Jag är intresserad av hur militär träning och övning hanterades för soldater under Indelningverket. Jag har läst att en soldat tillbringade större delen av sin tid på den roten han var tilldelad, förutom vid militära träningsläger några gånger per år. Hur fungerade detta?
För att ge ett specifikt exempel hade Kalmar regemente sitt högkvarter och förläggningsort vid Eksjö. Från 1783 hade regementet sitt primära övningsfält specifikt i Mariannelund. Om jag förstår det rätt, när regementet hade en mönstring, ägde den rum i Eksjö, och övade hela regementet manövrar i Mariannelund. Men involverade övningar alltid hela regementet eller hade varje kompani egna övningar?
Kalmar regemente var indelade i fem kompanier som omfattade 1100 rotar i Kronobergs, Jönköpings och Kalmar län. De 155 rotarna i Sevedes kompani (Överstelöjtnantens kompani) fanns alla inom Kalmar län, i Norra and Södra Tjust, Sevede och Tunaläns härader. Samlades soldaterna i detta kompani också för manövrar vid övningsplatser inom Kalmar län?
Om så är fallet, var kan man hitta information om dessa platser?
Tack för hjälpen!
Martha