ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sandberg  (läst 784 gånger)

2005-01-09, 13:30
läst 784 gånger

Utloggad Sara Dyrinder

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1068
  • Senast inloggad: 2021-11-10, 16:01
    • Visa profil
Hej,
Har någon stött på Ola och Botilla Sandberg? Jag vet inte var de levde. Allt jag vet är att de fick dottern Kerstin, hon i sin tur fick dottern Botilla i Ronneby 1802-02-23 och då var Ola och Botilla dopvittnen.
Mvh Sara

2006-06-18, 18:50
Svar #1

Utloggad Sara Dyrinder

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1068
  • Senast inloggad: 2021-11-10, 16:01
    • Visa profil
Hej,
jag har lyckats komma lite längre på mina Sandberg, men de förbryllar mig fortfarande en hel del.
Tidigare nämnda Botilla Sandberg, föddes 1749-01-05 i Ronneby (köpingen). Föräldrarna uppges vara brukskarlen Oluf Sandberg och hans hustru Bengta Åkasdotter.
Jag lyckas inte hitta dem i husförhörslängderna på genline. Är det någon som känner till något om Oluf och Bengta?
Mvh Sara

2007-01-26, 14:37
Svar #2

Utloggad Sara Dyrinder

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1068
  • Senast inloggad: 2021-11-10, 16:01
    • Visa profil
Det går framåt, eller bakåt, sakta men säkert...
Jag tror mig nu ha hittat familjen Sandberg i hfl 1753-1763. De står som nr 139 på GID 1773.1.82500
Vet inte riktigt vad jag har fått det ifrån att Botillas mor hetta Bengta Åkasdotter. I hfl står det ju GunnXXX. (kan inte tyda slutet på namnet, kanske Gunild?).
Tog en titt på födelsenotisen, GID 1773.9.106000 och som jag ser det är det denna person som är mor till Botilla och inte någon Bengta Åkasdotter. Efternamnet är jag dock osäker på. Aug..?!?!
I vilket fall som helst. Enligt hfl är Botilla 14 år. Det kan ju stämma eftersom hon var det 1763. (Är inte så insatt i hur de räknar i Ronnebys hfl när det bara nämns en ålder under, som i detta fall, en tioårsperiod). Pappa Sandberg, är 46 år, alltså 32 år äldre än Botilla. Bör då vara född omkring 1717. Mamma Gunn... är 41 år, gissningsvid född omkring 1722 då.
Vad har då herr Sandberg för yrke/titel? Har uppgifter om att han skulle vara brukskarl, men här verkar ju vara en längre titel.
Är det ingen som har stött på några Sandberg i sin Ronneby-forskning?! Någon som kanske känner till herr Sandberg och hans frus härstammning?!
Hoppas på svar!!
Mvh Sara

2007-01-26, 15:16
Svar #3

Utloggad Sara Dyrinder

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1068
  • Senast inloggad: 2021-11-10, 16:01
    • Visa profil
Bör kanske tilläggas att ytterligare minst två barn finns i familjen; Lars 11 år och Maria 8 år.
Har dessvärre inte hittat dem i Ronnebys fb.

2007-01-27, 02:54
Svar #4

Utloggad Vanja Stjernberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 416
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 10:14
    • Visa profil
    • www.swe-gen.se/
Sara
 
139 Copvardie Karlen Sandberg
hustrun Gunnil
dott. Botilla
sonen Lars
dott. Maria
 
(copvardie karl, han är sjöman inom handelssjöfarten)
 
Födelsenotisen: sjömannen Oluf Sanberg och Gunnel Stensdotter i byn.
 
1747-05-16 döps i Listerby socken copvardiekarlen Ola Sandberg och kvinnfolket Hillegerd Andersdotters dotter Segred. Han med hemort Ronneby, hon Listerby.
1747-10-13 Medelstad härads dombok är kofferdikarlen Olof Sandberg inkallad till tinget för lägersmål med kvinnfolket Hillegärd Andersdotter.  
Kofferdikarlen Sandberg är till sjöss på ett köpmansfartyg. Han förnekar lägersmålet, men hon menar att det skett mellan Nättraby och Ronneby då hon var i tjänst hos trädgårdsmästare Weisberner  
 
1748-10-31:
De instämda är:
Petter Åkesson
Botil Olofsdotter avliden moder
Anders Håkansson styvfader hemmansägare Ronneby, Ronneby
Per Håkansson broder, Påkamåla, Asarum
Olof Sandberg broder, Ronneby, Ronneby
Jacob Kreuger
Angående arv efter deras avlidna moder. De har fått kläder och kontanta penningar. Botil Olofsdotter är mor till Olof Sandberg och Per Håkansson. Botil Olofsdotter är hustru till Anders Håkansson
källa Medelstad härads dombok av Björn-Åke Petersson och Kjell Öhman)
 
Mvh
Vanja Jonasson

2007-01-27, 18:20
Svar #5

Utloggad Sara Dyrinder

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1068
  • Senast inloggad: 2021-11-10, 16:01
    • Visa profil
Tack så hemskt mycket för den informationen!! Nu är jag helt överlycklig! Det känns som att jag har stått och stampat på ett och samma ställe med familjen Sandberg tills jag hittade dem i husförhörlängden.
Tack än en gång!
Mvh Sara

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna