ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bortlämnat barn till institution  (läst 546 gånger)

2025-04-03, 21:32
läst 546 gånger

Utloggad Gunhild Svenonius

• Anbytare ***
  • Antal inlägg: 236
  • Senast inloggad: 2025-04-03, 23:34
    • Visa profil
Jag letar efter en nära släkting, född på 1940 eller 50 talet som placerades någonstans pga svårt handikapp. Jag har hört detta av min mor. Barnets föräldrar var gifta och hade 3 barn till. Men detta barn hittar jag ingenstans, jag vet ju varken när eller var hen är född.
Hen finns inte i bouppteckningen efter modern. Fick dessa barn ingen arvsrätt?
Var det brukligt att svårt handikappade barn blev adopterade?
gunhild svenonius

2025-04-03, 23:23
Svar #1

Utloggad Maud Svensson

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 22310
  • Senast inloggad: 2025-04-26, 21:39
    • Visa profil
Många föräldrar till barn med svåra funktionshinder hade inget annat val än att lämna sina barn till institutionsvård. Laglig rätt till avlastning/assistans i hemmet för föräldrar till särskilt vårdkrävande barn fanns ännu inte.

Svårt handikappade barn hade (och har) små utsikter att bli adopterade.

Arvslagen gör ingen skillnad mellan bröstarvingar – alla ärver lika oavsett eventuella funktionshinder. I bouppteckning upptas som dödsbodelägare barn som ännu är i livet samt avlidna barns ännu i livet varande bröstarvingar. I bouppteckning icke upptagna barn kan alltså antas vara avlidna utan egna efterlämnade barn.

Vilka barn (namn och födelsedata) som fötts i äktenskapet ska framgå av föräldrarnas respektive personakt. Beroende på när föräldern avled förvaras akten antingen av Riksarkivet eller Skatteverket. Uppgifter kan fås på kopia eller muntligen, eventuellt krävs sekretessprövning.
Hälsar vänligen
Maud

2025-04-03, 23:34
Svar #2

Utloggad Gunhild Svenonius

• Anbytare ***
  • Antal inlägg: 236
  • Senast inloggad: 2025-04-03, 23:34
    • Visa profil
Då kan det finnas sätt att få reda på hur barnets liv gestaltade sig. Tack vare dig vet jag bättre hur jag ska leta
gunhild svenonius

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Annonser

Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna