ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Fickur  (läst 500 gånger)

2025-07-05, 12:59
läst 500 gånger

Utloggad Björn Karlsen

• Anbytare **
  • Antal inlägg: 43
  • Senast inloggad: 2025-07-06, 15:44
  • Dokumentera släktskap
    • Visa profil
Hej alla.
Jag fick från min morfar (1874-1956) ett gammalt fickur, jag har ingen information om var eller när han fick detta, ingen annan information häller. Vet någon om detta, särskilt gravyren på bak locket?

Björn

2025-07-05, 13:23
Svar #1

Utloggad KG Hammarlund

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3516
  • Senast inloggad: 2025-07-19, 12:58
    • Visa profil
Arthur Evensen är, gissar jag, din morfar?

Övrig gravyr på inre locket:
ECHAPPEMENT
ANCRE
15
RUBIS

Alltså ett ankarverk med 15 rubiner i lagringspunkterna. Så uret kommer troligen från Schweiz eller möjligen Frankrike, men ingen uppgift om tillverkaren.

Ryttaren på yttre locket nog en originalgravyr, och sedan är initialerna AE tillagda

2025-07-05, 15:20
Svar #2

Utloggad Björn Karlsen

• Anbytare **
  • Dokumentera släktskap
    • Visa profil
Hej KG.

Arthur Evensen är icke min morfar, han hette Bernhard Jensen, och namnet förekommer inte i mitt släktträd. Jag trodde Arthur Evensen hängde ihop med tillverkaren, men det kan ha köpts på en auktion också.
Nu vet jag åtminstone att det kan komma från Schweiz eller Frankrike.
Graveringen på inre locket, 15 rubiner tyder på ganska hög kvalitet.
Graveringen AE på bak locket hänger tydligen ihop med Arthur Evensen på innerlocket
Tack för insatsen, hälsning Björn

björ

2025-07-05, 15:58
Svar #3

Utloggad KG Hammarlund

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3516
  • Senast inloggad: 2025-07-19, 12:58
    • Visa profil
Man skulle också kunna tänka sig att Arthur Evensen var urmakaren som sålde klockan och därför satte sitt namn på den, även om klockan i sig var en import.

En snabb google-sökning ger ingen säker träff, men det finns många Arthur Evensen i norska digitalarkivet.

2025-07-05, 16:30
Svar #4

Utloggad Björn Karlsen

• Anbytare **
  • Dokumentera släktskap
    • Visa profil
Tack under alla omständigheter, jag har åtminstone fått några tips. får se om det dyker upp fler.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Annonser

Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna