Hej, jag har två frågor som uppstått då jag letat efter information kring anförlusters påverkan på storleken av en DNA-matchning.
I nyhetsarkivet hos Rötter hittade jag information i en artikel från 2022 angående anförluster (
https://www.rotter.se/senaste-nytt/3728-hur-nara-slakt-ar-du-med-din-dna-traff). Där står att vid anförlust kan antalet cM i DNA-matchningar vara vilseledande, då de indikerar på ett närmare släktskap än det faktiska. För att undersöka om det är ett avlägset släktskap, trots relativt högt cM-tal, använder största segmentets längd som indikator. Där står följande, "Om er största bit matchande dna är liten (under ca 15 cM) betyder det oftast att släktskapet finns längre bak i tiden".
Min första fråga är då vad innebär egentligen "längre bak i tiden" i detta fall?
Jag har en träff med en kvinna i USA vars farfar utvandrade som nyfödd, 1880, med sina föräldrar, Min farfars mor kommer från samma område och föddes 1874. Vår matchning är på 124 cM fördelat på 9 segment där det största är 24 cM. Detta fick mig att tro att vår gemensamma ana borde vara relativt nära i tid (ca 4 generationer bakåt), men när jag nu byggt ett träd för henne upptäcker jag att hennes farfars föräldrar är kusiner och att farfars mors föräldrar också är kusiner, vilket borde betyda att släktskapet ligger längre bakåt i tid.
Fråga nummer två handlar om hur långt bak i tiden den gemensamma ana kan vara i i fallet jag beskrivit?
Mvh Marie