ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Samkörning mellan dödbok och din släktforskning  (läst 101 gånger)

2025-02-04, 14:45
läst 101 gånger

Utloggad Jan Suhr

• Anbytare ***
  • Antal inlägg: 321
  • Senast inloggad: 2025-02-04, 14:45
    • Visa profil
    • www.jansuhr.se
Jag har ganska många i mitt register, nästan 27000 personer har jag samlat på mig.
Av alla dessa har ju en del avlidit under de 15 år jag har släktforskat och när de avlider får man ju ingen direkt kännedom om det.

Jag har då tänkt att det vore ju bra om man på något sätt kunde samköra sitt eget register mot Dödboken och se om den hittar några där som har avlidit.

Nu har jag testat detta lite bara för att se om det går och hur man ska göra. Tyvärr kommer man inte åt Dödbokens databas på annat sätt än att man kan kopiera ut det som visas i fönstret. Man kan få en lista på ungefär 50 personer som mest.

För att testa gjorde jag ett urval i mitt program och exporterade ut en Gedcom fil på dom. Med hjälp av ChatGPT skapade jag ett JavaScript som plockar ut de personer från min Gedcom som inte är registrerade som döda. De flesta är givetvis nu levande personer men några som avlidit finns där.

Nästa fas blir då att ta det som visas i Dödboken och köra det med ett annat Javascript mot den fil som jag gjorde i första steget.

Efter detta får jag en lista på några personer som fanns bland de levande i mitt register men som nu finns i Dödboken.

Jag har bett om att denna funktion ska läggas till i Dödboken så att man kan hålla sitt register uppdaterat.

Vad tror ni om en sån funktion?? Vore det inte bra?

Själv skulle jag till och med vara beredd att betala extra för detta.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Annonser

Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna