ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Gravvårdar  (läst 271 gånger)

2024-09-08, 10:02
läst 271 gånger

Utloggad Inger Ekströmer

• Anbytare **
  • Antal inlägg: 50
  • Senast inloggad: 2025-01-31, 11:59
    • Visa profil
    • karingafallan.blogspot.com
Hej
Jag letar efter gravplats för min fars mormor. Hon bodde vid dödstillfället i Markaryd Ekhult Mellangård. Jag kan inte hitta hennes gravplats med hjälp av Svenska gravar mm. Hennes makes plats har jag däremot funnit. Med samtal med personal i församlingen ligger inte hustrun på samma plats, och de kan inte hitta henne. (talade med en vaktmästare som sökte i sin dator och han kanske inte var den bästa att fråga) Hon dog 18990731 och han dog 1941 så kanske inte så konstigt. De var fattiga så någon sten för henne finns ej, men en plats måste ju finnas. Vet någon hur jag kan gå vidare? Född 18600327 i Hishult
Alla tips mottages med tacksamhet
Inger

2024-09-09, 15:04
Svar #1

Utloggad Calle Lindström

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1996
  • Senast inloggad: 2025-02-09, 17:19
    • Visa profil
Hejsan, att det inte finns någon anteckning om graven är inte ovanligt vid den tid du söker, slutet av 1800-talet början av 1900-talet.
Söker man i begravningsregistret för Markaryd för avlidna 1899 så finns det i registret 7 personer, dödboken anger att det under 1899 i Markaryd begravdes 97 personer.
Vid denna tid använder ofta för de som inte köpte sig en egen grav, "begravning i allmänna linjen" eller "allmänna varvet". Detta var gravar utan avgift, men man begravdes i rad efter när man dog, således hölls inte familjer ihop. Alternativet var en s.k. köpegrav, när man köpte en gravplats. Av de 7 som begravdes 1899 på Markaryds kyrkogård sträcker sig gravrätten för de flesta in på 2000-talet och är då alla s.k. köpegravar.

Vänligen,
Calle

2024-09-10, 15:58
Svar #2

Utloggad Inger Ekströmer

• Anbytare **
  • Antal inlägg: 50
  • Senast inloggad: 2025-01-31, 11:59
    • Visa profil
    • karingafallan.blogspot.com
Tack så mycket då har jag lärt mig något nytt idag.
Mvh Inge

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Annonser

Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna