ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hitta okänd far med hjälp av DNA?  (läst 1702 gånger)

2025-02-10, 16:36
läst 1702 gånger

Utloggad Anna Karin Theander

• Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2025-02-10, 16:40
    • Visa profil
Hej!

Jag har fått ganska nära DNA-träffar på personer som inte passar in i mitt släktträd. Den närmaste skulle eventuellt kunna vara min mammas syssling (enligt MyHeritage). Min mammas morfar hade en okänd far, så möjligen är det han som hänger ihop med denna släkt. Totalt har jag 12 st matchningar (hittills) som hör ihop med varandra i denna släkt. Har gjort ett släktträd på dem, så jag vet hur de är släkt med varandra, men jag vet inte hur min släkt kommer in i det hela. Är det möjligt att komma fram till vem som är pappan till min mammas morfar (eller vem det nu är som hänger ihop med den här släkten) med hjälp av DNA och matchningarna? Är nybörjare på det här med DNA, så jag vet inte riktigt hur man kan utnyttja det.

2025-02-11, 10:12
Svar #1

Utloggad Ulla Lundell

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2735
  • Senast inloggad: 2025-07-11, 10:34
    • Visa profil
Hej Anna-Karin

Har du gjort någon "gammaldagssläktforskning" före din DNA forskning, uppgifter som man hittar på siter på nätet ska man alltid kolla med aktuell kyrkobok med utgångspunkt från uppgifter från olika nät siter. Har själv aldrig jobbat med DNA forskning.

// Ulla:-)

2025-06-24, 22:07
Svar #2

Utloggad Jörgen Pettersson

• Anbytare **
  • Antal inlägg: 44
  • Senast inloggad: 2025-07-03, 10:06
    • Visa profil
Hej Anna-Karin,
Jag råkade bläddra förbi din undran och eftersom jag lyckats i ett par liknande fall, så undrar jag hur det gått? Jag skulle spontant säga att man med ett så nära faderskap och en tillräckligt nära DNA-match, så kan man (om man har tur) nå ända fram. Jag hittade exempelvis min mormors farfar. Jag hade turen att få en rejäl DNA-matchning med mig i USA. Den ana i matchningens släktträd, som emigrerat återfann jag, när jag spårade honom, till samma gård som min mormors far blev till. Det, tillsammans med DNA-matchningens storlek undanröjde alla tveksamheter. Så nyckeln, ska du nog söka geografiskt. Vilka anor i matchningarnas träd befann sig i närheten? Finns någon kandidat som sticker ut? Finns ytterligare indicier som pekar ut någon?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Annonser

Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna