ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: När kan dessa foton vara tagna?  (läst 1141 gånger)

2025-02-23, 16:36
läst 1141 gånger

Utloggad Harald Nordius

• Anbytare ****
  • Antal inlägg: 842
  • Senast inloggad: 2025-02-27, 11:27
    • Visa profil
Dessa två bilder föreställer enligt anteckningar på baksidan Anders Jonsson Wallin född 1814-05-07 i Färila och död där 1894-01-02 samt hans hustru Anna Lind född 1808-08-17 i Färila och död där 1883-10-25. Anteckningarna är dock gjorda långt senare och kan möjligen vara fel. Det är förstoringar och på baksidan av den ena finns en stämpel där man kan läsa Camphenborghs Gefle. Den firman etablerades 1898, men Camphenborgh kan ju ha gjort förstoringar av äldre bilder. Går det att utifrån kläderna avgöra ungefär hur gamla bilderna är?

2025-02-24, 17:48
Svar #1

Utloggad LarsOlof Lööf

• Anbytare ****
  • Antal inlägg: 918
  • Senast inloggad: 2025-02-28, 11:52
    • Visa profil
Hej
Bilderna tycks ha en ganska oskarp aura (eller hur jag skall uttrycka det), vilket för mig tyder på att de är reproduktioner av äldre bilder. Jag misstänker också att de "ganska stora", i så fall är ju min tanke om reproduktioner mer sannolik. Bilder av den här typen brukar vara av ung. ett spelkorts storlek, men förstorar man dem blir de givetvis med dåtidens teknik något suddiga. Att de föreställer de personer du då föreslår kan jag tycka känns rimligt
H LarsO

2025-02-24, 18:02
Svar #2

Utloggad Harald Nordius

• Anbytare ****
  • Antal inlägg: 842
  • Senast inloggad: 2025-02-27, 11:27
    • Visa profil
Tack. Ja, bilderna är stora, 38 cm x 31 cm. På baksidan av den ena bilden har fotografen med blyerts skrivit en uträkning av priset (troligen) samt "Vallin Häggesta". Häggesta var en by Bollnäs där parets äldste son bodde den sista tiden av livet. Han kan ha haft bilder av sina föräldrar som han har låtit göra förstoringar av.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Annonser

Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna