ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Död i krig 1788, men ej upptagen som stupad  (läst 328 gånger)

2024-09-23, 23:18
läst 328 gånger

Utloggad Jan Rydh

• Anbytare **
  • Antal inlägg: 74
  • Senast inloggad: 2024-12-10, 22:02
    • Visa profil
Min anfader Pehr/Petter Boman (1765-1788) var soldat vid Första livgrenadjärregementet, Kinds kompani. Enligt GM så dog han den 8 oktober 1788 i Wärele, Finland. Dödsorsak krig.
För att om möjligt få mer info tag jag mig till riksarkivet och gick igenom "Förteckningar å under kriget sårade och stupade samt deras änkor och oförsörjda barn" rörande ryska kriget 1788-1790. Till min besvikelse hittade jag inte honom. Jag utgår från att uppgiften i GM är korrekt eftersom de fick hitta en ersättare. Då jag är amatör och nybörjare på området kan jag bara gissa mig till varför han inte fanns med i förteckningen över stupade.
Gissning 1: Förteckningen är slarvigt gjord och alla stupade finns inte med.
Gissning 2: Han dog i Finland med inte av krigshandling utan av sjukdom eller olycka.
Gissning 3: Jag letar i fel dokument
Om någon som är insatt i militärens dokumentering som kan förklara det hela är jag mycket tacksam.

2024-09-24, 13:25
Svar #1

Utloggad Åke Carlsson

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 10754
  • Senast inloggad: 2024-12-11, 20:35
    • Visa profil
    • Gensvaret
Att döma av redogörelsen nedan gick de svenska styrkorna i Finland i vinterläger redan den 25 september 1788. Det kom sedan att dröja till maj-juni 1789 innan striderna återupptogs.
https://www.hhogman.se/sve_krig_1700d.htm

Namnet på förbandet som Pehr Boman tillhörde var Östgöta regemente till fot (eller Östgöta infanteriregemente). Beteckningen Första livgrenadjärregementet tillkom först vid omorganisationen 1816. Boman var alltså inte livgrenadjär.
https://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6rsta_livgrenadj%C3%A4rregementet

Som du kanske sett är det flera soldater vid regementet som dör under vinterlägret 1788-89. Har du kontrollerat om dessa finns med i förteckningen? Vid samma kompani återfinns bl.a. Nils Håcker (död 17 okt), Henrik Vesterberg (död 31 dec.), Per Uppman (också död 31 dec), Jöran Källgren (död 30 nov), Carl Hertzman (död i nov.) , Petter Örtegren (död 16 jan -89), Nils Elg (död 10 mar -89), Hans Hornstrand (död 20 jan -89) och Anders Stenberg (död 10 apr -89).

2024-09-24, 15:37
Svar #2

Utloggad Jan Rydh

• Anbytare **
  • Antal inlägg: 74
  • Senast inloggad: 2024-12-10, 22:02
    • Visa profil
Tack Åke! Slarvigt av mig att skriva "Första livgrenadjärregementet" men jag kopierade från centrala soldatregistret och de anger alltid Första eller Andra Livgrenadjärregementet även om ombildningen till dessa fortfarande låg i framtiden. Östgöta regemente till fots är nog korrekt.
Det du skriver att de gick i vinterläger och striderna ännu inte kommit igång tyder kanske på att dödsorsaken var sjukdom eller olycka och i värsta fall att de frös ihjäl. Ska kontrollera dödsfallen åter och se om jag har hittar honom nu.
Tack för att du tog dig tid med detta.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Annonser

Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna