Hej
Vill ta upp diskussionen om Gudmund Luth som var trädgårdsmästare vid Axholms slott på 1600-talet. Jag har hittat en del äldre inlägg. En del data stämmer nog men jag ifrågasätter vissa påståenden.
Gudmund Luth är en direkt ana till mig, 10 generationer bort. Hans hustrus namn är okänt för mig. Jag kan se att han fick två döttrar, Britta och Helena och att modern dog när barnen var 12-13 år, år 1671.
Någon har skrivit att Britta var oäkta dotter till Gudmund Luth...Hur då? Var står det? Det här tror jag inte på.
Vad vet jag mer?
Dottern Britta gifter sig med trädgårdsmästare Måns Hansson Hammar född i Årdala, som också var trädgårdsmästare på Axholm och vars släkt tjänstgjort som trädgårdsmästare i flera generationer. OM Gudmund Luth följer med sin arbetsgivare Magnus De La Gardie från Jakobsdals slott (Ulriksdals i dag) i Stockholm så hänger det ihop.
Vem var Gudmund Luth, trädgårdsmästaren som var med och byggde upp de stora och vackra trädgårdarna på Jakobsdal? Vem var hans hustru? Han bör ha varit född omkring 1630-1640.
Så här skrev Anders Färnström i Anbytarforum för flera år sedan:
HejJag släktforskar på Gudmund Luth och har möjligtvis lite mer information om honom då jag kanske hittat honom på Slottet Jacobsdal/Ulriksdal i Solna sn, Stockholm. I Dödboken står det nämligen att en Mäster Gudmund Trädgårdsmästare hustru har begravts då vid tiden 1671. (Genline, LI:1 2515.62.53900). Om man tolkar Brita Gudmundsdotter dödsnotis i Fläckebo, där jag tycker det står Trädgårdsmästaren Gudmund Luth. (Någon annan som har en annan åsikt).Det kanske var så att Gudmund följde med de la Gardie från Axholm till Jacobsdal (Ulriksdal) som också ägdes av Gardie. En trädgårdsmästare var väl en person man håll hårt i under 1600-talet pågrund av alla slottbyggen/trädgårdsanläggningar. Jag kan inte bevisa att de är just Gudmund Luth men det kan vara ett spår. Och den gemensamma faktorn är de la Gardie.
Någon som har mer information eller vill fortsätta spåna kring den här familjen?