ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Anbytarforums struktur  (läst 1546 gånger)

2025-01-15, 23:55
läst 1546 gånger

Utloggad Olle Elm

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11257
  • Senast inloggad: 2025-02-14, 22:52
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej,
Anbytarforum ser numera annorlunda ut på så sätt att en massa inlägg syns under en fråga.
Finns det en förklaring?
Vänligen,
Olle Elm

2025-01-16, 00:24
Svar #1

Utloggad Jörgen Tollesson

• Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7708
  • Senast inloggad: 2025-02-14, 21:23
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
"Barnsjukdomen" kanske är botad efter 9 år? :)

Att funktioner i det nya forumprogrammet (SMF) inte fungerade lika bra, för att inte säga uselt, jämfört med det gamla (Discus) kallades ju för "barnsjukdomar" vid programbytet 2016.

Men så här, att alla inlägg som gjorts i en diskussion det senaste dygnet/veckan syns och inte bara det senaste, är ju som det borde vara och också var i det gamla forumet. Men om det är ett tekniskt missöde eller avsiktligt avstår jag från att gissa...  :)

Om det är avsiktligt, så kanske man kan lägga dem i rätt kronologisk ordning också; vi läser ju inte nedifrån och upp.

Vissa diskussioner har både ämnesrubriken (t.ex. socken) och diskussionsrubriken upprepad över varje inlägg i samma diskussion, medan andra bara har diskussionsrubriken. Det bästa är ju om ingen rubrik alls upprepas; står rubriken bara över det första inlägget, så blir det tydligare att det är samma diskussion.
Kontakt: https://jts.arkivguiden.net/. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: https://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2025-01-16, 00:31
Svar #2

Utloggad Olle Elm

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11257
  • Senast inloggad: 2025-02-14, 22:52
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Tack Jörgen!

Oavsett malfunction är AF ett bra ställe att använda som "arkiv". Det är ju sökbart via Google vilket inte alla dessa FB-konton är - om jag fattat rätt.
Vänligen,
Olle Elm

2025-01-23, 21:06
Svar #3

Utloggad Steve Huuva

• Anbytare ***
  • Antal inlägg: 104
  • Senast inloggad: 2025-02-12, 19:22
    • Visa profil
Jahja
Nu syns anbytarforum fått in en datavan medarbetare.
Att från tidigare visat från landskap, socken, inlägg.
Till att mappvis enl datavan medarbetare krånlla till det med att visa mapp för mapp, inlägg för inlägg vad som avses.
Ja för den data påläste syns detta vara ett gott upplägg, men för släktforskare helt dumt, ?
Varför detta nya upplägg ?
Steve

2025-01-23, 22:08
Svar #4

Utloggad Karl-Henrik Rydén

• Anbytare ****
  • Antal inlägg: 996
  • Senast inloggad: 2025-02-07, 19:42
    • Visa profil
    • edshult.eu
Jag håller med. Det blir oöverskådligare när varje nytt inlägg visas sepaprat i 'senaste inlägg'. Det var definitivt bättre tidigare.

2025-01-23, 23:16
Svar #5

• Anbytare *****
    • Visa profil
Detta diskuterades under en annan rubrik för en vecka sedan:
https://forum.rotter.se/index.php?topic=134518#msg1693013

Och som jag skrev där är det självklart helt rätt att alla inlägg som gjorts i en diskussion syns under senaste dygn eller senaste veckan. Det var ju helt absurt att, som det varit de senaste nio åren, bara det allra senaste inlägget syntes, så att man var tvungen att gå in under varje diskussion för att se vad som egentligen hänt sedan sist man kollade.

Men det som inte var bra, då för en vecka sedan, var att diskussionsrubriken upprepades för varje inlägg. Men det är ändrat nu, så att rubriken bara står en gång.

Då väntar vi bara på att inläggen läggs i rätt ordning också. Vi läser ju, som sagt, inte nedifrån och upp.
Kontakt: https://jts.arkivguiden.net/. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: https://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2025-01-24, 15:39
Svar #6

Utloggad Karl-Henrik Rydén

• Anbytare ****
  • Antal inlägg: 996
  • Senast inloggad: 2025-02-07, 19:42
    • Visa profil
    • edshult.eu
Nu är det fixat. Tack för det! Jag tror det nu är som du ville ha det, Jörgen.
/Karl-Henrik

2025-01-25, 17:43
Svar #7

Utloggad Stefan Gelow

• Anbytare ***
  • Antal inlägg: 261
  • Senast inloggad: 2025-02-13, 01:06
    • Visa profil
Hej,

Jag håller fullständigt med den som skrev första inlägget. Den nuvarande varianten är totalt värdelös och går inte att få någon översikt på överhuvudtaget. Vad kan vi göra för att få bort det här så att det går att kunna använda "senaste inlägg" igen?

/Stefan Gelow

2025-01-25, 17:53
Svar #8

Utloggad Admin E

• Administrator *****
  • Antal inlägg: 145
  • Senast inloggad: 2025-02-15, 09:29
    • Visa profil
Jag vidarebefordrar synpunkterna till Rötters IT-avdelning.

Anbytarvärden

2025-01-25, 19:13
Svar #9

• Anbytare *****
    • Visa profil
Som jag skrev i mitt förra inlägg, så är det först nu som det åter igen går att se vad som egentligen har hänt det senaste dygnet eller den senaste veckan. Och nu ligger dessutom inläggen i rätt kronologisk ordning. Tack för det!

Det är fullkomligt obegripligt hur någon kan tycka att det inte går att få någon överblick nu när man ser alla inlägg under den valda tidsperioden, men att det däremot går att få en överblick om man bara ser det allra senaste inlägget i de diskussioner där det gjorts inlägg och måste gå in i varje enskild diskussion för att se alla inlägg som gjorts där.

Självklart ska det vara som det är nu. Det vore vansinne att efter denna självklara förbättring återgå till den fullständiga oöverblickbarheten som vi behövt stå ut med under nio år!

Låt mig också påminna om att om någon vill följa någon eller några enskilda diskussioner, t.ex. de man själv deltar i, så går det att abonnera på inlägg per epost.

2025-01-25, 19:26
Svar #10

Utloggad Stefan Gelow

• Anbytare ***
    • Visa profil
Hej,

Ja, möjligen finns det olika åsiktér här. Men är det någon som håller med Jörgen här, att det faktiskt är bättre nu? Skriv gärna det i sådana fall, för jag har otroligt svårt att se fördelarna och jag har inte hört någon annan ta upp dem heller. Jag vet vilken fördel du talar om, men det har inte varit några som helst problem att faktiskt gå in i tråden då tidigare heller. Det är inte poängen med "senaste inlägg" att man ska nödvändigtvis se allt där. Det är det själva tråden är till för.

Men nackdelarna är naturligtvis just MÄNGDEN information. Att för varje bidrag se alla delkataloger gör att det blir så mycket text att man inte hittar det relevanta när man söker. Det är ett stort problem om man VET vad man letar efter, men ett ännu större problem om man bara försöker hitta något som verkar intressant. Det går någorlunda att få en överblick på en-dags-inläggen, för att det inte är SÅ mycket som händer på en dag, men 3 och 7 dagar är nu totalt omöjliga att hitta eventuellt intressanta saker på. Det är bara för mycket information. Något måste göras för att det faktiskt ska gå att få en uppfattning om vad som finns.

/Stefan

2025-01-25, 20:49
Svar #11

• Anbytare *****
    • Visa profil
Jag vet vilken fördel du talar om, men det har inte varit några som helst problem att faktiskt gå in i tråden då tidigare heller. Det är inte poängen med "senaste inlägg" att man ska nödvändigtvis se allt där. Det är det själva tråden är till för.

Jo, det är det "Senaste dygn/vecka" är till för - att se vilka inlägg som gjorts, alla. Diskussionstråden går man in i om man vill läsa hela inläggen.

Det är ett stort problem om man VET vad man letar efter, men ett ännu större problem om man bara försöker hitta något som verkar intressant.

Om man vet vad man letar efter, så går man naturligtvis direkt till den diskussionen. Då behöver man inte "Senaste...". Och det går som sagt att abonnera på inlägg per epost, t.ex. få information om nystartade diskussioner i ämnen som man är intresserad av.

Det går någorlunda att få en överblick på en-dags-inläggen, för att det inte är SÅ mycket som händer på en dag, men 3 och 7 dagar är nu totalt omöjliga att hitta eventuellt intressanta saker på. Det är bara för mycket information.

Det är ju tydliga indragningar för underämne, diskussion och inlägg. Det är alltså inga problem att snabbt skrolla igenom sidan och se i vilka ämnen, t.ex. landskap, som det gjorts inlägg och vilka diskussioner där under. De ämnen man inte är intresserad av skrollar man bara förbi, oavsett hur många inlägg det gjorts där.

Det kan kanske vara intressant att läsa vad som skrevs när nya Anbytarforum verkligen var nytt, alltså för nio år sedan. Inläggen handlar inte bara om den här aktuella saken, men en hel del gör det. Och den andra av de två nedanstående diskussionerna är lång och "Senaste..." återkommer flera gånger.

https://forum.rotter.se/index.php?topic=135522

https://forum.rotter.se/index.php?topic=135501

2025-01-25, 23:50
Svar #12

• Anbytare *****
    • Visa profil
Jag kan tillägga att som det är nu, så var det också under de 16 år som jag var aktiv i det gamla Anbytarforum - utan att jag såg ett enda klagomål på det...

2025-01-26, 11:12
Svar #13

Utloggad Allan Sjöö

• Anbytare ****
  • Antal inlägg: 583
  • Senast inloggad: 2025-02-12, 21:34
  • allan.sjoo.yahoo.se
    • Visa profil
Nu är äntligen utseendet tillbaka till normala, som det var från början.

2025-01-26, 12:50
Svar #14

Utloggad Marianne Elfström

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3710
  • Senast inloggad: 2025-01-26, 15:25
    • Visa profil
Jag går in och kollar Anbytarforum varje dag sedan MÅNGA MÅNGA år tillbaka.
I början av januari upptäckte jag att något hade hänt med Anbytarforum.
Blev mycket irriterad eftersom det hade blivit så fruktansvärt OÖVERSKÅDLIGT,
men tänkte att det blivit något tillfälligt fel. Så tycks dock inte vara fallet.
Hoppas verkligen att den gamla varianten återställs! Denna är ju fullständigt värdelös!

Jag hittade inte ens denna tråden där någon reagerat som jag.
Undrade länge varför ingen reagerat tills jag långt om länge hittade denna tråd.

Gå tillbaka till den tidigare varianten! PLEASE !!!

Tillägg;
Tog nu en titt i länken med klagomål 2016.
Såg att jag hade synpunkter även då.
Jag kan dock inte minnas att det var några problem senare.
Kanske ändrades det efterhand så att det blev bra till slut.
Det blir kanske likadant nu?

Det värsta nu är att jag inte kommer in i ""Nytt senaste 24 timmarna"
direkt utan måste krångla mig igenom en del innan jag kommer dit. 
Och att Landskap-socknar osv inte är tillräckligt tydligt markerade
med fet stil eller någon färg.

2025-01-26, 15:13
Svar #15

• Anbytare *****
    • Visa profil
Under "Senaste dygn/vecka" ser man nu huvudämne, underämne, diskussioner och inlägg. För varje nivå är det en indragning, så att man tydligt ser var varje nivå börjar. Är man intresserad av t.ex. ett visst landskap, så skrollar man bara ned till det. Och där under ser man i vilka socknar det gjorts inlägg, och vilka diskussioner som är aktiva under respektive socken. Och gör man sedan som Marianne föreslår, fetstil på ämnesrubrikerna, så kan det inte bli tydligare och överskådligare.

Är det bara det allra senaste inlägget i varje diskussion, så blir den enda skillnaden att det är några inlägg färre att skrolla förbi i de diskussioner som man är ointresserad av. Men vad är problemet med att det är några fler inlägg? Hur kan det göra det hela oöverskådligt?

Tidigare behövde man - efter att ha klickat på en diskussion och hamnat på det senaste inlägget på själva diskussionssidan - börja med att skrolla uppåt för att se om det fanns ytterligare nya inlägg där. Samma sak i diskussion efter diskussion efter diskussion. Tala om oöverskådlighet och värdelöst! Nu kommer man direkt till det första inlägget av de nya - men...

För att komma dit behöver man klicka på diskussionsrubriken. Klickar man på skribentens namn, så hamnar man på dennes profilsida. Det behöver naturligtvis ändras. Skribentnamnslänken ska naturligtvis gå till det enskilda inlägget, och klickar man på diskussionsrubriken, så ska man hamna överst på den diskussionssidan.

Ett annat önskemål är att ta bort den onödiga luften mellan raderna. Men inget bestämt antal pixlar per rad; det bör man aldrig ha. Det kan bli helt tokigt och oläsligt om besökaren har stor textstorlek som grundinställning i sin webläsare.

Fixas dessa saker, så fungerar "Senaste dygn/vecka" precis som i det gamla Anbytarforum. Och så är det också i Arkivguidens Forum, och jag skulle inte drömma om att ändra det. (Jadå, jag vet. Där görs inte lika många inlägg, så det är inte en lika lång sida - men man ser hur det såg ut i gamla Anbytarforum.)

--------------------

(Obs. När Stefan nänvisar till "första inlägget", så är det Steves inlägg kl. 21.06 den 23/1. Inläggen därifrån t.o.m. Mariannes närmast ovanför detta mitt inlägg har flyttas hit från en annan diskussion.

Och när jag i mitt inlägg kl. 23.16 den 23/1 länkar till en annan diskussion, så avser jag de inlägg som nu ligger överst på den här sidan och också har flyttas hit, men från en annan sida än de sista inläggen här - men min länk går nu till den sidan där de låg tidigare...)

2025-01-26, 15:51
Svar #16

Utloggad Stefan Gelow

• Anbytare ***
    • Visa profil
Hej,

Vill bara tillägga om någon kommer in senare i den här diskussionen, att åtminstone just nu (som i 15.49 26/1) så ser strukturen inte likadan ut som när åtminstone jag tidigare hade skarpa åsikter om den, utan jag tycker det nuvarande upplägget ser ganska rimligt ut och återigen inte så svårt att manövrera sig i. Det finns nog detaljer att peta i (som Jörgen nämner i senaste inlägget), men det är som sagt inte längre likadant som när tråden initierades.

/Stefan

2025-01-27, 08:16
Svar #17

Utloggad Per Sundin

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7173
  • Senast inloggad: 2025-02-15, 06:25
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Jag är nog mer av Marianne Elfströms åsikt. När man skrollade gick det fortare förr. Om man, som jag, inte läste alla inlägg från föregående dag, sedan tre dagar eller förra veckan, utan bara var intresserad av vissa ämnen, upptäckte man om man klickade på sista inlägget som gjorts i ett intressant ämne, att det gjorts flera inlägg under ett eller flera dygn. Det störde mig inte ett dugg.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Annonser

Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna