ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Peter Löfquist  (läst 99 gånger)

2024-07-05, 19:43
läst 99 gånger

Utloggad Gunilla Jarfelt

• Anbytare ***
  • Antal inlägg: 107
  • Senast inloggad: 2024-11-21, 19:10
    • Visa profil
Peter/Petter Löfquist sägs i husförhörslängder vara född i Skepparslöv den 7 februari 1767. Jag hittar ingen sådan födelse i denna socken, men däremot föds en Per den 8 februari av kvinnfolket Elna Persdotter och fadern uppges vara drängen Nils Persson i Bockaboda. Per föds alltså som oäkta.

Peter Löfquist återfinns senare som klockare och kantor, i Norra Åkarp och Vittsjö. Han gifter sig 1798-04-14 med Ingri Christina Gadd, änka efter klockaren Anders Kjeding i Norra Åkarp, och Peter avlider 1821-04-21 i Norra Åkarp.

Jag funderar på om denna Peter Löfquist verkligen kan vara den Per, som föds utom äktenskapet i Skepparslöv, och verkligen har fått gå i skola och utbildat sig, så att han kunde blir klockare och kantor. Hans hustru Ingri Christina kommer från en familj med en lång rad av präster och klockare.

Om inte, varifrån kommer han då?

2024-07-06, 08:29
Svar #1

Utloggad Kalle Birgersson

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5734
  • Senast inloggad: 2025-01-18, 13:50
    • Visa profil
Har du följt upp Elna Persdotter och sett vad som hände med henne, exempelvis om det upprättades bouppteckning när hon avled? I den skulle det kanske framgå vilka hennes barn var, även om oäkta barn inte hade arvsrätt.

Klockare och kantorer behövde nog inte speciellt mycket utbildning, den hade säkert gått att lösa på olika sätt om det var aktuellt. Jag har sett många gånger hur oäkta barn på den tiden lyckats göra klassresor uppåt.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Annonser

Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna