och mycket tack. Och avskriften förklarar saken eftersom det står "svärmor" där. Avskrifter får man alltså se upp med lite.

Jättetack för referens till källan.

Mvh,
Desirée G.

2025-07-07, 09:11
Svar #5

• Anbytare ****
    • Visa profil

Men syftningarna i domboken får det att gå runt i huvudet på mig, så de vågar jag inte uttala mig om.

Det gick runt för mig med.

Med det sagt ska jag tillägga att SAOB inte alltid refererar källorna som används korrekt. Det bästa är att själv kolla upp källorna, vilket går eftersom SAOB har bra hänvisningar.

2025-07-07, 09:50
Svar #6

• Anbytare ****
    • Visa profil
Här är svaret på "fiäl"/"fiel" i samband med jordbruk, åker och äng. Jag hittade först ordet i "Sveriges medeltid 1:2" på sid. 103 och sökte sedan i SAOB.

Förr hette ängstypen "ängia fiälder" och var privat ägd äng som var avstyckad av samfälld mark - scrolla ned på sidan så ser du, eller sök på "ängia fiälder".

Nämnd första gången i Upplands dombok 1547 enligt referens i SAOB.

https://svenska.se/saob/?id=%C3%84_0237-0012.DmYd-0222&pz=7

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Annonser

Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna