ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Släktförhållanden Sikfors 1681  (läst 458 gånger)

2024-10-01, 21:49
läst 458 gånger

Utloggad Karin Desirée Granqvist

• Anbytare ****
  • Antal inlägg: 578
  • Senast inloggad: 2024-10-11, 15:04
    • Visa profil
Hej,

som jag förstår detta ärende vid Piteå sockens häradsting 1681, så var Johan Erichsson styvfar till Johan Larsson, gift med Johan L:s mamma Gunnila. Johan L. och Johan E. omnämns som grannar.

Johan Larsson var i sin tur gift med en dotter till Olof Olofsson i Sikfors, medan en annan svärson till O.O. var Olof Ingevaldsson i Älvsbyn. Johan L. hade fått förgångsjorden tillhörande O.O. Fast sedan ville Johan L. ha ägorna som Johan Erichsson använt, och använt i 19 år.

Det som blir förvirrande är att Gunnila också omnämns i sammanhanget att 'Johan Larsson höll skifte mellan sig och hustru Gunnila med sina barn', vilket skett 1663. Fast jag menar det betydde mellan Johan, modern Gunnila och de övriga barnen, dvs syskonen till Johan. Johan L. hade en bror - som blev soldat - och en syster.

Sedan står det direkt efter också underligt nog "uppdrar dem sinom måg, Johan Erichsson". Men Johan Erichsson var den som ex. betalat Johan Larssons bror för att bli soldat.

Det står sedan längre ned att 'Johan Erichsson är således, 4) då redan på den
tiden kommen i possession med hustru Gunnila uti hemmanet efter salige svärfadern'
. Fast svärfadern i sammanhanget är Olof Olofsson i Sikfors. Den meningen får det att verka som att Gunnila var dotter till Olof och att han därmed blev svärfader till Johan E. Fast det går inte ihop med att Gunnila omnämns som Johan Larssons mamma och Johan Larsson var gift med en dotter till samme Olof Olofsson. Jag tror att här hade skrivaren blandat ihop "svärfar" med "far" och att den som menas i meningen var Johan Larssons salige far.

Det står även att Johan Larsson inte kan stöta Johan Erichsson bort från hemmanet efter sin framlidna svärfar. För Johan Erichsson hade köpt del av Olof Olofsson hemman,närmare bestämt Olof Olofssons dotterdotters jord, och kanske ville Johan Larsson då som gift med en av O.O:s döttrar komma åt den jorden. För det står att Johan E. hade arvejord efter O.O:s dotterdotter och efter Johan Larssons syster. Johan E. torde ha köpt Johan L:s syster jord när Johan E. gift sig med Gunnila.

Vidare hade Johan L. arvejord i Arnemark. Jord i Roknäs omnämns också vilken verkar ha varit Johan Erichssons (första) hustrus jord jämte (nyss nämnda) jord tillhörande Johan Larssons systers arvejord och Olof Olofssons dotterdotter. Johan Erichssons jord var fastlagt i ett fastebrev den 23 mars 1666.

Här tror jag skrivarens sätt att formulera sig blev fel, att han kan ha rört ihop personerna med fel epitet som "far" med "svärfar". Vidare menar jag att Johan L. och mamma Gunnila och Johans syskon -- brodern och systern -- skiftade jorden sig emellan 1663, och sedan så gifte sig Gunnila vid 1666 med Johan Erichsson, eftersom Johan Erichssons jord efter JOhan Larssons syster och Olof Olofssons dotterdotter slogs fast i ett faste brev tre år senare, dvs 1666.

Fastebrevet från 1663 finns inte ens omnämnd i domboken det året och skiftet gjort 1666 är inte omnämnt i 1666 års dombok.

Så frågan är: var Johan Larssons mamma Gunnilla och Johan Erichsson dennes styvfar, gift med Gunnila? Det konstiga med det är vid sådana tillfällen brukade just ordet "styvfar" användas. Men jag tror ändå att Johan Erichsson var Johan L:s styvfar. Varför Johan L. ville ha än mer jord än han redan hade fått är svårt att veta.

Mvh

-----------
ArkivDigital: Svea Hovrätt - Advokatfiskalen Västernorrlands län (Y) EXIe:3468 (1681) Bild: 5070 Sida: 498 GENVÄG v423993.b5070.s498
Ärendet i modern svenska:

Johan Larsson i Sikforsen. Hans moder hustru Gunnila. Sorgligt änkestånd. ”Utaf
Hans Sahl. Faders hemman” hade han ingenting fått vare sig av pengar eller
genom eljest arvsrätt, de [jordägor] som hans granne Johan Erichsson använt i 19 års tid.
Johan L. menade att dessutom hade hans bror gått knekt för honom och den delen
besitter Johan Erichsson. Rätten fann emellertid att 1) hemmanet hade förra åbon Olof Olofsson år 1650 begett under sytningsvillkor till sina
svärsöner Johan Larsson och Olof Ingewallson på Byn
. De hade fått
bland annat 4 skälland jord av hemmanets fasta,
som bestod av 4 tunnland 1 ½ skälland. De nämnda förgångs-
jorden var sedan transporterad till Johan Larsson allenast,
som svärfadern ”förgångat”
hade. 2) denna Johan
Larsson hade till hemmanet fört och lagt in sin egen arvejord från
(s. 499) Arnemark 2 skälland, av Mats Jönssons hemman fyra,
av Lars Jönsson ett, och av Begg/Bagg Kirstin 1 skälland, samt köpt
av sin svåger Olof Ingewalson 3, av sin hustrus syster 3, och
av Sylvesters Anna 3 skälland, att honom tillkom
med svärfaderns [Olof Olofsson] förgångsjord 21 skälland, förutan 50 RDR
för hans senare hustrus bortsålda jord där inlagt, som
annotationen 1660 visar. 3) År 1663 när nämnde Johan
Larsson höll skifte mellan sig och hustru Gunnila med sina
Barn
, har han tagit av obytt 6 skälland åker med
äng där under och en humlegård sig till förgånga, uppdrar
dem sinom måg, Johan Erichsson
, var på lagmans-
dom och fastebrev är gett den 23 mars 1666. Såsom
och dessförutan 5 skälland hans senare hustrus jord ifrån
Roknäs, 2 skälland salige Olof Olofssons dotter dotters och
2 skälland Johan Larssons systers arvejord, blir
15 skälland tillsammans, förutom 1/3 del av de behållna 2
Tunnland att Johan Erichsson är således, 4) då redan på den
tiden kommen i possession med hustru Gunnila uti
hemmanet efter salige svärfadern
, av 16 ½ skälland, dem han
och 5) allt sedan i 21 års tid oklandrat possiderat, knekt
och utlagor där av presterat, jämväl, 6) betalt Johan Larssons
bror 100 RDR kopparmynt uti dess knektlega
, som byteslängden
och kontrakt med mera exprimerer, war det uti
goda mäns närvaro om det fast med hustru Gunnila
strax efter bytt väl förlitkes; Alltså finner hans nåd
herr Amiralen med häradsrätten platt inga skäl varigenom
Johan Larsson nu kan eller må stöta Johan Erichsson ifrån
dennes laga och välfågna andel uti hemmanet efter sin fram-
lidna svärfar
, eftersom för längst undfångat laga domarna
så till vida hans hustru icke icke [två ”icke”] varit der till ”arf-
burin och skyldh”, än denne Johan Larsson, så att om skönt
han den tiden var liten och omyndig, var dock hans moder
och broder myndiga
, ty de då hade borde vigilera i saken om
(andra sidan uppslaget) om eljest Jus protimisios skulle nu för honom pravalera kun-
Na, vilket och ej vidare ske kan, än vad som på skift-
et 1663 honom och hans syster till arv falla månde, det nju-
ter han med sin moder och Johan Erichsson behåller oklandrat
vad han på hans lott fallit och eljest honom bebrevat är, så
vad efter som tillförene, likväld det 1 o. 18 kap. Jordabalken […]

2024-10-04, 14:37
Svar #1

Utloggad Ulf Holmberg

• Anbytare ***
  • Antal inlägg: 397
  • Senast inloggad: 2024-10-05, 17:30
    • Visa profil
Jag tror du ska tänka på att det finns två Johan Larsson och i målet växlar man hejvilt mellan dessa båda. Klart förvillande!
/Ulf H.

2024-10-05, 09:22
Svar #2

Utloggad Per Sundin

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7055
  • Senast inloggad: 2024-10-15, 09:05
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Två Johan Larsson i Sikfors? Då hade man nog försökt att skilja dem åt, t.ex. "den äldre" och "den yngre". Johan Larsson höll ett skifte med hustru Gunilla, kan vara en änka efter Olof Olofsson och Johan Larssons hustrus styvmor? Gunilla har en måg Johan Erichsson. Ordet styvfar finns väl inte i protokollet?

2024-10-05, 15:18
Svar #3

Utloggad Ulf Holmberg

• Anbytare ***
  • Antal inlägg: 397
  • Senast inloggad: 2024-10-05, 17:30
    • Visa profil
Se Johan Larsson, född ca 1655 och död 1727. Finns på Sikfors nr 4. Vem har han som farfar? Jo, Johan Larsson (den äldre). I målet är båda omnämnda, det är det som förvillar läsaren.
/Ulf H.

2024-10-05, 17:56
Svar #4

Utloggad Per Sundin

• Anbytare *****
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Ok, du har säkert rätt, men "hejvilt" är väl en överdrift. Han född 1655 bör vara den som finns i punkt 4,5,6 och den som egentligen hela målet handlar om. Men det kan ju inte vara han som svärfadern Olof Olofsson fick sytning hos 1650, och givetvis "nämnde Johan Larsson" som skiftar arv med hustru Gunilla, och troligen den som nämns under punkt 2. Vilken Johan Larssons systers arvejord är i slutet på punkt 3 kanske inte spelar så stor roll.

2024-10-07, 17:14
Svar #5

• Anbytare ****
    • Visa profil
Jättetack Ulf och Per. Jag ska sätta ihop det här på mina släktforskarsidor.

Johan Erichsson var måg till Gunnila. Jag menar också att hon torde ha varit gift med Olof Olofsson. Det är därför Johan E. innehade jord som Johan L. menade han skulle ha som arv.

Tack igen.

2024-10-08, 14:23
Svar #6

• Anbytare ****
    • Visa profil
Jag upptäckte en sak: Johan Larsson (d. 1672) var gift två gånger. Fösta hustrun avled 30 juli 1659, står som "Johan Lares hust wed Sÿforßen _ _" i dödboken i födelse- och dopböckerna. Sedan finns det återigen en hustru på gården till Johan L. i ML fr.o.m. 1665 (ML för 1664 saknas). Det var sannolikt det som tvingade fram skiftet 1663 mellan Gunnila och Johan Larsson (d.y.).

Vigseln saknas i Piteås kyrkböcker, så hustrun kan ha varit från en annan socken och därför hade de gift sig i nya hustruns hemförsamling, vilket var vanligt.

2024-10-09, 15:29
Svar #7

• Anbytare ****
    • Visa profil
Ju fler gånger jag läser detta desto mindre förstår jag.

Kan någon vara en vänlig själ och göra ett litet släktträd?

Jag vore mycket tacksam för det.

Och nej, styvfar finns inte i protokollet, inte heller styvmor. Johan Erichsson var gift med Johan Larssons dotter enligt boken om Sikfors. Gunnilas måg hette Johan Erichsson. Sytningsavtalet Olof Olofsson skrev gällde Johan Larsson (i Sikfors) och Olof Ingewaldsson i Byn, dvs Älvsbyn.

De är viktiga för mig för jag är släkt både med Ingewaldssonssläkten i Älvsbyn och de på Sikfors nr 4 dvs Johan Larssons och hans dotter.

Tack på förhand.

Två Johan Larsson i Sikfors? Då hade man nog försökt att skilja dem åt, t.ex. "den äldre" och "den yngre". Johan Larsson höll ett skifte med hustru Gunilla, kan vara en änka efter Olof Olofsson och Johan Larssons hustrus styvmor? Gunilla har en måg Johan Erichsson. Ordet styvfar finns väl inte i protokollet?

2024-10-09, 16:01
Svar #8

• Anbytare ****
    • Visa profil
Jag gör ett eget försök. Är det något fel i det lilla trädet vill jag gärna veta det, tack.

2024-10-09, 16:03
Svar #9

• Anbytare ****
    • Visa profil
Det där blev fel för att Gunnila hade Johan Erichsson som måg. Jag får inte ihop trädet rätt, så jag vill gärna ha hjälp med det, tack på förhand.

2024-10-09, 16:45
Svar #10

Utloggad Per Sundin

• Anbytare *****
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Jag tar hjälp av en databas för Piteå som jag fick av Ulf för närmare tio år sedan:

STAMTABELL Johan Larsson

TABELL 1
Johan Larsson * cirka 1600 Arnemark † 1672-03-09 Piteå lf Sikforsen 7
  Make: nn Olofsdotter * cirka 1600 Sikforsen 4 † 1659-07-30 Piteå lf Sikforsen nr 7
    Barn:
    Lars Johansson * cirka 1630 Sikforsen 4 † (omkring Piteå lf Sikforsen nr 4, tabell 2
    Dordie Johansdotter * cirka 1630 Sikforsen 4 † 1680-02-29 Piteå lf Sikforsen nr  7, tabell 3
    nn Johansdotter * cirka 1630 Sikforsen 4 † 1678-12-21 Piteå lf Sikforsen
  Make: nn * cirka 1630 Roknäs

GENERATION  1

TABELL 2 (Generation 1, från tabell 1)
Lars Johansson * cirka 1630 Sikforsen 4 † (omkring Piteå lf Sikforsen nr 4
  Make: Gunilla NN * cirka 1630 † 1698-03-24 Piteå lf Sikforsen nr 4
    Barn:
    Kirstin Larsdotter * 1653-09-22 Sikforsen † 1690-08-30 Piteå lf Sikforsen nr 4
     Larsson * cirka 1656 Sikforsen, soldat, troligen död i Skånska kriget
    Johan Larsson * 1658-09-19 Sikforsen † 1727-03-29 Piteå lf Sikforsen nr 4, tabell 4

TABELL 3 (Generation 1, från tabell 1)
Dordie Johansdotter * cirka 1630 Sikforsen 4 † 1680-02-29 Piteå lf Sikforsen nr  7
  Make: Johan Erichsson * cirka 1630 Långnäs 14 † 1693-11-25 Piteå lf Sikforsen nr  8
    Barn:
    Erik Johansson * 1661-09-15 Sikforsen 8 † 1730-05-19 Piteå lf Sikforsen  8, tabell 5
     Johans * 1663-10-04 Sikforsen 8
     Johans * 1670-07-03 Sikforsen 8
    nn Johansson * 1671-09-10 Sikforsen 8 † 1671-09-10 Piteå lf Sikforsen nr  8

Johan Larsson d y tyckte sig snuvad på farfaderns hemman. En del av denna hade Johan Larsson d.ä.s måg Johan Erichsson fått. Johan Erichsson hade suttit på sin jord i 21 år, betalat skatt och t.om. betalat Johan Larssons brors knektlega. Det gick inte att rubba Johan Ericsson från Sikforsen 8 som Ulf kallar hans hemman.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Annonser

Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna