ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: För vem var vargeringskarlen Nils Larsson f 1725 "stand in"?  (läst 654 gånger)

2024-10-20, 15:18
läst 654 gånger

Utloggad Ulla Nilsdotter Jonsson

• Ulla NJ
  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 204
  • Senast inloggad: 2025-01-11, 20:52
    • Visa profil
Nils Larsson föddes  25 augusti 1725 i Sälje, Ekshärad, Värmland.

Ekshärads kyrkoarkiv, Födelse- och dopböcker, SE/VA/13100/C/2 (1723-1799), bildid: C0037003_00028, sida 33

Han var vad jag förstår bland annat vargeringskarl i Halla, d v s  en slag reservsoldat i krigstider.

Går det att ta reda på vilken ordinarie soldat en vargeringskarl ersatte? Hur utsågs personen? Blev han avlönad?? Var tjänsten tidsbegränsad? Han ingick antagligen i Närke-Värmlands regemente och där fanns väl inte rotesystemet???

Vore väldigt roligt få veta mer utöver det som står i uppslagsböcker och som tagit upp tidigare på forumet.

mvh
Ulla

2024-10-27, 19:02
Svar #1

Utloggad Ulf Berggren

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3831
  • Senast inloggad: 2025-01-19, 14:38
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Närke-Värmlands regemente hade rotesystemet, varför skulle de inte ha det?

Reservsoldater ersatte nog generellt inte någon bestämd soldat. Men du hittar nog mer om vargeringskarlar på Hans Högmans militariasida. Och i länsräkenskapernas avkortningslängder ser man ofta när de utsågs och vilket soldatnummer de fick.
Ulf Berggren

2024-10-27, 19:51
Svar #2

Utloggad Ulla Nilsdotter Jonsson

• Ulla NJ
  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 204
  • Senast inloggad: 2025-01-11, 20:52
    • Visa profil
Tack Ulf!
Högman har jag redan använt mig av.
mvh Ulla

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Annonser

Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna