ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Letar pappa - fått stark match på Ancestry  (läst 1318 gånger)

2025-06-18, 18:52
läst 1318 gånger

Utloggad Bo Setterblad

• Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2025-06-18, 21:33
    • Visa profil
Hej!

Letar efter min pappas (han lever) pappa. Gjorde test på honom hos FamilyTreeDNA för 6-7 år sedan men fick bara avlägsna träffar. Närmast var 65cm - “2nd Cousin - 4th Cousin”. Nu har jag gjort ett nytt test av honom hos Ancestry samt även testat hans två halvbröder (mammans sida).

Givet det lilla jag kan om DNA så får jag ändå för mig att vi har fått en ordentlig träff. En “kusin eller halvbrors-/halvsysterson” - 692cm. Hans halvbröder har ingen match med honom dvs han är på hans okända pappas sida.

Kan någon hjälpa mig värdera detta? Är det en riktigt bra träff eller överdriver jag? Den här personen har också bild till sitt konto samt står att han är villig att hjälpa till med frågor osv. Känns som en inbjudande gest men behöver tänka till lite innan man approcherar. Vad ska man skriva och hur? Läst en del om personer som drar sig undan när det kommer till kritan. Personen bor utomlands och är engelsktalande.

Tips/tankar mottages tacksamt.

2025-06-19, 17:59
Svar #1

Utloggad Ulla Lundell

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2788
  • Senast inloggad: 2025-11-04, 11:25
    • Visa profil
Hej Bo

Jag har inte sysslat med  DNA släktforskning men visst kan det vara intressant. Börja med gammaldags släktforskning, fråga dina släktingar vad de vet. Arbeta bara med en släktgren i taget
Notera det du har fått fram fortsätt senare med DNA.

// Ulla :-)

2025-09-22, 10:53
Svar #2

Utloggad Anders Hjalmarson

• Anbytare **
  • Antal inlägg: 25
  • Senast inloggad: 2025-09-24, 03:37
    • Visa profil
Hej!

Letar efter min pappas (han lever) pappa. Gjorde test på honom hos FamilyTreeDNA för 6-7 år sedan men fick bara avlägsna träffar. Närmast var 65cm - “2nd Cousin - 4th Cousin”. Nu har jag gjort ett nytt test av honom hos Ancestry samt även testat hans två halvbröder (mammans sida).

Givet det lilla jag kan om DNA så får jag ändå för mig att vi har fått en ordentlig träff. En “kusin eller halvbrors-/halvsysterson” - 692cm. Hans halvbröder har ingen match med honom dvs han är på hans okända pappas sida.

Kan någon hjälpa mig värdera detta? Är det en riktigt bra träff eller överdriver jag? Den här personen har också bild till sitt konto samt står att han är villig att hjälpa till med frågor osv. Känns som en inbjudande gest men behöver tänka till lite innan man approcherar. Vad ska man skriva och hur? Läst en del om personer som drar sig undan när det kommer till kritan. Personen bor utomlands och är engelsktalande.

Tips/tankar mottages tacksamt.

Ja, det är en mycket bra träff. Har du kommit vidare? Identifierat din farfar? Berätta gärna mer i så fall. Om inte så hjälper jag dig gärna med att lösa det utan att ineda kontakt med matchen innan du fått veta vem din farfar är.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Annonser

Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna