ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Adresser i Lunden, Örgryte  (läst 101 gånger)

2024-07-10, 13:46
läst 101 gånger

Utloggad Bert Andersson

• Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2024-07-11, 14:16
    • Visa profil
Flera av mina anfäder har bott i Örgryte under första halvan av 1900-talet. Kvarteret Svanen låg i Gårda har jag förstått. Tror också att Ranbergen 70 är samma som St Pauligatan 29. Jag har en karta från 1908 (Fla392.djvu) och där står nummer på fastigheterna i Lunden, men jag kan inte se kvartersnamnen. Har också ett kvarter som hette Vävstolen (är det samma som Ranbergen 70)? Finns det någon förteckning över fastigheterna som kan ge ledtråd till adresserna? Vad omfattade "Ranbergen", det finns ju inte på moderna kartor? Jag växte själv upp på St Pauligat 29 i ett landshövdingehus som revs 1960.

2024-07-10, 18:34
Svar #1

Utloggad KG Hammarlund

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2672
  • Senast inloggad: 2024-07-12, 17:47
    • Visa profil
Här hittar du lite uppgifter om kv. Vävstolen:

https://commons.m.wikimedia.org/wiki/Category:Kvarteret_Vävstolen

Sankt Pauligatan 29 ligger där idag (vid hörnet mot Schéelegatan) men mycket är ombyggt så husnummer kan ju ha ändrats - men du vet ju var nr 29 låg tidigare..

Kv Svanen låg mycket riktigt på Gårda, omgivet av Fabriksgatan/Svanegatan (idag Drakegatan)/Södra Kustbanegatan/Gårdavägen. Idag har mycket ombyggnad skett, men åtminstone Fabriksgatan och Drakegatan finns kvar.
Här är en karta:
https://sok.regionarkivet.se/repository/kartor/oster/FIa392.djvu

2024-07-10, 21:49
Svar #2

Utloggad Bert Andersson

• Anbytare *
    • Visa profil
Tack KG!
Du har mycket kunskap att dela med dig!
Var hittar du sambanden mellan de gamla fastighetsbeteckningarna och dagens adresser? I centrala delarna av Göteborg har jag hittat i adresskalendrar, men inte för Örgryte.
Bilden på kv Vävstolen är huset mittemot 29:an tror jag. På hörnan låg en "riktig" mjölkaffär när jag var liten, där man köpte mjölk på flaska.
På kartan över Lunden står siffror på fastigheterna, men inte fastighetsnamnen.
Är alla dessa Ranbergen? Rantorget och Ranbergsgatan finns ju heller inte längre.

2024-07-11, 10:04
Svar #3

Utloggad KG Hammarlund

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2672
  • Senast inloggad: 2024-07-12, 17:47
    • Visa profil
Hej Bert,

dagens husnummer hittar jag på https://minkarta.lantmateriet.se

Sankt Pauligatan 39, som är avbildat på wikimedia-sidan, ligger i andra änden av kvarteret Vävstolen, i hörnet mot Överåsvallen.

Jag hittade nedanstående gamla inlägg här på rötter om Ranbergen/Ranberget. Som jag förstår det var det det gamla namnet för västra Lunden, ungefär avgränsat av Gubberogatan/Danska vägen/Ingeborgsgatan/Sankt Pauligatan:
https://forum.rotter.se/index.php?topic=8455.msg134407#msg134407

På den kartan du visar i ditt första inlägg hittar jag siffran 70 där Sankt Pauligatan 29 återfinns idag, i hörnet vid gamla kyrkogården - så den gamla beteckningen Ranbergen 70 är säkert nuvarande Sankt Pauligatan 29 i kvarteret Vävstolen, dagens fastighetsbeteckning Lunden 2:13. Kvartersnamnen kanske tillkom när Örgryte inkorporerades i Göteborgs stad 1922.

Jag har bott i Örgryte och Härlanda församlingar, mina föräldrar ligger på Örgryte nya kyrkogård. På 70-talet jobbade jag på spårvägen, körde mest i västra Göteborg men ibland också buss 60 och 62. Så även om jag flyttade från Göteborg 1980 så ärdet välkända trakter.

2024-07-11, 14:09
Svar #4

Utloggad Bert Andersson

• Anbytare *
    • Visa profil
Hej KG!
Tack igen. Jag håller på att skriva en släktkrönika och då vill jag gärna ha saker och ting rätt. Jag har mycket minnen, även om jag flyttade från Lunden då jag var 8 år, 1960. Bodde sedan unden tonåren på Hisingen, nu i Varberg sedan 1978. Jag har förfäder som kom till Vidkärr på 1800-talet, min farmors mormors föräldrar, till torpet Rosendal (idag finns Rosendalsgatan). På min mors sida bodde både morfars och mormors släkt i Gårda och Lunden. Min mamma föddes på "29:an". Min mormors far Gustaf Klaesson (f.1866) var f.d. soldat, sedan poliskonstapel och nattvakt i Lunden. Sista åren bodde han på Ingeborgsgatan 6, där han dog 1945. Jag har minnesbilder av hur husen såg ut, och en hel del bilder, mest från gården och lägenheten. Hade varit roligt att se mer exteriörbilder från denna tid.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Annonser

Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna