ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ljungarums säteri, N Mellby sn  (läst 1372 gånger)

2007-02-20, 05:53
läst 1372 gånger

Utloggad Jan-Philip Hollström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 39
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Känner någon till om Ljungarums säteri finns kvar fortfarande? Om så är fallet, var ligger det? Jag kan inte hitta det på någon karta.
 
Hälsningar
Jan-Philip hollström

2007-02-20, 18:04
Svar #1

Eva Leksell

Något Ljungarums säteri verkar inte ha funnits i Norra Mellby, bara en by Ljungarum, enligt Ortnamnsregistret i Sofi (www2.sofi.se/SOFIU/topo1951/_cdweb/_s1lx001/117125d1.htm).

2007-02-20, 20:20
Svar #2

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Enligt Rosenbergs geografisk-statistiska handlexikon (1883) fanns det en herrgård i Ljungarum, Norra Mellby. Af säteriet återstår blott 7/32 mtl 6.100 kr. Det öfriga är by.

2007-02-20, 21:27
Svar #3

Utloggad Jan-Philip Hollström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 39
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Då är väl byggnaderna borta dom också vid det här laget. I en beskrivning av västra Göinge härad författad av JH Lemke år 1820, så fanns säteriet kvar då. Då var det tydligen 1 5/8 mantal och bebyggt med hus av gråsten och tegel.
 
Den siste medlemmen av min släkt som jag vet bodde där dog där 1794. Jag antar att det såldes därefter. Det hade varit roligt att se om det fanns kvar.
 
Tack för hjälpen,
 
Jan-Philip Hollström

2007-02-20, 22:19
Svar #4

Johan Bergengren

Visst finns Ljungarums säteri i Norra Mellby församling! Det är känt sedan 1650-talet och köptes 1811 av min farfars farfars far, kaptenen Anund Theodor Bergengren från Kristianstad. Det gick i arv till sonen Carl Anders Theodor, som också innehade Röslövs säteri i grannförsamlingen Häglinge. Där föddes min farfar 1867. Huvudbyggnaden på Röslöv revs på 1950-talet men på Ljungarum finns den kvar och har nyligen restaurerats. Ljungarum ägs idag av industrimannen Rune Andersson på Mellby gård.

2007-02-21, 19:11
Svar #5

Utloggad Jan-Philip Hollström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 39
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Tack för det Johan. Nästa gång jag är i Sverige skall jag försöka åka förbi. Du känner inte till om det finns några bilder på nätet?
 
Jag undrar om det var din familj som köpte gården av Bengt Hollströms arvingar.
Gården köptes någon gång innan 1730 av Fadder Hollström, överinspektor för salpetersjuderistaten i Skåne, Blekinge och Halland. En av hans söner, Bengt, som var lagman bodde där till sin död 1794. Sedan hittade jag nyss i mina paper ett brev från Bengts dotter Britta Catharina till hennes man Johan Adam Wesslo (adlad Mannerstam), daterad 1801, Ljungarum. Alltså fanns det kvar i släkten åtminstone tills dess. Vet du vem din farfars farfars far köpte gården av?

2007-02-21, 21:03
Svar #6

Johan Bergengren

Tyvärr, Jan-Philip, måste jag svara nej på båda dina frågor. Får jag veta något mer hör jag av mig. Tänker du resa dit kan det kanske vara bra att veta att den nuvarande ägaren inte själv bor på gården. Huvudbyggnaden är uthyrd.  
Johan

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna