Olof Öberg är min mffff. Han avled i Adolf Fredriks församling i Stockholm den 23 eller 24/12 1813 (olika uppgifter i dödboken och i bouppteckningen, Adolf Fredrik FI:6 bild 230, s 39 resp. Sthlms Rådhusrätt FI:A:395, bild 2800, sid 248).
Den tidigaste uppgiften om honom jag har hittat så här långt är en lysningsnotis från 1797-03-04 i Maria Magdalena församling (EIIa:2, sid 28) där naturligtvis även jungfru Elisabeth Christophersson finns med. De vigs i samma församling 1797-03-11 (EI:4, bild 122, sid 235).
De flyttade i april 1806 från Klara församling in till Adolf Fredrik (BIa:1a bild 300, sid 25).
I handlingar från Överståthållarämbetet för uppbördsärenden (G1BA;27:9 bild 58, sid 197) finns en notering om avskedade sergeanten Olof Öberg och dess hustru Elisabeth med en son och två döttrar. Åldersangivelserna för alla tycks stämma. Här står också "Har klädståndet no 57".
Så här långt har jag inte lyckats något om Olofs födelse som enligt uppgifterna i bl a bouppteckningen bör vara 1769.
Det finns ytterligare en Olof Öberg i ungefär samma ålder i Stockholm vid den här tiden vilket kan förvilla.
Inte heller när det gäller hustrun Elisabeth har jag hittat några uppgifter om födelse eller bakgrund utan även hon dyker först upp i samband med lysningen.
Hennes födelsedatum dyker upp i en längd från Klara församling 1819-1821 där änkan Elisabeth finns skriven tillsammans med en dotter (Klara AI:19 bild 106, sid 191). Hon finns sedan under många år skriven i Jakob och Johannes församling. På flera ställen står hon som uppbördsskrivaränka och tycks bo hos sonen Carl Olof på Blasieholmen.
I dödboken (Klara FIa:9 bild 24, sid 40) står hon som uppbördsskrivaränka medan sergeantsänka är överstruket.
Några tips om hur jag kan gå vidare?