ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: ArkivDigital: Västra Göinge häradsrätt (L, M) FIIa:43 (1813) Bild: 600 Sida: 16  (läst 266 gånger)

2024-10-30, 16:48
läst 266 gånger

Utloggad Kerstin Bernerson

• Anbytare **
  • Antal inlägg: 71
  • Senast inloggad: 2024-12-09, 18:50
    • Visa profil
Hej!

Jag skulle gärna vilja ha hjälp med att tolka vad som står på sista sidan i bouppteckningen efter Anders Persson i Önnestad. Bouppteckningen upprättades den 28 september 1813.

Tack på förhand!

/Kerstin

2024-11-01, 12:24
Svar #1

Utloggad Carina Månsson

• Anbytare ***
  • Antal inlägg: 168
  • Senast inloggad: 2024-12-07, 18:32
    • Visa profil
Förmodar du är intresserad av begynnelsen
Utj afledne Anders Pehrssons i Önnestad Sterbhus innestående Barnegods för Nils Tufwas från Hönnemölla omyndiga Dotter Marna i Gamlemölla, efter Wästra Gjöinge härads Lofl Tings Rätts Utslag af den 27 Martij 1805 hafwa wj till Capital och Ränta till denna dag ärhållit med sammanräknade ………

Den är dock något egenartad, Nils Tufvesson tycks ha bott i Hönemölla som ligger i Åraslöv Vinslöv sn, medan dottern bor i Gamlemölla som ligger i Kolaberga N Strö sn, men hon har kanske flyttat....

Mvh Carina

2024-11-02, 15:03
Svar #2

Utloggad Stefan Gelow

• Anbytare ***
  • Antal inlägg: 246
  • Senast inloggad: 2024-11-17, 20:50
    • Visa profil
Angående det sista du sade, Carina, så avser det ju barngods för Nils Tufwessons dotter, så Nils Tufwesson är uppenbarligen avliden även om han var i Hönnemölla när han levde. Att dottern nu är i Gamlemölla skulle ju till exempel kunna indikera att hennes moder gifte om sig efter makens död och flyttade dit (eller flyttade dit av andra skäl).

Mvh
Stefan Gelow

2024-11-17, 10:44
Svar #3

• Anbytare **
    • Visa profil
Tack för hjälpen, båda två!

(Jag upptäckte först igår att mina mail från Anbytarforum hamnat i skräpposten den senaste månaden, så först nu såg jag svaret tyvärr.)

Nils Tufvesson och hans dotter Marna är inga jag stött på tidigare i min släktforskning, så nu får jag gräva vidare. Sannolikt är de väl släkt med Anders Persson eller hans fru om han varit förmyndare för Marna?

/Kerstin

2024-11-17, 15:44
Svar #4

• Anbytare **
    • Visa profil
Hej igen!

Nu har jag lyckats identifiera Nils Tuvesson och hans dotter Marna Nilsdotter:

Nils Tuvesson, född 1737-01, dog 1773 i Hönnemölla Åraslöv i Vinslövs församling. Hans dotter Marna Nilsdotter är född 1772-08-11. Modern Elna Persdotter gifter om sig 1776 med en Ola Jönsson i Gamla Mölla, Färlövs församling och flyttar dit tillsammans med dottern Marna. Modern dör sedan 1811. I de senaste husförhörslängderna där jag hittat Marna (Färlöv 1816-1831) är hon fortfarande ogift (och omyndig?). Det finns anteckningar om att Marna har epilepsi.

Men, jag har inte kunnat hitta något som pekar på att Anders Persson eller hans fru Elna Olofsdotter är släkt, vare sig med Nils Tuvesson, Elna Persdotter, eller Ola Jönsson. Och vad var det som hände 1805 som gjorde att Anders Persson då  blev förmyndare för Marna? När hennes far dog 1873 var Anders bara tjugo år, så han blev väl knappast förmyndare redan då? Kan det finnas någon förklaring till det hela i bouppteckningen efter Nils Tuvesson? Jag lyckas tyvärr inte tolka mer än enstaka ord i den:
ArkivDigital: Västra Göinge häradsrätt (L, M) FIIa:24 (1772-1773) Bild: 6300 Sida: 131 (upprättad 1773-10-14).

Med hopp om hjälp,
/Kerstin

2024-11-17, 19:07
Svar #5

Utloggad Stefan Gelow

• Anbytare ***
  • Antal inlägg: 246
  • Senast inloggad: 2024-11-17, 20:50
    • Visa profil
Hej!

Ja, om det är rätt personer du hittat (och det låter ju som om du har ordentligt med information om dessa) är det ju intressant eftersom det var så långt innan den bouppteckning som togs upp först. Möjligen måste man gå in i domboken och titta 1805-03-27 som nämndes först. Möjligen under förmyndarskapsprotokoll (där förändring av förmyndare brukar tas upp).

Tills dess så kan jag säga om Nils Tuvessons bou ovan vilka personer som nämns i alla fall, om det skulle råka vara några du känner till i din forskning sen tidigare. Notera att jag använder standardiserade stavningar snarare än nödvändigtvis de exakta bokstäverna valda i bou.

Å änkan Elin ("Elna") Persdotters vägnar så närvarade hennes far, Per Torstensson i Åreslöf.

Å den omyndiga dotterns vägnar (alltså förmyndarna) Åke Hansson i Ramla. Per Karstensson(?) i Sörby som ock är svåger i huset, har fått bud, men infann sig inte.

Sen nämns också som värderingsmän nämndemannen Wolmar Hansson i Ljunga och åbon Jon [Jan?] Mattisson i Åreslöf.

Mvh
Stefan Gelow

2024-11-18, 09:59
Svar #6

• Anbytare **
    • Visa profil

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Annonser

Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna