ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Fickur  (läst 378 gånger)

2024-11-23, 16:43
läst 378 gånger

Utloggad Björn Karlsen

• Anbytare **
  • Antal inlägg: 48
  • Senast inloggad: 2025-11-09, 14:03
  • Dokumentera släktskap
    • Visa profil
Hej Rötter
 Jag fick ett fickur an min morfar för sådär 70 år sen, jag var nog för ung och grön att fråga om dets ursprung och historia. Kanske någon av Rötters läsare har mer uppgifter om den.
 Den är graverad med en häst och ryttare + en signatur på bak locket.
 På bak luckan står ANCRE 15 RUBIES antagligen  firmanamn och ett kvalitetsvärde.
 Under det här locket finns urverket med många fina graveringar.
 Framsidan med urtavla och visare. Någon som har sett eller vet något om detta? Se bilder.

2024-11-23, 20:56
Svar #1

Inloggad KG Hammarlund

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3980
  • Senast inloggad: 2025-11-15, 15:44
    • Visa profil
Jag kan tyvärr inte säga något om just detta uret, men Ancre är inget firmanamn utan säger bara att det är ett ur med ankargång (som i princip allamoderna mekaniska klockor). Se https://sv.wikipedia.org/wiki/Ankare_(urverksdel)
 15 rubies anger att urverket har 15 lagringspunkter med rubin i lagret.

2024-11-26, 13:14
Svar #2

Utloggad Björn Karlsen

• Anbytare **
  • Antal inlägg: 48
  • Senast inloggad: 2025-11-09, 14:03
  • Dokumentera släktskap
    • Visa profil
Hej KG.
 Tack försvar, jag fick åtminstone bekräftat det där med Ankargång och antal lagringspunkter.
 Jag var intresserad av bilden på baksidan och de initialer som står där, men kanske någon mer har upplysning om det.
 Hälsning Björn

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Annonser

Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna