ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Barnabärerskans namn vid dop 26 sep1756 Brågarp/Nevishög  (läst 165 gånger)

2024-10-27, 21:26
läst 165 gånger

Utloggad Björn Magnusson

• Anbytare **
  • Antal inlägg: 69
  • Senast inloggad: 2024-12-16, 00:38
    • Visa profil
Hej!

Önskar hjälp att tyda barnabärerskans namn vid dop i Nevishög (finns i kyrkobok för Brågarp) 26 sep 1756 då Jöns Nilssons och Kerstina Persdotters dotter Elna i Torreberga döptes. Jag tycker att hennes namn börjar med Elna, men kan inte tyda resten och misstänker att hon kan vara farmor eller mormor till barnet. Notisen finns på bild 92 sida 84 i riksarkivet Brågarp C1.

Björn Magnusson

2024-10-27, 21:45
Svar #1

Utloggad Lennart Altin

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1081
  • Senast inloggad: 2025-01-17, 00:45
    • Visa profil
Suseprix Elna Erik Pers ibidem. = Erik Persons hustru Elna i Torreberga.
Erik Persson och Elna Persdotter i Torreberga får barn 1753 så farmor och mormor kan hon svårligen vara.
De vigdes som ogifta år 1740.
Troligare istället att Kristina Persdotter är syster till någondera av de två.

2024-10-27, 23:51
Svar #2

Utloggad Björn Magnusson

• Anbytare **
    • Visa profil
Tack Lennart,
Det tror jag också då. Har börjat forska vidare med utgångspunkt från Erik Persson och Elna Persdotter och sett att de bodde på Torreberga No. 4 1742 ( i mtl) och att de var en av två familjer. Den första familjen verkar vara Per Bengtsson med hustru och flickorna Kerstina och Bengta.
skulle du vilja kolla att jag läst rätt.

I så fall kanske Kerstina är dotter till Per Bengtsson på Torreberga no.4

2024-10-28, 21:09
Svar #3

Utloggad Björn Magnusson

• Anbytare **
    • Visa profil
Hej Lennart,

ser att jag läst fel namn:

1742-  skall vara Tufve Persson och Erik Persson (Kirstina finns som flicka eller piga hos dem)
1720-1738 är Pehr Hemmingsson åbo på Törreberga No. 4 (Kirstina måste utifrån när hennes barn föddes ha fötts under denna tid)
1714-1718 är Hemming Tuvesson åbo på Törreberga No. 5
1651 i decimantboken är Thue Hemmingssen på Törreberga No.3

Skall fortsätta forska om Per Hemmingsson i bl.a. dödboken..

Naturligtvis är det inte säker att dessa personer är far, farfar etc. till Kerstina Persdotter, men Hemming är ju ett ovanligt namn så jag tycker att indicerna ör mycket starka. Tack vare ditt svar har jag förmodligen hittat anor i Törreberga enda tillbaka till mitten av 1600-talet.

Än en gång tack och hälsningar

Björn M

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Annonser

Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna