Jag har två frågor om några Hjort/Cervin-personer:
1. En anmoder till mig hette Anna Hjort. Hon föddes på okänt ställe av okända föräldrar före 1675. Hon gifte sig med Samuel Erlandsson Paulin från Markaryd (G), som sedermera blev kyrkoherde i Getinge (N). Innan dess var han adjunkt i Åhus (L) 1681 och i Halmstad 1683 och komminister i Halmstad. Jag har funderat på om Anna var dotter till Hans Cervin Hjort, som ju innehade pastoratet i Halmstad. Eller dotter till någon helt annan Hjort, såg i ett inlägg att det fanns en Hjortsläkt även uppåt Halland, i Fjärås. Att hon var prästdotter är en trolig gissning. Hennes make Samuel kom av en gammal prästsläkt i Markaryd. När Samuel avled ca 1702 "konserverades" Anna av den tillträdande kyrkoherden Lars Larsson Wärling. Jag tror att han hade med sig en dotter i "boet", för Annas son Petter Paulin gifter sig med en kvinna vid namn Christina Werling, som alltså då troligen är hans styvsyster. Jag har dock inte hittat Christinas födelsenotis. Vem var Anna Hjort?
2. Min bonussonson har blivit mycket intresserad av sina förfäder och jag håller på och gör ett släktträd till honom, och har där nu fastnat på Sara Cervina, gift med Sven Nicolai Höök, och som fick dottern Helena Höök. Jag har inte hittat varifrån Sara kom. En tidigare tråd om Cervin anges hennes far till Petrus Cervin, född ca 1630. Stämmer detta och vem var i så fall hennes mor?