ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kyrkoherde C.G.W. Hallberg m. familj i Västra Nöbbelöv  (läst 455 gånger)

2004-09-25, 11:10
läst 455 gånger

sara

Är det någon som vet något om Carl Gustaf Wallentin Hallbergs familj?
Han var kyrkoherde i Vestra Nöbbelöfs och Skifarps pastorat.
 
Född 1844-02-14 i Kristianstad
Död 1915-04-05
 
Första hustrun Ida Ahnfelt
Född 1844-12-25
Död 1904-11-25
 
Andra hustrun Johanna Hallberg (född Jönsdotter)
Född 1857-10-22 i Brunnby
Död 1939-01-22
 
När gifte han sig med Johanna?
När flyttade Johanna till Västra Nöbbelöv?
Hade de några barn?
 
1890 arbetade Johannas bror, Bengt (1863-07-15, Brunnby), som kusk i Västra Nöbbelöv.
Bengt gifter sig i november 1890 med Matilda Kristina Jönsson (1869-11-25, Öja), som arbetar som hushållerska hos C.G.W. Hallberg och Ida Ahnfelt.
 
I oktober 1890 föds Bengts och Matilda Kristinas dotter Anna Elisabeth i V. Nöbbelöv. De flyttar senare till Brunnby.

2004-09-25, 12:59
Svar #1

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Här är familjen i Sveriges befolkning 1890:
 
Hallberg, Carl Gustaf Vallentin 1844 Far
Ahnfelt, Ida 1844 Mor
(Barn), Gustaf Valdemar 1880 Barn
----------
Jönsson, Johanna 1857 Ensam
 
De bor då i  
 
N:o 11 Nöbbelöf
Västra Nöbbelöv (Malmöhus län, Skåne)
 
Hustrun är född i Knästorp.
Sonen är född i Helsingör.
 
Johanna Jönsson är född i Brunnby.

2004-09-25, 14:58
Svar #2

Peter Larsson

Hejsan!
 
Jaha, Du Sara, denne mycket specielle präst Hallberg har jag skrivit om i e av mina böcker: Tre byar - Tre världar. Han var en folkets man som stötte sig med de kyrkliga församlingsborna, då han gärna tog både ett och två glas i goda bröders lag. Han lär ha haft ett gott utseende och när första hustrun dog tog han istället till sig den JOhanna som varit städerska i prästgården, hon blev istället för Johanna Jönsson nu Johanna Hallberg. Det går många mustiga historier om detta i bygden. Hör av dig om Du är intresserad.
 
Många hälsningar
 
Peter Larsson i Ystad

2004-09-28, 22:09
Svar #3

sara

Hej!
Tack för hjälpen.
Anledningen att jag söker är att jag är ättling till Johannas bror Bengt, som också han bodde i Nöbbelöv. Han och hustrun Matilda flyttade ju senare till Brunnby där de andra barnen föddes.
Är det möjligen någon som har bilder på Johanna, Bengt eller Matilda?
Mvh Sara

2004-09-29, 16:09
Svar #4

Peter Larsson

Hej igen, Sara!
 
Jodå, jag har bild på åtminstone Johanna!
 
Peter L

2004-10-01, 20:04
Svar #5

sara

Hej igen!
Har du möjligen någon scannad kopia på bilden?
Efter lite mer efterforskning i husförhörslängder har jag funnit att C.G.W. Hallberg och Ida bodde på samma plats, Ystad St Petri 278-9, 1869, när Matilda Kristina föddes.
Året därpå flyttar Matilda och hennes mor, Charlotta Carolina Petersdotter till Öja.
Det är ju ett tag sedan, men vet du möjligen något om detta? Matilda fick ju komma och arbeta i familjen när hon var 20 år, så någon kontakt bör de ju ha haft genom åren..
 
Sara

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna