ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hur kan jag ta reda på vem min farfar var?  (läst 1756 gånger)

2024-08-05, 12:36
läst 1756 gånger

Utloggad Magnus Karlsson

• Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2024-09-21, 11:28
    • Visa profil
Hej,

Jag har sedan ett par år tillbaka tagit upp släktforskning som ett litet projekt och starten på detta var ett DNA-prov som jag gjorde på MyHeritage. Har haft mycket nöje av detta och då jag dessutom lägger väldigt stor vikt att bygga upp och verifiera mitt släktträd med DNA-matchningarna så blir det lite av ett detektivarbete där man många gånger måste vara väldigt kreativ för att hitta möjliga lösningar. En sak jag lärt mig på vägen är att inte lita på de ”traditionella” släktträd som finns på exempelvis MyHeritage. Jag har under mitt arbete lyckats knyta samman runt 100 DNA-matchningar till släktträdet och i vissa fall kommit så långt tillbaka som till mitten av 1700-talet innan det är dags att vända tillbaka till nutid. Har i arbetet även lyckats hitta ett antal troliga kandidater på fädrar där det i kyrk- och husförhörsböckerna endast stor fader okänd eller utom äktenskap. I detta arbete har jag även lyckats hjälpa en hel del andra med att förklara sina DNA-matchningar och som inte (av olika anledningar) inte förklaras av deras ”traditionella” släktträd.

Nu dock till anledningen till att jag skriver till detta forum. Även om jag betraktar mig själv som väldigt duktig i detta detektivarbete så går jag nämligen bet på mitt egna släktträds stora hemlighet. I samband med DNA-testet så upptäckte jag att jag inte har några DNA-matchningar som kan kopplas till min farfars sida, som enligt den traditionella släkttavlan ska ha sitt ursprung i Enköpingstrakten, däremot har jag en relativt stor andel (runt 25%) av träffarna som kommer från Ljungbytrakten med Södra Ljunga som centralpunkt. Jag drar därmed självklart slutsatsen att min biologiska farfar inte är den som släktträdet visar. Detta tror jag de flesta av er även hade gjort. Men utmaningen slutar inte här.

Jag har nu byggt upp en släktgren med alla de DNA-matchningarna jag har i denna ”Ljungbygren” och får de att hänga samman på ett väldigt bra sätt men jag hittar inte en lämplig plats där jag kan finna en lämplig kandidat som kan vara min farfar. Utifrån andel matchning och triangulera träffar kan jag hitta områden där han bör finnas men av de som finns så finns inga geografiska kopplingar eller annat som leder till min farmor, som med all tydlighet från DNA-matchningarna är min biologiska farmor. Det kan även nämnas att min far och hans bror, som jag även övertalat att göra DNA-test, med all tydlighet pekar åt samma håll, hälften av deras DNA-matchningar leder till Ljungbytrakten, och dessutom visar testerna på att de är helbröder. Kan även nämna att de är födda under andra halvan av 1930-talet samt att min farmor kommer från Danmark.

Svårt att förklara allt detta i en kortare text på detta forum men jag tror ändå jag lyckats få fram mitt dilemma och dessutom förmedla att jag lagt ner mycket kraft på detta och dessutom gjort ett gediget och genomtänkt jobb. Önskar nu få tips på hur jag kan komma vidare. Den närmaste släktingen till min far och farbror är på nivån syssling och flera av dessa emigrerade under slutet av 1800-talet till USA. Det känns däremot som att någon person saknas i ”Ljungbygrenen” men jag har gått igenom alla Kyrko- och husförhörsböcker i minsta detalj och hittar inga spår av ett ”oäkta” barn eller liknande. Börjar nu bli desperat och frustrerad och behöver nu expertsupport och vänder mig därmed till detta forum med en viss gnutta desperation.

Mer detaljinformation kan självklart förmedlas vid önskemål och behov.

Mvh // Magnus Karlsson

2024-08-05, 13:51
Svar #1

Utloggad Kalle Birgersson

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5592
  • Senast inloggad: 2024-10-13, 22:19
    • Visa profil
Om du lagt så mycket arbete på att jämföra DNA, har du jämfört din Y-DNA med andra nu levande människor som härstammar från din officiella farfars bröder, alternativt farbröder? Det kan ju tänkas ni råkar ha samma haplogrupp ändå, men det kan vara ett snabbt sätt att bekräfta att farfar inte egentligen är din farfar

2024-08-05, 14:26
Svar #2

Utloggad Kristina Rylander

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3796
  • Senast inloggad: 2024-10-14, 20:25
    • Visa profil
Ingen expert men har DNA släktforskat sedan 2016 ungefär. Har liksom du hittat ett gäng okända fäder, båda i min släkt och andras. Min farfar föddes med okända föräldrar vilket har varit mitt driv i detta.

Du får du gärna skicka detaljer via pm eller mail om du vill ha någon att diskutera med.

Är du bara testad hos myheritage? Då skulle jag råda dig att testa dig även hos ancestry och sedan flytta över till ftdna och gedmatch. Jag hade även testat Y, men jag vet att det finns delade meningar om det när det gäller okänd farfar.

2024-08-05, 17:15
Svar #3

Utloggad Magnus Karlsson

• Anbytare *
    • Visa profil
Om du lagt så mycket arbete på att jämföra DNA, har du jämfört din Y-DNA med andra nu levande människor som härstammar från din officiella farfars bröder, alternativt farbröder? Det kan ju tänkas ni råkar ha samma haplogrupp ändå, men det kan vara ett snabbt sätt att bekräfta att farfar inte egentligen är din farfar
Hej Kalle, jag har inte jämfört mitt Y-DNA utan det enda jag nyttjat är de tester som görs på släktforskarplatserna som MyHeritage och Ancestry. Då jag verkligen får upp noll (0 st) matchningar av drygt 10 000 st som kopplar an till den släkttavla som min farfar ingår i tycker jag däremot är en väldigt starkt argument att vi inte har ett släktskap och då jag får runt 25% som leder till en annan koppling (mot Ljungbytrakten) tycker jag man kan ställa utom rimligt tvivel att min på pappret farfar inte är samma som den biologiska. Jag ska titta vidare på detta med Y-DNA men som sagt jag har inga tvivel om att min farfar är någon annan än vad släkttavlan visar. Mitt huvudbry är hur jag nu hittar vem från ”Ljungbytrakten” som är den rätta. Då min farmor/farfar levde i Malmö så försöker jag nu hitta om någon från släkttavlan från Ljungby haft kopplingar ner mot Malmö men här hittar jag inga lämpliga kandidater. Har spekulerat i att min farfar kanske inte var den han utgav sig för att vara (t.ex. bytt identitet med någon då han var på sjön) men min far bekräftar att han även träffat min farfars syskon så att han var den han utgav sig vara kan bingo utgå från. En annan spekulation är att det kan ha varit en kortvarig utomäktenskaplig relation (”one night stand”) men denna teori raseras också då både min far och farbror är DNA-mässigt helbröder och mellan dem skiljer två år så relationen mellan min farmor och denna okända man måste ha varit längre och djupare än så. Som sagt tidigare inte helt lätt att i ett forum som detta få fram allt man vill men hoppas du förstår vad jag nu försöker finna.
Mvh // Magnus

2024-08-05, 17:32
Svar #4

Utloggad Magnus Karlsson

• Anbytare *
    • Visa profil
Ingen expert men har DNA släktforskat sedan 2016 ungefär. Har liksom du hittat ett gäng okända fäder, båda i min släkt och andras. Min farfar föddes med okända föräldrar vilket har varit mitt driv i detta.

Du får du gärna skicka detaljer via pm eller mail om du vill ha någon att diskutera med.

Är du bara testad hos myheritage? Då skulle jag råda dig att testa dig även hos ancestry och sedan flytta över till ftdna och gedmatch. Jag hade även testat Y, men jag vet att det finns delade meningar om det när det gäller okänd farfar.

Hej Kristina,
Delar gärna med mig av allt för detta håller på att driva mig till vansinne. Jag har även gjort DNA-test på Ancestry och resultaten därifrån pekar åt exakt samma håll som på MyHeritage (inga matchningar mot ”Enköpingsgrenen” medan däremot runt 25% mot ”Ljungbygrenen”. Som jag tidigare skrev till Kalle (tidigare inlägg i denna tråd) så känner jag personligen inget tvivel att man farfar är någon annan än vad den officiella släkttavlan säger min fråga är snarare att jag inte lyckas identifiera någon lämplig kandidat i ”Ljungbygrenen” (hänvisar här lite till svaret jag gav till Kalle).

Utifrån de DNA-matchningar som kan kopplas till Ljungbytrakten har jag byggt upp ett släktträd på runt 1000 personer och i detta ser jag de gemensamma kopplingarna mellan runt 30 DNA-matchningar som jag har (allt ifrån 2,5 till 0,1%). Jag har alltså lyckats skapa ett träd som binder samman dessa runt 30 personer som DNA-testat sig och som även är släkt med mig men jag hittar inta var jag kopplar in till detta träd. Låter kanske som en lätt uppgift att triangulera in sig i denna struktur men det visar sig vara väldigt utmanande. Hoppas på att det en dag ska dyka upp en väldigt stark träff. Jag har dessutom svårt att hitta en träff som binder ihop de olika ”DNA-kluster” som jag byggt upp och detta leder mig till att tro att min farfar troligtvis var utomäktenskaplig då jag annars inte riktigt får ihop helheten. Vidare hittar jag inget med geografisk koppling. Min farmor bodde i Malmö under aktuell tid och jag hittar ingen i ”Ljungbygrenen” som har någon koppling till Malmö. Jag har alltså två (ett från min farmors sida och ett från Ljungbytrakten) väldigt stora och fina släktträd som dessutom till stora delar verifierats med DNA-matchningar men vet ej hur de ska kopplas ihop.
Om man har tillgång till MyHeritage så ligger trädet under mitt namn Magnus U Karlsson family tree.
Mvh // Magnus

2024-08-05, 18:20
Svar #5

• Anbytare *****
    • Visa profil
Jag har bara ett gratiskonto hos myheritage som jag använder för DNA tester. Kan bara se matchers träd.

Däremot så betalar jag mycket pengar till ancestry  :)
Om du bjuder in mig som collaborator till ditt DNA test där så kan jag kika lite. Skicka mig ett pm i så fall.

2024-08-05, 18:55
Svar #6

Utloggad Jörgen Tollesson

• Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7269
  • Senast inloggad: 2024-10-15, 00:59
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
I samband med DNA-testet så upptäckte jag att jag inte har några DNA-matchningar som kan kopplas till min farfars sida, som enligt den traditionella släkttavlan ska ha sitt ursprung i Enköpingstrakten, däremot har jag en relativt stor andel (runt 25%) av träffarna som kommer från Ljungbytrakten med Södra Ljunga som centralpunkt. Jag drar därmed självklart slutsatsen att min biologiska farfar inte är den som släktträdet visar.

[...]

Det kan även nämnas att min far och hans bror, som jag även övertalat att göra DNA-test, med all tydlighet pekar åt samma håll, hälften av deras DNA-matchningar leder till Ljungbytrakten, och dessutom visar testerna på att de är helbröder. Kan även nämna att de är födda under andra halvan av 1930-talet samt att min farmor kommer från Danmark.

[...]

Den närmaste släktingen till min far och farbror är på nivån syssling och flera av dessa emigrerade under slutet av 1800-talet till USA. Det känns däremot som att någon person saknas i ”Ljungbygrenen” men jag har gått igenom alla Kyrko- och husförhörsböcker i minsta detalj och hittar inga spår av ett ”oäkta” barn eller liknande.

"Sysslingar" eller tremänningar har ju gemensamma förfäder tre generationer bak, alltså farfars fars generation, i det här fallet alltså din farfars farfars generation. Jag utgår ifrån att dessa "sysslingträffar" är från Ljungbytrakten.

Men hur kan du av detta dra slutsatsen att din officielle farfar inte är din riktige farfar? Du säger inte om du vet att något/några av din farfars syskons barn (din fars kusiner) eller barnbarn är testade utan att visa något släktskap med din far och farbror. Svaret måste ju vara ja på den frågan för att du ska kunna dra slutsatsen att din farfar (möjligen) inte är din riktige farfar.

Om det inte är någon så nära släkting som är testad, så kan ju det vara förklaringen till att du inte får någon träff på din farfars gren av din släkt. Felet i den officiella antavlan kan ju då lika gärna finnas längre bak. Tydligen finns de närmaste träffarna i Ljungbytrakten i din farfars farfars generation. Kanske är det först där eller i generationen efter (farfars fars generation) som felet finns?
Kontakt: https://jts.arkivguiden.net/. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: https://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2024-08-05, 19:38
Svar #7

Utloggad Magnus Karlsson

• Anbytare *
    • Visa profil
Jag har bara ett gratiskonto hos myheritage som jag använder för DNA tester. Kan bara se matchers träd.

Däremot så betalar jag mycket pengar till ancestry  :)
Om du bjuder in mig som collaborator till ditt DNA test där så kan jag kika lite. Skicka mig ett pm i så fall.
Hej Kristina, jag vet hur det känns lägger själv en halv förmögenhet på MyHeritage  ;D. Bjuder gärna in dig men vet inte hur man gör. Har tittat igenom menyerna men hittar inget om att bjuda in andra. Kan du ge lite support var jag hittar detta? Bör nämnas att jag bara har gratisversionen på Ancestry.
Då jag är ny användare även här på Rötter.se så antar jag att PM skickas med mejlfunktionen, korrekt?

2024-08-05, 20:03
Svar #8

• Anbytare *****
    • Visa profil
Jag har skickat dig ett mail genom att klicka på brevet. Man kan även skicka pm genom ikonen bredvid brevet till höger.

2024-08-05, 20:05
Svar #9

Utloggad Magnus Karlsson

• Anbytare *
    • Visa profil
I samband med DNA-testet så upptäckte jag att jag inte har några DNA-matchningar som kan kopplas till min farfars sida, som enligt den traditionella släkttavlan ska ha sitt ursprung i Enköpingstrakten, däremot har jag en relativt stor andel (runt 25%) av träffarna som kommer från Ljungbytrakten med Södra Ljunga som centralpunkt. Jag drar därmed självklart slutsatsen att min biologiska farfar inte är den som släktträdet visar.

[...]

Det kan även nämnas att min far och hans bror, som jag även övertalat att göra DNA-test, med all tydlighet pekar åt samma håll, hälften av deras DNA-matchningar leder till Ljungbytrakten, och dessutom visar testerna på att de är helbröder. Kan även nämna att de är födda under andra halvan av 1930-talet samt att min farmor kommer från Danmark.

[...]

Den närmaste släktingen till min far och farbror är på nivån syssling och flera av dessa emigrerade under slutet av 1800-talet till USA. Det känns däremot som att någon person saknas i ”Ljungbygrenen” men jag har gått igenom alla Kyrko- och husförhörsböcker i minsta detalj och hittar inga spår av ett ”oäkta” barn eller liknande.

"Sysslingar" eller tremänningar har ju gemensamma förfäder tre generationer bak, alltså farfars fars generation, i det här fallet alltså din farfars farfars generation. Jag utgår ifrån att dessa "sysslingträffar" är från Ljungbytrakten.

Men hur kan du av detta dra slutsatsen att din officielle farfar inte är din riktige farfar? Du säger inte om du vet att något/några av din farfars syskons barn (din fars kusiner) eller barnbarn är testade utan att visa något släktskap med din far och farbror. Svaret måste ju vara ja på den frågan för att du ska kunna dra slutsatsen att din farfar (möjligen) inte är din riktige farfar.

Om det inte är någon så nära släkting som är testad, så kan ju det vara förklaringen till att du inte får någon träff på din farfars gren av din släkt. Felet i den officiella antavlan kan ju då lika gärna finnas längre bak. Tydligen finns de närmaste träffarna i Ljungbytrakten i din farfars farfars generation. Kanske är det först där eller i generationen efter (farfars fars generation) som felet finns?

[...]

[...]

Hej Jörgen, förstår och håller med om ditt resonemang ovan och självklart är ett steg framöver att kontakta en av min farfars syskons ättlingar och låta de ta ett DNA-test (om de redan inte gjort det, jag ser ju bara de jag matchar). Och visst farfar kan vara farfar och kopplingen till Ljungbytrakten kan ligga längre tillbaka i historien.

Tills nu bygger dock mitt resonemang på att det inte finns någon av mina runt 10 000 DNA-matchningar som jag kan koppla till det officiella släktträdet och som åtminstone under runt 250-300 år varit ganska statiskt förankrade i Enköpingstrakten. Vidare har jag DNA-matchningar som kan verifiera släkträdskopplingar nästan 300 år tillbaka i trädet som är kopplade till Ljungbytrakten och dessa DNA-matchningarna är dessutom väldigt breda och inte bara kopplad till en smal släktgren. Jag finner det därmed som (väldigt osannolikt) att hoppet från Enköping till Ljungby skett väldigt långt tillbaka i tiden utan bör ligga inom de närmaste generationerna. Visst kan kopplingen ha skett något steg ytterligare tillbaka än min farfar men inte många steg.

Ska självklart försöka kontakta efterlevande till min farfars syskon (totalt tio stycken) och erbjuda dem att ta DNA-prov men tittar jag statistiskt på detta känner jag att sannolikheten lutar åt att det är farfar som är felande länken.

Mvh // Magnus

2024-09-20, 12:56
Svar #10

Utloggad Ulla Lundell

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2464
  • Senast inloggad: 2024-10-08, 12:06
    • Visa profil
Hej Magnus

Har läst dina in lägg om DNA forskning och det har jag aldrig sysslat med. Kanske det bästa sättet att hitta din farfar är väl att börja att leta på din fars sida med "gammaldags släkforskning" det tar tid men ger i regel bra resultat.

Ulla:-)

2024-09-21, 11:28
Svar #11

Utloggad Magnus Karlsson

• Anbytare *
    • Visa profil
Hej Ulla,

Har självklart gjort detta parallellt men kan där bara konstatera att det släktträd som byggs upp på detta vis direkt tar mig till Enköpingstrakten medan alla hans DNA-matchningar (som inte kan kopplas till hans mor, min farmor) går till Ljungbytrakten. Baserat på att ungefär hälften av hans DNA-matchningar härstammar från Ljungby och att noll, ingen, träff kan härledas till DNA-matchningar från Enköpingsläkten gör att slutsatsen för mig blir väldigt tydlig.

Problemet jag nu har är dock att jag inte hittar någon lämplig kandidat från Ljungbytrakten och det stora (flera tusen) personer som finns i det släktträd jag nu byggt upp och som baseras på DNA-matchningarna.

Ett riktigt och faktabaserat släktträd bygger precis som du nämner både på traditionell släktforskning (husförhörs- och kyrkoböcker) och DNA-matchningar. Man hittar en hel del svar på ”fader okänd”, fosterbarn och ”vänsterprassel” på detta vis.

Mvh // Magnus

2024-09-22, 10:52
Svar #12

Utloggad Marcus Boman

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1288
  • Senast inloggad: 2024-10-04, 17:38
    • Visa profil
Inget hjälpsamt svar men det låter som om du kan ha blivit "hemmablind" och då kan det ju vara en god idé att låta en utomstående ta sig an ditt fall. Å andra sidan så låter det som om du har gjort allt som du behöver göra och att du bara behöver ha lite tur med att några av de framtida träffarna, dels visar sig vara påtagligt närbesläktade, dels har korrekta genomarbetade släktträd som får pusselbitarna att falla på plats. I övrigt tycker jag, precis som Kalle ovan är inne på, att även ett Y-DNA-test vore på sin plats, även om det är värsta fall inte alls kommer att hjälpa dig alls i jakten på riktiga förfäder.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Annonser

Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna