ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Fråga om större genomgång av icke indexerade kyrkböcker  (läst 429 gånger)

2024-09-21, 23:45
läst 429 gånger

Utloggad Kalle Lilja

• Anbytare **
  • Antal inlägg: 32
  • Senast inloggad: 2024-09-23, 23:00
    • Visa profil
Det är med skräckblandad förtjusning som jag nu insett att vissa tyska arkiv äntligen lyckats prioritera rätt och digitalisera en del kyrkböcker som är av intresse för min del.

Detta faktum har fått mig väldigt sugen på att gå igenom samma kyrkböcker i jakten på så många potentiella släktingar som möjligt. ( Och ja jag är rätt säker på att det rör sig om rätt församling då jag redan gjort en del testsökningar på släktingar vars födelsedata jag redan hade kunskap om och dessa har jag hittat i kyrkböckerna ifråga. )

Den typen av kyrkböcker som kommer gås igenom är död- och begravningsböcker, dopböcker samt lysnings- och vigselböcker. ( Tyvärr ser det inte ut som att de tyska prästerna förde något som kan liknas vid våra husförhörslängder…. )

Det jag nu är lite fundersam kring är hur man bör ta sig an ett projekt av detta slag.

•   Hur bör man gå igenom/arbeta med materialet ifråga för att göra arbetet så bra och effektivt som möjligt?
•   Hur sköter man på bästa sätt dokumenteringen av de personer som man påträffar som kan tänkas vara av intresse?

Jag tror att mina båda funderingar ganska väl beskriver vad jag önskar få idéer och förslag kring, eller? ( Om inte så hojta till i tråden så försöker jag formulera mina tankar bättre. )

Vet inte om detta spelar någon större roll, men den tidsperiod som det i första hand rör sig om är 1780-1900 ungefär. ( Och församlingen är Holtheim, tillhörande stiftet Paderborn, Westfalen. )   

Jag gissar att det måste finnas en hel del personer som redan genomfört liknande projekt som det jag beskrivit ovan så därför hade jag hoppats på att få lite råd, tips och idéer kring mina båda frågor ovan?

Naturligtvis är ”varningar” kring hur man inte bör gå tillväga självfallet minst lika välkomna som råd kring hur man ”bör” ta sig en ett projekt som detta. 
Om det mot förmodan skulle finnas några idéer kring hur man skulle kunna ”hitta sina potentiella släktingar” utan att behöva gå igenom samtliga församlingens kyrkböcker skulle dessa naturligtvis också mottagas med glädje?! 😊

Vänligen
Kalle

2024-09-22, 00:30
Svar #1

Utloggad Anna Peters

• Anbytare ***
  • Antal inlägg: 347
  • Senast inloggad: 2024-10-15, 01:41
    • Visa profil
Jag har svårt att se att det finns någon quick fix för att hitta alla släktingar "på ett bräde", framför allt för att det inte finns något sammanbindande register såsom husförhörslängder. Om du har ambitionen att leta släktingar på bredden är det nog oundvikligt att man får gå igenom böckerna mer än en gång. jag tänker då främst på att kvinnor som byter till okända efternamn när de gifter sig inte är så lätta att hitta vid en första genomgång. Möjligen kan det underlätta att börja med vigselböcker, just för att hitta kvinnorna, men också för att man då oftast får länken till rätt föräldrapar. Men jag vill inte påstå att det skulle vara någon universalmetod. Ibland kan det ju också stå noteringar om andra kyrkobokshändelser i "fel" bok, t.ex. uppgift om senare dödsfall i en vigselbok. Men det finns knappast någon systematik i det, så det är ju mera av en slump om man hittar sådana noteringar.
Detta är inte heller någon universalmetod, men jag har samlat potentiella släktingar i exceldokument, där jag successivt tillför på nya familjemedlemmar i "familjegrupper". Ibland hittar jag förbindelser med familjer med "rätt" efternamn när jag går bakåt i tiden. Ibland lyckas jag inte binda samman dem. Jag noterar väsentlig information om varje person på dennes rad i excel, inklusive de frågetecken jag har. Parallellt sparar jag kyrkoboksbilder i någon lämplig mappstruktur som underlättar att hitta igen dem. Men att samla potentiella släktingar på det sättet är förmodligen inte hanterbart om det rör sig om ett mycket vanligt förekommande efternamn.
En potentiell svårighet är naturligtvis när någon gifter sig med en person från en annan församling som inte finns digitaliserad, men det får man ju räkna med. Jag tycker själv att jag har haft god hjälp av att notera dopvittnen, vilket ofta har gett användbara ledtrådar till syskon till föräldrarna.
Så det är ett tidsödande arbete, men å andra sidan mera spännande än att söka i indexerade uppgfter... Men jag tar gärna själv emot tips för ett smart letande.

2024-09-22, 11:04
Svar #2

Utloggad Kalle Lilja

• Anbytare **
    • Visa profil
Tack för svar.

Jag misstänker att du tyvärr har rätt rörande "nödvändigheten" att gå igenom böckerna mer än en gång. ( Att Holtheim sedan är en "utbrytningsförsamling" från en äldre församling gör saken inte direkt enklare eftersom det innebär ytterligare en församling som måste hanteras. )

Däremot funderar jag starkt på att allra först arbeta med de uppgifter och datum som jag redan har.... Dels för att om möjligt bekräfta dessa, men också för att få lite namn och information att föra in i Excelldokumentet.

Lyckligtvis är "min församling" förhållandevis liten och Fust/Fuest tror jag inte är ett direkt jättevanligt efternamn. ( Däremot är jag aningens mer oroad över efternamnet Richter... ) 

Att använda sig av ett Excell-ark var för övrigt ungefär vad min hjärna hade "klurat ut också".  :)

Däremot är jag lite nyfiken kring vilka "rubriker/kolumner" du valt att använda dig av i samma ark? ( Att få med rätt information samt ha den nedskriven på ett så bra sätt som möjligt låter mer eller mindre som en grundförutsättning för att detta skall fungera. )

När det kommer till andra tips: Tja jag fick rådet att undersöka om det möjligen fanns "Ortssippenbücher" för "mitt område av intresse". Dessa skulle viss kunna underlätta en hel del. ( Om jag förstått saken rätt så innehåller dessa böcker helt enkelt nedskrivna namn på personer som bott i området, eller något liknande. )

Nu har jag tappat det tyska namnet på denna företeelse, men i en del församlingar skall det visst ha förts någon form av "husförhörslängd" där ett antal generationer stod nedskrivna tillsammans....

2024-09-22, 12:25
Svar #3

Utloggad Anna Peters

• Anbytare ***
    • Visa profil
Jag håller absolut med om att börja leta utifrån de uppgifter du redan har. Om du har tur kan det förstås finnas Ortssippenbücher. Jag har i princip inte haft den turen, annat än att jag har kunnat bidra med en eller annan information till en befintlig sådan förteckning (online). Det finns andra namn för detta också: Ortsfamilienbuch – Wikipedia. Googla och se om du hittar något, eller om du hittar någon släktforskarförening i trakten.
jag har egentligen inte haft några rubriker i mina exceldokument. Skälet är väl att jag först har fokuserat på att komma så långt jag kan på den manliga sidan i en viss släktgren, dvs att den inofficiella rubriken är det släktnamnet. Men det har också fallit sig naturligt eftersom denna manliga linje har funnits i orten sedan flera generationer. Alla andra tyska släktgrenar har tyvärr så få led att det inte blir så komplicerat att hålla reda på dem. Jag har ordnat personerna efter generationer, på så vis att de äldsta generationerna noteras i kolumnen längst till vänster (och kan fyllas på med nya kolumner varefter) och yngre generationer förskjutna åt höger. Innan jag vet var personerna hör hemma i släktträdet placerar jag dem i en ungefärlig kolumn, nedanför den del av arket där jag vartefter skapar släktträdet. När jag börjar få ihop rätt barn med rätt föräldrar osv flyttar jag upp barnen så att de hamnar under föräldrarna, men förskjutna en kolumn åt höger. Släkten blir då vartefter ett släktträd med flera grenar i dokumentet. Mera komplicerat blir det förstås om man ska följa flera släktnamn i trädet. Men det är ju inget som hindrar att man gör på samma vis, i samma ark, ev. i kombination med en färgmarkering för att underlätta överblicken. Eller så funkar det kanske bättre med flera ark. I så fall blir det väl naturligt att arken får ett släktnamn. Men jag är ingen hejare på att systematisera uppgifter, så det finns säkert bättre sätt. Vilket sätt som passar är nog också ganska beroende av hur stor mängd information du hittar och hur förgrenat trädet blir.
Efternamnet Richter riskerar ju att vara väldigt vanligt, men det är nog inte givet. I de orter jag har forskat har det t.ex. inte varit ett vanligt namn. Det brukar ju ofta finnas efternamn som är väldigt vanliga i just den orten, men som kan vara ganska ovanliga generellt.

2024-09-22, 21:37
Svar #4

Utloggad Kalle Lilja

• Anbytare **
    • Visa profil
Intressant upplägg på ditt Excelldokument....
Det upplägget hade jag inte ens tänkt på.
Kanske finns det en idé att skapa två olika dokument, ett där man bara för in all information när man hittar den ( Och låter personerna stå i bokstavsordning ) samt ett dokument där man försöker sammanställa samma information ( personer ) och sätta dem i rätt "sammanhang". ( Alltså det upplägget som du använder dig av )
Nu får man tänka till lite igen och detta är alltid trevligt!  :)

2024-09-23, 11:37
Svar #5

Utloggad Anna Peters

• Anbytare ***
    • Visa profil
Om du hittar något smart sätt så kan du ju berättta  :)
Kan ju också vara bra att ha i åtanke att även om efternamnet är ovanligt, så är det inte givet att personer med samma efternamn är släkt, eller i vart fall släkt inom ett avstånd som låter sig beforskas i befintliga källor. Så har det varit för mig. Jag har rätt många "restfamiljer" som jag inte kan koppla ihop i släktträdet, i många fall uppenbarligen beroende på att släkten har bott i den vidare trakten och sannolikt har en gemensam bakgrund tillräckligt långt tillbaka i historien, men antingen alltför länge sedan för att hitta sambandet, eller omöjligt att hitta på grund av att kyrkböcker saknas i grannförsamlingar. Väldigt irriterande, när det ändå rör sig om relativt ovanliga efternamn. Man kan ju i bästa fall hoppas på en eller annan DNA-matchning, men tyskarna är inte så aktiva på den fronten. Men det kan ju finnas emigranter att hoppas på. Å andra sidan har de ofta inte heller så omfattande släktträd, antagligen för att det inte är så superenkelt att släktforska i Tyskland.

2024-09-23, 23:00
Svar #6

Utloggad Kalle Lilja

• Anbytare **
    • Visa profil
Jo tack, Tyskland är bland de mer "röriga" ställen att försöka forska i.  :)
Det skumma är att jag har ganska många DNA-matchningar mot Tyskland, men de kan ju vara "false-positive-träffar". ( Eller så är det svenskar som flyttat till Danmark som sedan flyttat vidare till Tyskland som skapar dessa träffar.... )
Jag har inte velat kontakta dem förrän jag hittat lite fler släktingar att lägga till i mitt egna "tyska led" om man säger så.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Annonser

Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna