ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Läshjälp i husfl. för Hanebo AI:7b 1815-1821  (läst 195 gånger)

2024-09-13, 00:57
läst 195 gånger

Utloggad Christina Swanström

• Anbytare ***
  • Antal inlägg: 177
  • Senast inloggad: 2025-01-17, 01:16
    • Visa profil
Hej,

Så kom hösten och med den lite släktforskning :)
Försöker reda lite kring en påstådd soldat, tar mig fram och tillbaka i böckerna och stöter då på några rader där jag inte kan läsa vad det står. Vore jätte tacksam för hjälp. Det jag undrar är vad det står för information ovanför namnet och efter namnet i ovan husfl. Hanebo AI:7b sidan 49 vid "sonen Eric Eriksson född 30/9 1795. Detta är en bror till den jag egentligen forskar om.

Jag undrar också om varför jag inte kan finna något soldatnr på den som  släkten trott var soldat och som även har ett soldatnamn senare i böckerna. Har tittat i Grill men hittar inget.
Personen det gäller är Ander Andersson (Munter) född 22/12 1812 i Hanebo. släkt med ovanstående person(hans farbror)
Inga problem att hitta honom i böckerna i övrigt och det är i husfl. för Hanebo AI:17b 1871-1875 som namnet Munter dyker upp första gången och där står också fördelstagare, vilket jag kopplar ihop med soldattjänsten i detta fallet, om så är fallet dvs.

Hanebo: AI:12b 1845-1850 sid 68

Hanebo: AI:13b 1851-1860 sid 79

Hanebo: AI:15b 1861-1870 sid 153

Hanebo: AI 17b 1871-1875 sid 112  i denna bok dyker namnet Munter upp första gången.

Observera husfl AI:7b, ej att förväxla med AI:17b  när man läser snabbt som jag gjorde  ;)

Tack på förhand

Mvh Christina

2024-09-13, 06:58
Svar #1

Utloggad Kalle Birgersson

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5950
  • Senast inloggad: 2025-05-15, 22:51
    • Visa profil
Det som står på Eric Ericsson är olika datum när han rest iväg och kommit tillbaka, bland annat "student 1814", "Stockholm 1815-1817", "S.M. adjunct." och "död i Stockholm d. 24 april 1827".

Redan på sidan 5 i Hanebo AI:9b har Anders Andersson tillnamnet Munter, fast han inte är soldat. Så det är nog helt enkelt inget soldatnamn.

2024-09-13, 07:27
Svar #2

Utloggad Margaretha Axelsson

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6341
  • Senast inloggad: 2025-05-15, 21:22
    • Visa profil
Angående Anders Andersson som står som fördelstagare i AI:17b s 112. Jämför med Jonas Norling överst på samma sida som är fördelstagare och urmakare.
Kan det vara så att de fick bidrag från socknen? Varför han plötsligt står som Munter är märkligt. Hade han varit soldat plötsligt borde det ha stått.
Han är ju 59 år i hf och för gammal för att bli soldat då. Han står som torpare i alla tidigare hf.
Kan ju också vara så att han ville byta namn. Kallar barnen sig för Munter?

Han står som Anders Andersson i AI:11b s 60 och samma när han gifte sig C:1 s 617

2024-09-13, 17:02
Svar #3

Utloggad Christina Swanström

• Anbytare ***
  • Antal inlägg: 177
  • Senast inloggad: 2025-01-17, 01:16
    • Visa profil
Tack Kalle Birgersson och Margaretha Axelsson  :) ,

Tack för läs-hjälp och er syn på saken ang soldat eller inte soldat.
Misstänker att en skröna fått fäste i familjen ;D . För själv tror jag också att skulle han varit soldat så hade det stått, absolut. och åldern,59 år spelar ju absolut en betydande roll.

Margaretha: Jag har inte stött på namnet hos något av barnen.

I berörda släkt finns ett väl bevarat gevär (pluggat) som sades vara från soldat Munter, men nu får nog sökandet gå på annat håll, kanske på kvinnosidan, för att se om detta kan kopplas till någon soldat där. Hur vanligt var det annars att vanliga torpare/bönder hade vapen i någon form ?

Mvh Christina

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Annonser

Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna