Forum > Anbytarvärden meddelar

Äldre inlägg (arkiv) till 2000-05-12

(1/6) > >>

Håkan Skogsjö:
 Hej och välkomna till Nättidningen Rötters Anbytarforum, som förhoppningsvis med tiden blir en välbesökt samlingsplats för släktforskare. Forumet sjösattes på kvällen söndagen den 13 december 1998.

Håkan Skogsjö:
 Anbytarforumet har nu varit uppe på nätet i snart tre dygn, och så här långt kan vi konstatera att det fungerar utmärkt tekniskt. Jag har fått ett meddelande om en person med en äldre dator (486:a) som inte kunnat komma in i forumet, men det är det enda tekniska problem som rapporterats.  När det gäller hur inläggen görs vet jag däremot inte om det fungerar lika bra. Det verkar som om många inte riktigt har förstått att detta är ett diskussionsforum, inte en anslagstavla. Att be folk att ta kontakt privat via e-post strider så att säga mot forumets idé. Anbytarforum kan aldrig bli en arena för en spänstig och livaktig diskussion, om inläggen bara blir ett inledande tillrop - som sedan övergår i ett privat mejlande. Det känns egendomligt att behöva påpeka detta, men av flera inlägg som gjorts hittills förstår jag att denna grundläggande idé tydligen inte riktigt har uppfattats av alla. Jag överväger därför att ta bort möjligheten att meddela sin e-postadress, men jag avvaktar tills vidare.  Ett par konkreta råd för att få diskussionerna att fungera bättre:    - Beskriv vad ni själva har gjort för forskning och hur ert material ser ut. Det ger betydligt bättre respons än att bara be andra att skriva till er.  - Besvara aldrig efterlysningar privat, utan sänd svaret till Anbytarforum (många ger redaktionen kritik för att vi inte har resurser att publiucera svar till efterlysningarna i Nättidningen RÖTTER; nu har vi ordnat så att det är möjligt att publicera svaren automatiskt - men då måste ni utnyttja den möjligheten, annars fungerar det inte).  God fortsatt diskussion! Håkan Skogsjö redaktör

Håkan Skogsjö:
Det har blivit bra fart på diskussionen i Anbytarforum. Och allt verkar fungera tämligen friktionsfritt. Mycket få problem har rapporerats och ingenting allvarlig. Nya diskussioner tillkommer på ett bra sätt, och det verkar som om de flesta har förstått att Anbytarforum är ett offentligt diskussionsforum, inte en plats att inleda privata brevväxlingar via mejl. I många diskussioner pågår fruktbara utbyten av uppgifter och tankar. Småland förefaller vara ett särskilt aktivt släktforskarlandskap! Den låga aktiviteten i Västsverige och Norrland förvånar dock något - men det kan säkert bli ändring med tiden. Jag har ställt samman några enkla regler som jag i förrgår postade i avdelningen ”Diskussion om Anbytarforum”. Gå gärna dit och läs dem om du inte redan har gjort det.
 
Hittills (sedan starten den 13 december) har det skickats drygt 300 inlägg i Anbytarforum, vilket gör ett snitt på ungefär 20 om dagen. Det gör Anbytarforum till Sveriges i särsklass med aktiva diskussionsforum för släktforskare. Mycket glädjande - eftersom vi knappt har hunnit i gång!

Håkan Skogsjö:
Jag dristar mig än en gång att påpeka att Anbytarforum är ett diskussionsforum och att diskussionen ska föras i forumet och inte via privata mejl. Urban Sikeborg, som förutom att han är ordförande i Sollentuna Släktforskare och har ett krävande arbete på ett dataföretag i Kista, också har ägnat mycken kraft och möda åt Bureätten, lovade mig att han skulle följa Buredebatten i Anbytarforum och komma med inlägg när han hade något att tillföra. Det egendomliga inträffar sedan att läsare av forumet besvärar honom med privata mejl! Det är egendomligt därför att han har lovat att svara i Anbytarforum om han har något att tillföra. Med en dåres envishet måste jag därför på nytt uppmana er att föra diskussionen i Anbytarforum. Att ge sig tillkänna i forumet ska inte behöva leda till att man dessutom ska behöva ägna tid och kraft att besvara privata mejl (som alla säkert gärna skulle göra, men som tiden tyvärr inte alltid medger).

Håkan Skogsjö:
Ett råd: Jag har noterat att en del inte upprepar de namn och orter som nämns i rubriken i själva texten i inlägget. Detta är inte så smart. Det förvalda alternativet vid sökningar (»Sök på ord») är att sökning endast sker i meddelandetexten, inte i rubriken. Därför är risken stor att den som gör en sökning missar ett meddelande, där det sökta ordet endast nämns i en rubrik. Alltså: Syfta aldrig på rubriken i meddelandetexten (detta är för övrigt en grundregel i allt skrivande).

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion