ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Klostermöllan ?  (läst 1233 gånger)

2000-11-20, 22:09
läst 1233 gånger

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Vart ligger Klostermöllan i Skåne?   Bland gamla kort har jag hittat fotografier och vykortsfotografier ifrån en Nils Persson i Klostermöllan i Skåne. Ett av dessa, ett julkort, är daterat 191(8). Det är familjefotografier och i bakgrunden visas bl a en lada och s.k. skånelänga. Nämnde Nils Persson som ung återfinns också på ett av korten, tagit i ateljé Hanna Forthmeier i Ängelholm. Muntliga uppgifter ska göra gällande att denne Nils var en kusin till min farmors far, Nils Nicklasson som var född 1848 i Bonarp, Riseberga sn.  
Vet någon vart Klostermöllan var beläget?

2004-01-31, 13:46
Svar #1

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Klostermöllan är detsamma som möllan i Herrevadskloster, eller torpet nr 23 Kvarnen, i Riseberga socken, Skåne. Här bodde redan 1890 mjölnaren Nils Persson f 1857 i Riseberga sn med hustrun Petronella Andersson f 1851 i Vedby. De hade sonen Erik f 1889 och även fostersonen Arvid yngre än Erik- se familjekortet nedan.
 
Se följande bilder på hur det såg ut där i början av förra seklet bildkollagets nedersta kort är daterat 23/12 1918, det övre bör vara taget något år tidigare:
 
 
 
På baksidan av följande kort står antecknat: Mjölnare Nils Persson o Petronella Herrevadskloster med sonen Erik , fostersonen Arvid. Nils kusin till far far = min farmors far, Nils Niclasson f 1848 i Bonnarp nr 3, Riseberga sn,död 1929 i Älmhult

 
Är följande skånelänga belägen vid Herrevadskloster? Misstänker att det är Nils Perssons släkt. Fosterpojken Arvid på översta kortet liknar pojken till vänster - har jag fel?

 
Kan någon kasta ljus över personerna ovan och vart exakt korten är tagna. Speciellt det understa korten är gäckande.
 
vänligen,  
Niclas Rosenbalck

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna