ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bok  (läst 271 gånger)

2024-12-10, 16:08
läst 271 gånger

Utloggad Amanda Sjöblom

• Anbytare ***
  • Antal inlägg: 162
  • Senast inloggad: 2024-12-14, 22:09
    • Visa profil
Hej! Min släkting Jan Larsson föds 1772 som oäkta son till quinspersonen Marta Jansdotter i Norrby, Lagga. Det står ingenting om någon pappa i födelseboken och det finns ingen konfirmationsbok i  den församlingen som Jan bor i när konfirmerar sig. Jan flyttar senare till Glupen, Östuna där bor han tills han dör. Jans mamma gifter sig med en man men han heter inte Lars. Jan heter Larsson hela tiden som vuxen.  I husförlängden Lagga volym : SE/ULA/10696/A I/4 Bild 81/ Sida 68 så står det att Jan har fått en barnabok 1783 när han är 11 år.  Varför fick han en barnabok ?? Mvh Amanda

2024-12-10, 16:32
Svar #1

Utloggad KG Hammarlund

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3006
  • Senast inloggad: 2025-01-18, 11:01
    • Visa profil
Det skulle möjligen kunna handla om den här:
https://litteraturbanken.se/f%C3%B6rfattare/MurrayG

I så fall får man kanske tänka sig att någon mer välbeställd person i socknen såg till att behövande fick denna bok. Kunde vara värt att bläddra lite i längden ock se om boken nämns på flera ställen.

TILLÄGG: Det verkar så, se t ex sid 75 och 76.

2024-12-10, 17:10
Svar #2

Utloggad Amanda Sjöblom

• Anbytare ***
    • Visa profil
Ok , fick barn en sådan bok för att dom skulle lära sig att läsa bättre/ lära sig läsa ? Det fanns säkert flera människor förut som inte kunde läsa och räkna. Jag minns inte när det blev skolplikt, var man tvungen att gå i skolan 1779 när Jan var 7 år ?

2024-12-10, 17:48
Svar #3

Utloggad KG Hammarlund

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3006
  • Senast inloggad: 2025-01-18, 11:01
    • Visa profil
I princip gällde sedan 1688 års kyrkolag att alla skulle kunna läsa och skriva. Det kontrollerades i husförhören. Det var föräldrarnas ansvar att lära barnen, om föräldrarna inte kunde så fick klockaren eller prästen ta på sig det.
Skolplikt kom med folkskolan 1842.
Förstås kunde läskunnigheten variera, och det gällde ju att man hade någon bok hemma (men bibel, psalmbok eller postilla fanns i många hem.

Om det nu är rätt Barnabok jag länkade till (stämmer ju väldigt bra tidsmässigt) så gavs den ut just för att förbättra läskunnigheten. Men den var nog för dyr för de allra flesta. Det är därför jag tänker mig att någon av de mer välbärgade i socknen, som också tyckte det var viktigt att alla kunde läsa, såg till att den kunde delas ut.

Här kan du läsa om föreningen som gav ut boken och som också drev skolor runt om i landet:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Pro_Fide_et_Christianismo

2024-12-10, 17:59
Svar #4

Utloggad Amanda Sjöblom

• Anbytare ***
    • Visa profil
Ok. Ja Jans mamma verkade vara rätt fattig så hon hade nog inte råd att köpa boken till honom men det var ju snällt att han fick boken så han förhoppningsvis lärde sig läsa :)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Annonser

Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna