I följande brevet är Hindrich Hildebrand den enda arvingen av Jaquis Hildebrand eller är Anders Bögwald också en arvinge?
Margaret Nyblad Brown
Till den fordrans utsökande, som min afledne K. Fader Handelsmannen Jaquis Hildebrand förskutet i näst förledne krig och åhren 1718 och 1719, till Rijska Fångarne stigande till en Summa af Siu hundrade Caroliner, befullmecktigar jag /: som berörde min Sahl: fars endaste arfwinge Hr. Handelsman Anders Bögwald i JönKiöping som bäst wet min Sahl: Faders Förskått i slikt måhl at bewaka, utdrifwa, och hwad som fås sedan omkostningarne äro afdragne anamma och å mina wägnar qvittera, der iag alt för gilltigt hålla skall som hade jag det sielf förrättat; in Summa Wälbemelte Hr Handelsman har krafft af detta den frihet at så för fara med min omskrefne rättmätige fordran som med sin egen intet der af undantagandes.Till ijttermera wisso bekrafftas detta med mitt egen händiga Namn och brukelige Signetes undersättiande.Carlshamns Castell d: 18: Julij 1741. Hindrich Hildebrand ./.