Hej igen!
Nu har jag lyckats identifiera Nils Tuvesson och hans dotter Marna Nilsdotter:
Nils Tuvesson, född 1737-01, dog 1773 i Hönnemölla Åraslöv i Vinslövs församling. Hans dotter Marna Nilsdotter är född 1772-08-11. Modern Elna Persdotter gifter om sig 1776 med en Ola Jönsson i Gamla Mölla, Färlövs församling och flyttar dit tillsammans med dottern Marna. Modern dör sedan 1811. I de senaste husförhörslängderna där jag hittat Marna (Färlöv 1816-1831) är hon fortfarande ogift (och omyndig?). Det finns anteckningar om att Marna har epilepsi.
Men, jag har inte kunnat hitta något som pekar på att Anders Persson eller hans fru Elna Olofsdotter är släkt, vare sig med Nils Tuvesson, Elna Persdotter, eller Ola Jönsson. Och vad var det som hände 1805 som gjorde att Anders Persson då blev förmyndare för Marna? När hennes far dog 1873 var Anders bara tjugo år, så han blev väl knappast förmyndare redan då? Kan det finnas någon förklaring till det hela i bouppteckningen efter Nils Tuvesson? Jag lyckas tyvärr inte tolka mer än enstaka ord i den:
ArkivDigital: Västra Göinge häradsrätt (L, M) FIIa:24 (1772-1773) Bild: 6300 Sida: 131 (upprättad 1773-10-14).
Med hopp om hjälp,
/Kerstin